• Anonym (Syster)

    Flygrädd - vad händer om han inte vågar?

    Min bror och jag skall åka och hälsa på våra föräldrar utomlands. Han är extremt flygrädd och får panikångest av situationer han inte fixar (men är "fullt frisk" i övrigt). Han (och jag) är jätteoroliga för att han inte kommer att kunna fullföja. 

    Vad händer om han kliver av planet innan det lyfter? Kan man få betala för förseningen till flygbolaget (för jag gissar att de då måste plocka bort väskan ur bagageutrymmet under planet). 

    Är panikångest "plötslig sjukdom"?

    Givetvis kommer han söka läkarhjälp för lugnande (KBT är för sent nu - åker på torsdag....) Men ifall att det inte hjälper - vad säger reglerna....?? 

  • Svar på tråden Flygrädd - vad händer om han inte vågar?
  • Snuttis2

    Kontakta en läkare och få ut lugnande o ring flygbolaget och meddela in flygrädsla !

    Har en bekant som kämpat med flygresor, hon har lyckats träna så hon idag klarar dem!

    Hon har något lugnande hon tar innan o så meddelar hon alltid flygbolaget när hon bokar plats att hon är flygrädd ! Hon Brukar då få speciell sittplats, extra tillsyn o gå på sist och gå av först!

    Ska ni vara borta länge? Annars satsa bara på handbagage till honom så är bagaget inget problem !

  • Anonym (Nej)

    Tror inte dom letar fram väskan nej. Att planet lyfter i tid är viktigare än din brors väska. Han får ha endast handbagage isåfall. Ni får skaffa lugnande till honom och berätta för personalen att han är flygrädd.

  • Carambolan

    Tror inte heller att de letar upp väskan. Den skickas tillbaka till flygplatsen med vändande flyg en annan avgång och så får han komma och hämta den vid senare tillfälle.

  • Anonym (Tidigare flyrädd)

    Har själv tidigare varit extremt flygrädd men har lyckats bli av med den värsta flygrädslan.

    Prata med personalen och se om han även kan få prata ett par ord med piloten kan hjälpa mycket. Att få känslan av att piloten är är proffsig och skapa tillit till den man lägger sitt liv i händerna är lugnande.

    För min del handlade det om att inte ha kontroll. Var även extremt rädd för att åka bil med andra men detta är oxå borta idag. Min rädsla kom efter en allvarlig bilolycka och tog år innan det blev bättre.

    Att enbart resa med handbagage är smart.

    Sitt bredvid din bror och prata om väder vind och gamla minnen för att få hans tankar på annat. I alla fall vid start och landning. Det är oftast värst då och när planet kränger.

  • Anonym (Roppe)
    Snuttis2 skrev 2017-07-11 08:57:16 följande:

    Trodde inte väskor utan resenär fick följa med utifrån senaste årens terrorhot?


    Borttappat bagage reser ju ensamt hela tiden. Väskor som försenas till anslutningsflyg osv.
  • Anonym (Mh)
    Queennr1 skrev 2017-07-11 08:57:56 följande:

    Jag tro tvärtom att de faktiskt måste leta upp väskan av säkerhetsskäl.


    Nej, det skulle ta alldeles för lång tid.
Svar på tråden Flygrädd - vad händer om han inte vågar?