• DVQ

    Vad gör ni för klimatet?

    Nu när det är klarlagt att den extremhettan som vi sett över stora delar av världen är orsakad av människan och alltfler tvingas på flykt pga extremväder så undrar jag: Vad gör ni för att minska er klimatpåverkan?

    Det här har jag ändrat i mitt liv:

    - Flyger så lite som möjligt. Inga rena nöjesresor.

    - Äter mycket vegetariskt.

    - äger ingen bil (vet att det inte är möjligt för alla)

    - Väljer återbruksprodukter som menskopp i stället för tamponger, second hand och miljövänligt i största möjliga mån. Eller låter helt enkelt bli att köpa onödiga prylar.

    Eftersom våra politiker skiter i att vi går mot en katastrof så tror jag att det hänger på oss att skapa ett tryck underifrån för att åstadkomma förändringar.

  • Svar på tråden Vad gör ni för klimatet?
  • Jag är bara jag
    Konservativ skrev 2017-07-10 22:28:25 följande:
    Det finnns ingen extrem hetta. De variationer som finns kan inte härledas till människors aktiviteter.
    Skål
  • Clever12345
    DVQ skrev 2017-07-10 22:14:50 följande:

    Nu när det är klarlagt att den extremhettan som vi sett över stora delar av världen är orsakad av människan och alltfler tvingas på flykt pga extremväder så undrar jag: Vad gör ni för att minska er klimatpåverkan?

    Det här har jag ändrat i mitt liv:

    - Flyger så lite som möjligt. Inga rena nöjesresor.

    - Äter mycket vegetariskt.

    - äger ingen bil (vet att det inte är möjligt för alla)

    - Väljer återbruksprodukter som menskopp i stället för tamponger, second hand och miljövänligt i största möjliga mån. Eller låter helt enkelt bli att köpa onödiga prylar.

    Eftersom våra politiker skiter i att vi går mot en katastrof så tror jag att det hänger på oss att skapa ett tryck underifrån för att åstadkomma förändringar.


    Jag gör ingenting. Det spelar ingen roll för klimatet ändå.
  • Clever12345
    Konservativ skrev 2017-07-10 22:28:25 följande:

    Det finnns ingen extrem hetta. De variationer som finns kan inte härledas till människors aktiviteter.


    Fast det där är nonsens. Växthuseffekten är en realitet. Sedan är det väldigt svårt att sia effekterna av den men det sker en global uppvärmning pga växthusgaser. Bara obildat att påstå något annat.
  • Konservativ

    Där jag bor har det varit svinkall vår och även sommar.

    På andra sidan jorden idag var temperaturen mellan -56 och -71. Sydpolen. 

    Fortfarande ligger inte Stockholm under vatten, (tyvärr........)

  • Konservativ
    Clever12345 skrev 2017-07-10 22:41:35 följande:
    Fast det där är nonsens. Växthuseffekten är en realitet. Sedan är det väldigt svårt att sia effekterna av den men det sker en global uppvärmning pga växthusgaser. Bara obildat att påstå något annat.
    Du kan använda orden nonsense och obildat om du vill. Sanningen är den att ingen av oss ser jordens totala temperatur så man får lita på andra. Jag har en annan uppfattning än du, det är hela saken.
  • DVQ
    Clever12345 skrev 2017-07-10 22:41:35 följande:

    Fast det där är nonsens. Växthuseffekten är en realitet. Sedan är det väldigt svårt att sia effekterna av den men det sker en global uppvärmning pga växthusgaser. Bara obildat att påstå något annat.


    Tack! Skönt att det finns någon påläst människa i tråden i alla fall.
  • kottelin
    Konservativ skrev 2017-07-10 22:28:25 följande:

    Det finnns ingen extrem hetta. De variationer som finns kan inte härledas till människors aktiviteter.


    Exakt så.


    Ja, typ så...
  • kottelin

    "Nu när det är klarlagt..." exakt VAD är klarlagt?
    Av vem?


    Ja, typ så...
  • DVQ
    Clever12345 skrev 2017-07-10 22:39:54 följande:

    Jag gör ingenting. Det spelar ingen roll för klimatet ändå.


    Intressant. Hur tänker du då? Jag tänker att det visst spelar roll om vi ställer krav och försöker påverka så spelar det roll.

    Det spelar kanske inte så stor om jag personligen struntar i att boka en Thailandsresa (även om det är groteska mängder utsläpp det rör sig om redan där) men om vi är många som inte gör det så kanske politiker ser att det finns en klimatopinion och vågar stifta mer miljövänliga lagar, med t ex en flygskatt.
Svar på tråden Vad gör ni för klimatet?