• 2016

    Lipödem eller fet?

    Jag läste nyss om en tjej som trodde hon var fet men det visade sig vara sjukdomen Lipödem.

    När jag besöker hemsidan för sjukdomen visas 3 bilder varav första ser enligt mig normal ut.

    Jag har många gånger funderat om jag själv lider av sjukdomen eftersom jag inte kan skilja mellan vanligt fet och lipödem (ser ut som bild 1). Någon som vet hur man skiljer sjukdomen från vanligt fett med celluliter?

    Är det extrema skillnader tex mellan under och överkropp eller hur vet man?

  • Svar på tråden Lipödem eller fet?
  • Jag är bara jag

    När jag sett på tv har det varit uppenbart vad som är fetma och vad som är ödem. Vissa har haft ben som varit mer än dubbelt så stora som det andra benet. Men de har ju vägt runt 250-300 kg och haft fullkomligt groteska ödem på benen så det är ju kanske skillnad mot om man "bara" är lite fet. Jag hamnar själv mellan 1:an och 2:an på bilderna och är inte fet alls (väger 60) så de bilderna förstår jag mig inte på?!

  • 2016

    Ja, bilden kommer från förbundets hemsida, alla är olika stadier på sjukdomen tydligen. Det är för mig mycket märkligt.

  • Jag är bara jag
    2016 skrev 2017-07-17 17:36:13 följande:
    Ja, bilden kommer från förbundets hemsida, alla är olika stadier på sjukdomen tydligen. Det är för mig mycket märkligt.
    Finns ju inte på kartan att jag bara med ögonen skulle misstänkt att vare sig bild 1 eller 2 är ödem! 3:an syns ju på vristerna, men har de andra fått den diagnosen måste de haft andra symptom än det rent synliga.
  • EpicNurse

    Om man har lipödem så har man en del andra besvär också. Det är inte att bara vara fet. Man har ofta väldigt ont i vävnaden!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Lipödem eller fet?