• lång väntan

    Nära vän till sitt ex fru (barnens mamma)

    Hejsan. Undrar på vilket ben jag ska stå på. Har en relation med en kille sedan 5 månader tillbaka. (Hade kontakt med honom för många år sedan med)

    Jag har barn och han har barn men inte gemensam.

    Nu är det så att det har kommit fram att han har väldigt bra kontakt med barnens mamma. För bra skulle jag vilja säga. Dom pratar flera gånger i telefonen som inte rör barnen, dom skickar foto på mat, dricka och foto på sig själva ibland med. Nu fick jag veta att han hade åkt hem till henne o hjälpt henne med att hämta nya möbler till hennes hem. Hon vet om att vi är tillsammans och han och jag har det ganska bra ihopa. Men det här med hans barn mamma stör mig ganska mycket. Han hade kvar bröllops foto på dom ute på fb fast det hade varit slut i 2 år.. jag frågar om han har kommit över henne och han säger ja det är dig jag vill ha.. Men får en konstig känsla i magen att det stämmer liksom inte. Jag sa att jag inte vill att dom ska ha så mycket kontakt med varandra, men det ville han. Vad hade ni gjort? Stannat eller gått?


    Svårt val
  • Svar på tråden Nära vän till sitt ex fru (barnens mamma)
  • Anonym (Jag)

    Jag och mitt ex (barnens pappa) har en extremt bra relation. Skulle säga att han är en av mina allra bästa vänner. Han är omgift och dom ska ha barn snart. Men hans fru har verkligen ingenting att vara orolig för. Vi är VÄNNER. Han är en viktig person i mitt liv och jag räknar honom som en del av min familj. Men romantiskt/förhållandemässigt så är vi helt klara med varandra.

  • Anonym (Förstår inte problemet)

    Så du vill hellre att din kille har en dålig relation till sitt ex, eller vad är det du egentligen vill?

    Han har barn med en annan kvinna och ett förflutet tillsammans med henne. Nu är det slut mellan dem och han är tillsammans med dig, men han har fortfarande ett förflutet med henne som inte försvinner bara för att du vill det.
    Om du vill ha en kille utan förflutet så skaffa en utan barn som aldrig varit gift eller sambo.

    Jag och exet pratar i telefon ofta, vi hjälps åt med saker hemma hos mig och hos honom, och vi semestrar ibland tillsammans. Detta gör vi för att det är bra för våra barn. Hade vi inte haft barnen så hade jag fortfarande haft ett förflutet med honom, men vi hade inte haft någon anledning att semestra tillsammans eller hjälpa varandra med saker.

    Varför tror du inte att hans barn får ut något av att mamman får ordning på sina nya möbler?
    Varför vill du att han ska låtsas som att han aldrig varit gift bara för att han numer är skild?
    Fundera över var det verkliga problemet ligger i stället! 

  • Anonym (mmm)

    Ni har bara varit ihop 5 månader, antar ni inte bor ihop? Låter mer som att du har en osäkerhet då du inte vet allt han gör hela tiden? 
    Man behöver inte umgås massor med ett ex för att man ha barn ihop och man behöver inte hjälpa dem med möbler och annat heller, men vissa gör så. För mig kan det låta lite overkill att ha kontakt så mkt och skicka foton på annat än barnen, men svårt säga utifrån det korta du skrev. 

    Jag vet av egen erfarenhet att en del som separerar har svårt att kapa på "rätt" sätt eller vad man ska säga. Mitt ex ville kunna ringa mig och småprata medan jag tyckte vi bara skulle ha kontakt kring barnen. Han fick ge upp men han var klart besviken över hur jag resonerade. Han saknade kommunikationen helt enkelt. 

    Jag har en sambo som hjälpte sitt ex lite mer än som kanske var  i min smak i början, men vi bodde inte ihop då och jag fick se tiden an. Det hela har löst sig mest av sig själv då han tröttnade på att hjälpa henne med saker som någon annan skulle kunna hjälpa henne med + att vi nu bor ihop så hon har tonat ner sina önskemål om hjälp. Det blev helt enkelt en naturlig och bra balas med tiden. Det kanske det kan bli hos er med? 

  • lång väntan

    Saken är det att han var otrogen mot/mes mig för 12 år sendan. Klart att dom ska ha kontakt för barnens skull men jag förstår inte varför man ska behöva ha kontakten med sin exfru o prata när man har sin flickvän som man kan prata med allt. Jag är ju rädd att han har mig för att han inte har kommit över sitt ex..

  • Lena

    Klart man kan ha fler vänner än sin partner även om det är ett ex man är vän med. Att bröllopsfotot ligger kvar i historiken är okej men inte ha det som bakgrundsbild eller liknande.

  • Anonym (Jag)
    lång väntan skrev 2017-07-12 19:41:20 följande:

    Saken är det att han var otrogen mot/mes mig för 12 år sendan. Klart att dom ska ha kontakt för barnens skull men jag förstår inte varför man ska behöva ha kontakten med sin exfru o prata när man har sin flickvän som man kan prata med allt. Jag är ju rädd att han har mig för att han inte har kommit över sitt ex..


    Du har två alternativ, låt honom vara vän med vem han vill och lita på honom när han säger att det är dig han vill ha. Eller så litar du inte på honom och då kan ni lika gärna göra slut direkt för det kommer ändå inte funka.
  • lång väntan

    Saken är det att han var otrogen mot/mes mig för 12 år sendan. Klart att dom ska ha kontakt för barnens skull men jag förstår inte varför man ska behöva ha kontakten med sin exfru o prata när man har sin flickvän som man kan prata med allt. Jag är ju rädd att han har mig för att han inte har kommit över sitt ex..

  • Lena

    Hon är hans vän. Hade du reagerat på deras vänskap om hon inte hade varit ett ex?

  • Anonym (Jag)
    lång väntan skrev 2017-07-12 22:11:30 följande:

    De e klart att jag hade


    Så han får inte ha vänner? Kvinnliga vänner?
Svar på tråden Nära vän till sitt ex fru (barnens mamma)