• Anonym (ledse­n tjej 25år)
    Äldre 10 Jul 20:16
    3096 visningar
    7 svar
    7
    3096

    Gjorde en abort som jag mår dåligt över, vill bli gravid igen

    Jag gjorde abort för snart två månader sedan och mår så dåligt över det. Jag blev gravid trots kondom och kände mig inte redo att skaffa barn. Killen är långtidsarbetslös och jag har ett vikariat, har pluggat innan och skulle ha fått lägsta föräldrapenningen om jag hade behållit barnet. Har dessutom inget bra boende, men det hade kanske funkat ändå. Jag är så arg på mig själv för att jag blev gravid från början, borde ha använt p-piller och ej bara kondom. Det enda jag kan tänka på nu är att jag vill bli gravid igen, samtidigt är det ju fortfarande inget bra läge då ingen av oss har fast jobb. Mitt vikariat är på ett halvår och jag vet ju inte om jag får fast jobb efter det, vill bara vrida fram tiden så att vi kan börja försöka skaffa barn men jag känner att jag behöver ha fast jobb först eller åtminstone ha jobbat 8 månader så jag har en sgi. Hade jag inte blivit gravid och gått igenom den här aborten så hade jag nog tänkt vänta några år med barn, men nu längtar jag så det gör ont och ångrar halvt aborten även om jag förstår varför jag tog det beslutet. Sen är jag så rädd att jag inte kommer kunna få barn sen, att aborten har påverkat något i kroppen eller att jag inte får fler chanser. Har sådan ångest över det här och kan inte tänka på annat, känner mig så nedstämd.

    Någon mer som är i en liknande situation, som har gjort abort och längtar jättemycket efter barn? Eller som har mått dåligt över en abort och tagit sig igenom det?

  • Svar på tråden Gjorde en abort som jag mår dåligt över, vill bli gravid igen
  • Anonym (ledse­n tjej 25år) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 20:56
    #1

    Någon?

  • Äldre 10 Jul 21:16
    #2

    Det kan vara jobbigt och ta jättelång tid att komma över en abort, även om man rent rationellt vet att det var rätt beslut. Jag tror att din barnlängtan är ett uttryck av det. Tillåt dig själv att sörja, och acceptera alla de olika känslorna när de kommer. Kanske skulle det också vara bra att gå och prata med någon? Sen, när du känner att du har bearbetat aborten och lagt den bakom dig, då kan det vara läge att fundera på att skaffa barn igen.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 10 Jul 22:26
    #3

    Jag blev som du gravid av misstag och funderade mkt på att behålla eller inte. Var också i dålig situation för det. Fick missfall och blev då helt bebisgalen och kunde inte tänka på något annat än att bli gravid igen... hade också tankar på om jag kanske inte skulle kunna få barn... blev gravid typ 2 mån efter och fick barnet.

    Så här i efterhand inser jag att det var dumt. Borde ha släppt det och väntat ett år eller två minst. Det är ju ingen skillnad på om man har svårt få barn med ett år om man är ung och mest troligt kan man ju få det.

  • Äldre 10 Jul 23:41
    #4

    Vänta ett tag med att agera. Det händer så mycket i kroppen när man är gravid och bara för att graviditeten är över så måste inte kroppen ha återhämtat sig. Efter ett av mina missfall(från början oönskad graviditet) så ville jag absolut bli gravid igen, det var det enda jag kunde tänka på, men jag förstod att det nog var mina hormoner som spökade så vi avvaktade lite och ett par veckor senare kände jag mig som vanligt igen.
    Annars kan jag rekommendera att du går och talar med en kurator.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (H)
    Äldre 11 Jul 00:06
    #5

    Du kan inte göra aborten ogjord

    Men okej nu vet du att du vill ha barn, men anledningen till varför du gjorde abort är kvar, då får du se till att lösa det så ingen anledning finns kvar och sen planerar ni barn

    Du är ju skyldig dig själv att förbättra din situation så att du inte har någon, eller iaf inte just de, anledning till att göra abort igen

    Sen när de är fixat kanske du ändrat dig och vill vänta några år ändå, men bra då har du ju redan bättre förutsättningar för jobb och bra bostad skadar ju inte direkt

    Om du inte fick någon infektion eller allvarlig komplikation från aborten så har den inte påverkat mer än vad ett missfall hade gjort, och även om du fått de är det ovanligt att en blir infertil av de (fortsätta graviditeten och genomgå förlossning är större risk!)

  • Anonym (ledse­n tjej 25år) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 18:39
    #6

    Tack för era svar. Jag vet att det klokaste är att vänta ett tag med att försöka få barn tills situationen är bättre, men det är så jobbigt när kroppen bokstavligen skriker efter att bli gravid igen. Jag kan inte tänka på annat än att jag vill bli gravid. Har ändå varit noggrann med skydd. Men jag går runt och inbillar mig graviditetssymtom och kommer på mig själv med att hoppas att jag är gravid igen...

  • Anonym (H 2)
    Äldre 18 Jul 18:53
    #7
    Aliona skrev 2017-07-10 21:16:13 följande:
    Det kan vara jobbigt och ta jättelång tid att komma över en abort, även om man rent rationellt vet att det var rätt beslut. Jag tror att din barnlängtan är ett uttryck av det. Tillåt dig själv att sörja, och acceptera alla de olika känslorna när de kommer. Kanske skulle det också vara bra att gå och prata med någon? Sen, när du känner att du har bearbetat aborten och lagt den bakom dig, då kan det vara läge att fundera på att skaffa barn igen.
    Håller med.
Svar på tråden Gjorde en abort som jag mår dåligt över, vill bli gravid igen