• Äldre 14 Jul 10:14
    5148 visningar
    17 svar
    17
    5148

    Hur går man ner i vikt efter en förlossning?

    Hej, alla familje livare.

    jag väntar mitt första barn och har en fråga om hur man går ner i vikt efter förlossningen. hur gjorde ni efter att ni fick ert första barn? var det svårt och hur lång tid tar det? är lchf bäst för att gå ner i vikt snabbt?

    alla tips är bra. tack så mycket.

    Kram


    S

  • Svar på tråden Hur går man ner i vikt efter en förlossning?
  • Äldre 14 Jul 10:29
    #1
    +1

    Väntar själv mitt första barn men har inte alls lagt mkt tid till att fundera på det. Har nog tänkt att ca 10 kg försvinner ju nästa direkt med barnet, vattnet och moderkakan eftersom det är ungefär vad allt väger på slutet. Alla jag känner har tappat resterande kg på att amma och barnvagns promenera de första månaderna. Men rek nedgång är ju ca 12 månader för att inte slita på kroppen så jag tror oavsett hur man väljer att göra, att vara lite snäll o tillåtande mot kroppen det är ju en otrolig process den går igenom : )

    Har inte direkt ändrat kost under graviditeten men fått dra ner på träningen pga sammandragningar så jag tror på att sakta öka rörelse för min del o fortsätta äta allsidigt o regelbundet!

  • Äldre 14 Jul 10:35
    #2
    +1

    Jag gjorde inget aktivt, kilona försvann av sig själv efter förlossning - inte allt med en gång så klart - men ser ingen anledning att börja bekymra sig om det innan babyn är ens född

  • Äldre 14 Jul 10:49
    #3
    +1

    Jag gick upp ca 30 kg med båda barnen. Har lyckats gå ner allt. Viktigast tycker jag är att man inte tvingar fram nåt. Det måste få ta tid att gå ner. jag har dragit ner på sötsaker eftersom det är min största last. Sen äter jag väldigt näringsrikt samtidigt som det ska vara kalorifattigt. Typ mycket bönor, broccoli etc. Mycket varierat. Havregrynsgröt som mellanmål istället för mackor osv. Jag tar hand om mig och skulle aldrig gå runt och vara hungrig.

  • Äldre 14 Jul 10:59
    #4
    +1

    Det bästa är väl att se till att inte gå upp för mycket under graviditeten, det är varken nyttigt för mamma eller barnet i vilket fall som helst. En graviditet väger runt 12 kg som man blir av med i samband med förlossningen.

  • Äldre 14 Jul 11:05
    #5

    Man ska helst inte gå ned i vikt snabbt efter en förlossning. Det är inte hälsosamt för vare sig mamman eller barnet.
    Själv har jag ammat, ätit som en häst och ändå minskat i vikt alldeles för mycket och för fort. Jag har varit tvungen att sluta amma lite i förtid med ungarna, för att inte gå ned för mycket i vikt.

  • Äldre 14 Jul 19:06
    #6

    Gjorde inget alls. Ner 14 kg på lika många dagar direkt efter och sen tog det stopp i månader tills nu när jag t.o.m gått ner till lite mindre än jag vägde när jag blev gravid. Och det skadar inte! Äter mer nu än innan, men det tar tydligen på krafterna att ha småbarn. Barnvagnspromenader gör nog susen också. Banta absolut inte och gå inte på nån diet. Det får ta tid att gå ner igen!

  • Äldre 14 Jul 19:10
    #7

    Amma Så mycket mer behövs inte.

  • Äldre 14 Jul 19:14
    #8
    +1
    AnkiC skrev 2017-07-14 19:10:56 följande:
    Amma smile5.gif Så mycket mer behövs inte.
    Jo  det gör det verkligen! Det är ganska vanligt att inte gå ner alls så länge man helammar, men tyvärr hör vi som inte gick ner ett gram bara talas om ni som rasar i vikt och så undrar man vad som är fel på en själv! Vissa kan helt enkelt inte gå ner av amning p.g.a de hormoner som utsöndras och då ska man inte få ångest för att man fått höra att man "ska" gå ner.
  • Äldre 14 Jul 19:21
    #9

    Kag gick upp väldigt mycket under graviditeten och har fortfarande inte, 15 månader efter. Senet föddes, gått ner allt. Alla är vi olika och har olika lätt att gå ner i vikt. Det som jag däremot önskar jag hade förberett mig lite mer på var att min kropp förändrades så mycket. Med det menar jag, utan att skrämmas utan bara vara ärlig, att min mage är dallrig och hänger och mina bröst likaså. Jag har fått bredare höfter och många klädesplagg jag hade innan passar inte längre. Såklart olika men jag börjar så smått inse att jag inte kommer få tillbaka min kropp som jag hade innan. det gäller att acceptera och lära sig trivas med hur en ser ut efteråt..

  • Äldre 14 Jul 19:22
    #10
    Jag är bara jag skrev 2017-07-14 19:14:12 följande:

    Jo  det gör det verkligen! Det är ganska vanligt att inte gå ner alls så länge man helammar, men tyvärr hör vi som inte gick ner ett gram bara talas om ni som rasar i vikt och så undrar man vad som är fel på en själv! Vissa kan helt enkelt inte gå ner av amning p.g.a de hormoner som utsöndras och då ska man inte få ångest för att man fått höra att man "ska" gå ner.


