• mamma 86

    Hur sover era 9 åringar?

    Hur mycket sover era 9 åringar per natt? När somnar de och har de svårt att somna? Mitt barn har alltid sovit bra, ändå tills i höstas. Nu när hon är jättetrött på kvällen tar det ändå timmar för henne att somna. Hon vill inte somna själv heller (inte mörkrädd), vad kan jag göra? Kvällarna är kaos och jag hinner inte ens sitta ner i 30 min innan jag måste sova. Hon är ju trött men att lägga henne tidigare hjälpte inte heller. Detta påverkar hennes humör väldigt mycket!

  • Svar på tråden Hur sover era 9 åringar?
  • Carambolan

    Min lägger sig vid 20:30-21 nångång och brukar sen ligga och läsa ett tag. Somnar oftast före 22. Vi går för det mesta upp runt 07.

  • blomman 2

    Min dotter i samma ålder gör sig i ordning kl:19.30...borsta tänderna och på med "nattlinne". Sedan ska lampan släckas kl .20.00. Hon "ojar " sig lite att hon inte kan sova men då säger jag bara att så kan det vara ibland,även för mig. Sedan somnar hon oftast på en gång. Då väcker jag henne kl:05.30. Börjar jag arbetet en timme senare så kan hon få vara vaken 30 min längre. Just nu är hon mörkrädd ( blev skrämd av en kompis) så nu sover hon bredvid mig.

  • Lena

    Iordning vid 19.30 sova vid 20.30 och gå upp 6.00. Somnar ofta bra men vill ha nattning med extra gos ibland och då får hon det.

  • Frontline

    Men jösses det är sommarlov och barnen är hemma..

    Min grabb kom isäng runt 00.30 och sover tills han vaknar typ runt 11 så vem bryr sig han är ledig..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • mamma 86

    Vaddå jösses? Min dotter är inte ledig hela sommaren, jag har inte 10 veckors semester.

    Och frågan handlar om hur det är i största allmänhet, inte hur det är på lov. Dock så får inte min dotter vara uppe till natten även om hon är ledig, det är inte hälsosamt för henne :)

  • Fru Ve

    Min son är väldigt morgonpigg och går alltid upp mellan 5 och 6 på morgonen, oavsett läggtid. Försöker lägga honom vid kl 20 för att han ska få tillräckligt med sömn men ibland somnar han inte förrän vid 22. Han går då vara i sängen och läsa om han inte kan sova. Vi har bekymmer med hans sömn och humör men det har varit så sen han föddes.

  • Eena

    Sonen som blir nio i augusti somnar (när det inte är sommarlov) normalt sätt vid halv nio, kanske lite senare ibland. Somnar oftast relativt snabbt och sover tills jag väcker honom strax innan sju. Kan han inte somna kommer han upp och myser lite med mig i soffan innan han får gå in till sig igen

  • mamma 86

    Jag vet inte vad jag ska göra med min dotter. Idag tog det nästan 2 timmar innan hon somnade. I helgen sov hon också för lite och var på ett fruktansvärt humör. Hennes sömnproblem påverkar henne och hennes omgivning :( hon har alltid sovit så bra tidigare så jag vet inte alls vad jag ska göra.

    Det är inte heller så att hon sover längre på morgonen om hon somnar sent, med få undantag.

  • Eena

    En annan fråga, har något speciellt hänt senaste året? Typ flytt, separation i familjen eller liknande? Jag upplever att min son funderar väldigt mycket på saker som händer just nu och ibland gör det att det är svårare att somna.

  • mamma 86

    Nej inget speciellt har hänt. Vi har samma rutin som alltid. Mörkt i rummet, läsa lite eller lyssna på ljudbok. Ser till att det är svalt i rummet.

    Att få en läkartid öht äg jättesvårt så detta skulle ta flera månader.

Svar på tråden Hur sover era 9 åringar?