• Äldre 16 Jul 21:10
    1873 visningar
    5 svar
    5
    1873

    Läggningstips sökes!

    Hej! Min son på 3 1/2 år har lite svårt att komma till ro när han ska sova. En vanlig kväll börjar med bad, sedan lite kvällsfika, tandborstning och sedan saga. Han har svårt att komma till ro och kan ligga och krångla och vill busa mm så det är mycket tjat innan han somnar kan brukar ta ca 1 timme innan han somnar. Han sover 1 timme vid lunch på dagis. Hur gör ni när ni lägger era barn? Stannar ni kvar i rummet tills dom somnat? Behöver hjälp.

  • Svar på tråden Läggningstips sökes!
  • Äldre 16 Jul 21:12
    #1

    Prova ta bort vilan på dagis, så han är trött. Vår 3,5 åring får absolut INTE sova på dagen, då är han vaken till 23 på kvällen.

  • Äldre 16 Jul 21:15
    #2

    Sover han på dagen hemma? Om inte hade jag halverat sovtiden på dagis.

    Sen är det en timme från tandborstningen skulle jag säga det är helt normalt.

  • Äldre 16 Jul 23:09
    #3

    Som alla andra säger - ta bort dagvilan! Det verkar vara hög tid...
    Och kanske byta plats på fika och bad. Vad ger ni för fika? Det är stor skillnad på tex havregrynsgröt med lite mjölk och kanel eller att ge sötlimpa med ost+marmelad och kall/varm choklad. Tänk på sockermängden och ge gärna varm mat.
    Borsta tänderna före badet, det kan vara uppiggande med mintsmaken.
    Ett varmt lugnt bad på det, kanske med mysbelysning dvs svag belysning eller bara några vämeljus tända, lugnande musik osv.
    Sen läser ni en mysig saga och myser lite i sängen, låt barnet lyssna på en ljudbok ett tag och se om barnet somnar.
    Kanske är det värt att köpa ljudboken om elefanten som ville somna eller om kaninen som ville somna (kommer inte ihåg vad de heter exakt, men du förstår nog vilka jag menar) och se om de hjälper barnet att somna.

  • Äldre 16 Jul 23:23
    #4

    För min dotter, som är tre år, har det avgörande alltid varit att antalet sömntimmar per dygn är rätt.. Det går aldrig att lägga henne en timma "för tidigt", då tar läggningen en timma extra.

    Går vi upp kl 7, då somnar hon kl 20. Går vi upp kl 6, ja då somnar hon kl 19. Skulle hon sova en timma på dagen ( vilket hon inte gör förutom om vi åker bil), då somnar hon minst en timma senare på kvällen.

    Sömnbehovet minskar ju dessutom med åldern.

    Så..sover din son på dagen, ja då lär läggningen ta tid tror jag. Och då spelar rutinerna runt omkring mindre roll.

  • Äldre 16 Jul 23:41
    #5

    Jag tror inte att det beror på timmen på frsk. Jag tror helt enkelt att ett barn vill tänja på tiden för att ta igen förlorad tid från dig/er pga att ni har varit åtskilda i så många timmar under dagen. Barn är listiga och vet exakt hur och NÄR de ska få tid av oss,självklart vid läggningen! De kan lätt räkna ut att det är tidpunkten då vi är helt stilla och att alla dagens måsten är avklarade. Min dotter började också att trilskas vid 3-4 årsåldern,hon var stor nog att förstå och känna saknad av min närhet och uppmärksamhet vid den åldern. Jag började att se över mina rutiner för att se hur jag kunde ge henne mer tid av mig när vi kom hem från arbete och frsk. Jag började att laga mer mat så att vi kunde äta rester några dagar i veckan så att vi kunde stanna till vid någon park på hemvägen och inte stressa. Märkte att min dotter inte brydde så mycket om vad som låg på tallriken,men hur positiv hon var av att leka med mig på vägen hem! Samma med kvällsrutinerna , jag började med dem en halvtimme TIDIGARE så att hon fick en 30 minuter xtra till att småprata med mig innan det var dags att säga godnatt. Jag låg även bredvid tills hon höll på att somna. Det funkade kanon! Barn är så smarta på att tala om för oss,på sitt sätt,vad de behöver. Vi måste bara bli bra på att "läsa mellan raderna" också.

Svar på tråden Läggningstips sökes!