    Håller med! Gick ner alla mina graviditetskilon vid förlossningen men gick UPP i vikt när jag ammade!
  • Äldre 14 Jul 19:23
    #11
    Jag är bara jag skrev 2017-07-14 19:14:12 följande:
    Jo  det gör det verkligen! Det är ganska vanligt att inte gå ner alls så länge man helammar, men tyvärr hör vi som inte gick ner ett gram bara talas om ni som rasar i vikt och så undrar man vad som är fel på en själv! Vissa kan helt enkelt inte gå ner av amning p.g.a de hormoner som utsöndras och då ska man inte få ångest för att man fått höra att man "ska" gå ner.
    Ok så kan det säkert vara. Det går dock åt mycket energi när kroppen producerar mjölk så det är ju väldigt naturligt och vanligt att gå ned i vikt genom endast amning och att dricka vatten. Men sin forna form får man dock inte genom det.
    Jag vill dock påpeka att ts nog ska ta det lugnt i början och ägna sig åt amning och vila och inte tänka så mycket på träning och viktnedgång. All energi behövs till att ta hand om bebis och få nog med sömn och mat/vatten. Träning och viktnedgång får bli en senare fråga.
  • Äldre 14 Jul 19:33
    #12
    AnkiC skrev 2017-07-14 19:23:50 följande:
    Ok så kan det säkert vara. Det går dock åt mycket energi när kroppen producerar mjölk så det är ju väldigt naturligt och vanligt att gå ned i vikt genom endast amning och att dricka vatten. Men sin forna form får man dock inte genom det. Jag vill dock påpeka att ts nog ska ta det lugnt i början och ägna sig åt amning och vila och inte tänka så mycket på träning och viktnedgång. All energi behövs till att ta hand om bebis och få nog med sömn och mat/vatten. Träning och viktnedgång får bli en senare fråga.
    Ja, då är väl jag onaturlig då som inte gick ner alls! Läs på amningshjälpens sida på F.B så ser du att vi är rätt många som inte gått ner. Trots helamning. Trots vattendrickande. Trots allt man nu "ska" som har med amning att göra. Man funkar olika helt enkelt. Tänk vilken ångest jag sluppit om jag hört talas om andra som inte heller gått ner!
  • Äldre 14 Jul 19:41
    #13

    Jag var under startvikt när jag kommit hem från BB - båda gångerna Så lite amning på det och nu ser jag ut som en skelett... Delammar den andra nu och jobbar, så har börjat gå upp lite till min personliga normalvikt nu.

    De allra flesta jag känner har stort sett gått ner direkt efter förlossningen, men några har fått kämpa lite mer. Oroa dig inte för det där nu!

  • Äldre 14 Jul 20:57
    #14
    Jag är bara jag skrev 2017-07-14 19:33:48 följande:
    Ja, då är väl jag onaturlig då som inte gick ner alls! Läs på amningshjälpens sida på F.B så ser du att vi är rätt många som inte gått ner. Trots helamning. Trots vattendrickande. Trots allt man nu "ska" som har med amning att göra. Man funkar olika helt enkelt. Tänk vilken ångest jag sluppit om jag hört talas om andra som inte heller gått ner!
    Ja men va bra att du vet om det nu då så du kan förmedla det till ts. Jag kan dock endast förmedla min erfarenhet och inte din. Dessutom vill jag förmedla att hon inte ska tänka så mycket på sin vikt direkt efter förlossningen och istället ta det lugnt och njuta av sin bebis.
  • Äldre 17 Jul 21:44
    #15

    Tack, alla för era svar. Men hur blev det med söt suget? Är det inget som blev ett problem med mycket godis eller liknande? Jag håller på att leta runt på internet efter bra läsning för detta nu.

  • Äldre 17 Jul 23:44
    #16
    +1
    Sandrasomandra skrev 2017-07-17 21:44:40 följande:
    Tack, alla för era svar. Men hur blev det med söt suget? Är det inget som blev ett problem med mycket godis eller liknande? Jag håller på att leta runt på internet efter bra läsning för detta nu.
    Jag har framförallt velat ha mat och så massor att dricka. Godis har jag aktat mig för, eftersom ungarna fått ont i magen av det mesta i den vägen. Ett par chokladbitar gick bra, en näve ostkrokar, några skumgodisar, ett halvt glas läsk - men aldrig några mängder.
  • Äldre 20 Jul 12:29
    #17

    Jag är tacksam för alla svar. Det underlättar otroligt mycket. Jag har googlat runt lite och jag hittade den här - minptonline.se/lchf-27-praktiska-tips/

    Det verkar enkelt att följa, eftersom man får färdiga recept för att gå ner i vikt. Jag har hört att man blir av med sötsuget om man följer LCHF. Vad har ni för tankar kring det här?

    Tack på förhand!

Svar på tråden Hur går man ner i vikt efter en förlossning?