• Äldre 15 Jul 00:27
    5119 visningar
    11 svar
    11
    5119

    Orolig, bruna flytningar (v 10, 9+2)

    Är äntligen gravid efter 2,5 års kamp och efter två ivf-er. Men nu till min oro!

    Åkte och handlade för några timmar sedan och när jag bar upp korgen till kassabandet fick jag värk i ryggen. Bar sedan två relativt tunga kassar till bilen och nu när jag gick på toa hade jag fått bruna flytningar!!! Har bara haft vita/gula hittills!

    Skit också, har jag framkallat ett missfall nu?

    Kan man åka in och göra ett extra vul? Vem ringer man??

    Hatar det här! Får jag missfall nu kan jag lika gärna dö jag med.

    Orkar inte leva en dag till som ofrivilligt barnlös.

  • Svar på tråden Orolig, bruna flytningar (v 10, 9+2)
  • Äldre 15 Jul 01:04
    #1

    Tror att du kan vara lugn! Att bära tungt orsakar inte missfall. Jag hade också bruna flytningar när jag hade gått lika långt som dig i graviditeten,fick förklarat för mig att det var normalt,att det kunde vara livmodern som växer. Sedan försvann flytningarna och kom inte tillbaka. Så,oroa dig inte i onödan,kram<3

  • Äldre 15 Jul 07:37
    #2

    Tack för ditt lugnande svar!<3

    Kram

  • Äldre 15 Jul 07:46
    #3

    Att bära tungt framkallar inte mf.. däremot så kan man få en blödning när man beräknas ha sin mens igenteligen.. å man får känsligare slemhinnor.. så de kan ha vart ett litet blodkärl som spruckit.. sen betyder bruna flytningar på gammalt blod.
    Fick själv bruna flytningar i ung samma v.. å är idag i v 26+2.. men ring mvc på måndag eller gynakuten om du är orolig.

  • Caramb­olan
    Äldre 15 Jul 07:58
    #4

    Har också haft bruna flytningar i början av alla mina graviditeter, det har blivit barn ändå. När jag fick missfall började det med rosa flytningar som snart övergick i klarrött.

  • Äldre 15 Jul 09:32
    #5
    carolinheiner skrev 2017-07-15 07:46:26 följande:

    Att bära tungt framkallar inte mf.. däremot så kan man få en blödning när man beräknas ha sin mens igenteligen.. å man får känsligare slemhinnor.. så de kan ha vart ett litet blodkärl som spruckit.. sen betyder bruna flytningar på gammalt blod.

    Fick själv bruna flytningar i ung samma v.. å är idag i v 26+2.. men ring mvc på måndag eller gynakuten om du är orolig.


    Tack för ditt svar!! Skönt att höra att det gick bra för dig:)
  • Äldre 15 Jul 09:32
    #6
    Carambolan skrev 2017-07-15 07:58:02 följande:

    Har också haft bruna flytningar i början av alla mina graviditeter, det har blivit barn ändå. När jag fick missfall började det med rosa flytningar som snart övergick i klarrött.


    Tack för ditt svar!! Ger mig hopp:)
  • Äldre 15 Jul 10:54
    #7

    Jag har haft både bruna och rosa flytningar, molvärk och små till måttliga blödningar (som krävt mensskydd). Allt har varit fint med bebisen vid kontroller.

  • Äldre 15 Jul 11:24
    #8

    Jag hade mörkröda/bruna flytningar när jag var gravid men det var ingen fara. Som någon skrivit tidigare så är det värre om det är färskt blod som kommer oftast!

  • Äldre 15 Jul 11:59
    #9

    Jag hade också blödningar, röda och bruna i ungefär samma vecka. Ett tips är att ringa 1177 vårdguiden. Där finns medicinsk personal dygnet runt. De kan även kontakta akuten om det behövs så man bara kan åka dit och akuten vet varför man är där. Jag har ringt dit när jag hade blödning. Det känns bra att höra en sjuksköterskas råd, tycker jag. Håller tummarna att allt är bra.

  • Äldre 15 Jul 12:03
    #10

    Hej, hade kunnat vara jag som skrev ditt inlägg för två veckor sedan. Jag har nu som du lyckats bli gravid med IVF efter 2,5 års kamp och fick i v.9-10 en brun flytning/blödning. Jag ringde MVC och de fixade en tid till mig så jag kunde komma in på kontroll. Det lilla livet vinkade till mig i magen och de sa att allt var bra. De förklarade att det var för min oros skull de fixade så jag fick komma och egentligen inte för att de blir oroliga för en liten brun blödning vilket är fullt normalt att få. 

    Hur är det för dig nu? Har det avtagit eller ökat? 

    Ring MVC och förklara din oro så får du säkert komma in för kontroll! Eller dit du gjort IVF. Jag tog kontakt med båda som erbjöd mig tid. Jag tog tiden som jag fik snabbast:) 

    Stort lycka till!

  • Äldre 15 Jul 12:50
    #11

    Tack alla! Skönt att läsa att så många har haft bruna flytningar/små blödningar och att det ändå gått bra:)

    Har inte haft några mer bruna flytningar, så känner mig lugnare! Ringde 1177 i morse och efter 50(!) min fick jag prata med en sjuksköterska. Hon tyckte inte att det lät farligt men kan ju såklart inte garantera något. Hon sa att hon inte hindrar mig från att åka till akuten men att de inte hänvisar dit i detta fall, och att det inte alls är säkert de tar emot mig.

    Avvaktar nog till måndag och om jag är orolig då ringer jag kvinnokliniken eller nån privat gyn! Tyvärr är mina kliniker som jag gjort ivf/undersökningar genom sommarstänga.

    Kram på er alla!

Svar på tråden Orolig, bruna flytningar (v 10, 9+2)