• Tina6

    Vattenflaskan som blivit ett problem

    Hej!

    Skulle så behöva få hela nätter pga trötthet om det är möjligt men har nog ställt till det för oss

    Då vi slutade ge nattmat så ersatte vi den med vattenflaska och den flaskan hänger nu med ännu. Ibland får vi inte henne att somna om utan vatten och det kan gå 5dl vatten vissa nätter.

    Hon är nu 14 månader.

    Hon sover fortfarande inte hela nätter. Vi nattar ungefär samma tid (20.00) hon sover då i spjälsäng. När vi lagt ner henne i sängen tar vi inte upp och hon somnar ganska bra oftast. Hon sover med napp. Hon vaknar ofta till någon gång innan vi kommer och lägger oss men somnar om med napp igen. Men efter att vi kommer och lägger oss börjar rumban eller ca 24-tiden. Hon är orolig och gråter ofta. Somnar ibland om själv men ibland är det nappen hon saknar ibland så ska hon ha vatten precis som att hon e hungrig (hon äter bra hela dagen och gröt och mjölk kl 19)

    På natten får hon hon även vatten som tröst när inte nappen duger och det funkar

    I någon skede började jag ta henne i vår säng för att jag höll på att gå under att trötthet och det har också blivit en vana så hon vet att mitt i natten får hon komma till oss. Ibland sover vi bra ibland stör det bara att ha henne rullandes och sparkandes i vår säng. Förut var det nappen som tappades ur munnen ständigt nattetid som väckte henne. Nu är det dels det men också vattenmatningen och att hon

    ska till vår säng som stör. Vissa nätter kan hon vakna 10 ggr andra 3 men På morgonen har vi istället utnyttjat vattenflaskan som tröst för att få henne att sova längre och det funkar så i bästa fall kan man få henne att somna om 3-4 ggr och stiga upp 9-10. Det är säkert väldigt fel det också men det har varit räddningen för mig att kunna vila/sova på morgonen i stället. Hoppas ni vill ge tips åt oss.


    Vattenflaskan
  • Svar på tråden Vattenflaskan som blivit ett problem
  • EpicNurse

    Hon kanske blir störd av er? Kanske hade sovit bättre i eget rum? :) så var det för oss! :)


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • twinboymom

    Kan hon inte sova med mer närhet till er hela natten? Kanske i ett bedcrib med öppen grind så hon kan få mer kroppskontakt med den son ligger bredvid? Blir hon lugn när om ni plockar upp henne från spjälsängen? Eller krävs vatten utöver det för att hon ska lugna sig? Här sov jag alltid nära mina tvillingar, i stor säng på golv med sarg, då de vaknade mycket. De var trygga och det var som att trygghetskänslan övervägde hungerkänslan och de kunde somna om utan att äta så länge de fick kroppskontakt.

  • Marit86

    Det kanske är lite länge att vara utan mat i 14-15 timmar under natten? (19-10)Redan vid 24 har det ju gått 5 timmar. Hon kanske helt enkelt är hungrig. Vet inte hur man ska lösa tandborstningen om hon äter lite välling senare, men hon kanske behöver något?

  • twinboymom

    Eller kanske prova att ge henne någon mat som innehåller mer fett och protein än gröt på kvällen som hon står sig bättre på?

  • EpicNurse

    Kan dock tycka att det verkligen är önsketänkande att försöka få ett barn att sova 20-10. Barn i den åldern behöver sova Max 12 timmar på natten och sen någon timmes vila på dagen. Det är alldeles för lång tid utan mat att sova mer än det. Satsa istället på att lägga barnet vid ca 20.00 och sedan gå upp vid 7-8. Då är det åtminstone rimligt att hon sover hela natten utan att vakna för att äta.

    Ge något stadigare att äta till kvällsmat så att hon håller sig mätt mer nätet par timmar!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • konichiwa

    Jag har två barn och vi har alltid kört på det som funkat för tillfället, utan att vara rädda för att skapa "vanor". De har haft alla möjliga perioder. Även perioder när de sovit i egna sängar utan att vakna. Just nu vill stora (6år) sova med mig pga mardrömmar. Då sover pappan i hans säng. Lilla (3,5 år) vill sova själv halva natten och jämte någon andra halvan. Min erfarenhet säger att ju mer man gör barnet till viljes på nätterna desto fortare går krångliga perioder över.

    Jag tycker att ni ska försöka med mat mitt i natten och att barnet får sova hos en vuxen. Skaffa en riktig säng till barnets rum så kan ni turas om att sova där. Då får ni sova varannan natt ju! Den som sovit själv kan gå upp med barnet på morgonen. Förstår att sömnen blir konstig om hon sover till 9-10 på morgonen!

    Vi satte en byrå mot barnets riktiga säng så att han inte kunde trilla ur. Om man har en större säng kan man ju dessutom gå och lägga sig vid barnet om hon vaknar.

  • Losan

    Känner igen det så väl. Hon drack vatten på natten enda fram tills hon var 20 månader då hade vi semester och kände att nu hade vi orken att ta tag i det. Hon var precis som er dotter. Orolig och ängslig på natten däremellan så ledsen att det enda som funkade var flaskan 2-3ggr per natt.
    Första natten vi 01 ungefär så var det lite mer högljudda protester. Jag förklarade i lågmäld, mild ton om för henne att vattnet är slut, att det bli inget, utöver det sa jag ingenting. Här hade vi ju dock en fördel att hon är äldre än er dotter och förstår innebörden lite mer. Hon blev skitsur och arg hoppade till slut ner från sin säng som står intill vår. Hon gick runt lite och gnällde men insåg att det var mörk och ensamt och ville snart komma upp igen. Hon testade igen men vi sa nej. Hon surade ett tag till och snurrade runt och hade sig men efter ca totalt 40min somnade hon igen. Natten därpå tog det nog inte mer en 10 min och somna om själv utan någonting. (Hon tar inte napp). Det har blivit nåt bakslag där hon frågat efter vatten och ibland kan de ju faktiskt vara törstiga men jag testar alltid med att säga nej. Har hon inte somnat om på några minuter så vet jag att hon är törstig på riktigt. Dock har det bara inträffat ca 2ggr på 4månader.

    Nu sover hon så mycket bättre tack och lov. Lite drömmar och så ibland och hon vill gärna ligga mellan oss på morgonen, från 05 ungefär. Annars sover hon ca 19.30-06.30.

    Hoppas det löser sig för er.

  • Tina6

    Vi är fortfarande kvar i vattenberoendet. Orken att ta tag i problemet har inte funnits. Vi har bott på en stuga i sommar med ett rum och sambon har jobbat så därför har det inte funkat. Vi har inget rum klart ännu åt henne så hon måste sova hos oss men tror att det sku va det bästa med eget rum. Då kunde hon få dricka sitt vatten tom. Vi kommer försöka ta bort flaskan och stå ut så många nätter som det kräver och hoppas att det löser problemet. Jag förstår att det är orimligt att tro att hon ska sova 20-9 och det ha inte varit ett mål utan ett sätt att ta igen de dåliga nätterna för både barnet och mig. Klart att hon på morgon säkert är hungrig men på natten borde en 15 månaders barn inte behöva mat/vatten. ?!?!?Hon äter mycket på dagen. Kan det göra att hon blir hungrigare på natten tror ni??Att magen är uttöjd??Tack för alla svar.

  • Alexi
    Tina6 skrev 2017-08-27 20:28:06 följande:
    Vi är fortfarande kvar i vattenberoendet. Orken att ta tag i problemet har inte funnits. Vi har bott på en stuga i sommar med ett rum och sambon har jobbat så därför har det inte funkat. Vi har inget rum klart ännu åt henne så hon måste sova hos oss men tror att det sku va det bästa med eget rum. Då kunde hon få dricka sitt vatten tom. Vi kommer försöka ta bort flaskan och stå ut så många nätter som det kräver och hoppas att det löser problemet. Jag förstår att det är orimligt att tro att hon ska sova 20-9 och det ha inte varit ett mål utan ett sätt att ta igen de dåliga nätterna för både barnet och mig. Klart att hon på morgon säkert är hungrig men på natten borde en 15 månaders barn inte behöva mat/vatten. ?!?!?Hon äter mycket på dagen. Kan det göra att hon blir hungrigare på natten tror ni??Att magen är uttöjd??Tack för alla svar.
    Nej, ta bort vattnet! Äter och dricker hon på dagen behöver hon vare sig mat eller vatten nattetid! Det handlar bara om en ovana.
Svar på tråden Vattenflaskan som blivit ett problem