• Amina03

    Sonen ramlat i Turkiet! Behöver hjälp!

    Hej

    Igår ramlade min son här i Turkiet. Hans haka fick sys med 3 stygn. Läkaren la som en sårtejp och sen tejpade han över det med en kompressor? Detta hände på kvällen, sonen kom hem och drack med sugrör men fick endå massa juice som rann ner över det tejpade.

    På morgonen åkte vi till en "vårdcentral" som var helt enkel och oproffsig för sjukhuset låg långt bort. Där rengjorde man området och tejpade på ny kompressor.Var detta fel gjort? Hon satte aldrig någon sårtejp över stygnen utan tejpade bara en kompressor på? Behöver han inte ha sårtejp över stygnen först? Ska vi fortsätta lägga om och rengöra varje dag tills vi åker hem på torsdag? Ska jag åka dit imorgon och göra en omläggning igen?

    hur ska dessa stygn skötas? Jag ber dig som vet något om mina frågor att svara! Vill inte förstöra hans fina haka med ett fult är för att jag inte kan språket och vet hur det ska skötas! !

    TACK!

  • Svar på tråden Sonen ramlat i Turkiet! Behöver hjälp!
  • Anonym (1177)

    Ring 1177 om du inte får snabbt svar här. Eller be nån vän hemma göra det åt dig om det inte fungerar att ringa dit från utlandet.

  • Butterfly80

    Ring sjukvårdsupplysningen så kan de säkert ge dig råd. 

  • Butterfly80
    Anonym (1177) skrev 2017-07-17 21:35:09 följande:
    Ring 1177 om du inte får snabbt svar här. Eller be nån vän hemma göra det åt dig om det inte fungerar att ringa dit från utlandet.
    Det funkar, men du måste slå 46 först.
  • Hpe

    Stygnen behöver inte rengöras varje dag, om det inte rinner ner något kladd förstås. Ju mindre man pillar ju bättre är det. Håll koll på förbandet(i det här fallet kompresserna) så att dom inte är blöta eller ofräscha och byt endast vid behov men minst 1 gång/vecka. Sårfilm över såret är att rekommendera, då kommer inget kladd in.(som en plastfilm) Ni kan däremot behöva kontrollera så att huden runt om såret inte är röd eller att det varar en massa men pilla inte i onödan.

  • Amina03
    Hpe skrev 2017-07-17 21:52:26 följande:

    Stygnen behöver inte rengöras varje dag, om det inte rinner ner något kladd förstås. Ju mindre man pillar ju bättre är det. Håll koll på förbandet(i det här fallet kompresserna) så att dom inte är blöta eller ofräscha och byt endast vid behov men minst 1 gång/vecka. Sårfilm över såret är att rekommendera, då kommer inget kladd in.(som en plastfilm) Ni kan däremot behöva kontrollera så att huden runt om såret inte är röd eller att det varar en massa men pilla inte i onödan.


    Men behöver han alltså inte ha sårtejp/kirurgtejp på stygnen och sen den där tejpade kompressorn över? Känns som att inget håller ihop stygnen då, räcker det verkligen bara med kompressor? Hon som satte den sa att det inte behövdes, man sätter den bara direkt efter stygnen sys?

    ska jag gå tillbaka och fråga om sårfilm? Ska tilbaka till sverige på torsdag? Går till direkt till vårdcentralen när vi landat, ska jag bara försöka hålla den här kompressorn ren och torr tills vi kommer hem?

    Har bett min bror ringa 1177, han jobbar och har inte svarat än. Alla mina nära är utomlands själva. Har kontantkort och min bankapp strular så jag kan inte tanka på. Har gråtit ihjäl mig av stress här:(
  • viseversa
    Amina03 skrev 2017-07-17 22:09:52 följande:
    Men behöver han alltså inte ha sårtejp/kirurgtejp på stygnen och sen den där tejpade kompressorn över? Känns som att inget håller ihop stygnen då, räcker det verkligen bara med kompressor? Hon som satte den sa att det inte behövdes, man sätter den bara direkt efter stygnen sys?

    ska jag gå tillbaka och fråga om sårfilm? Ska tilbaka till sverige på torsdag? Går till direkt till vårdcentralen när vi landat, ska jag bara försöka hålla den här kompressorn ren och torr tills vi kommer hem?

    Har bett min bror ringa 1177, han jobbar och har inte svarat än. Alla mina nära är utomlands själva. Har kontantkort och min bankapp strular så jag kan inte tanka på. Har gråtit ihjäl mig av stress här:(
    Men jösses lugna ner dig. Det är 3 ynka stygn. Du behöver inte rengöra dagligen. Och nej det behövs ingen tejp över. Stygnen håller ihop såret. Ärr kan det bli oavsett. Han överlever det också.
  • Dumbledore

    Gå till Apoteket och be dem hjälpa dig med vad du behöver. Såret är sytt, det håller ihop, kompressen är för att skydda såret mot smuts. Jag hade satt över ett vattentätt plåster dagtid, för att det inte ska hamna mat och kladd i såret, eventuellt låtit det lufta under en vanlig kompress under natten.

    Men personalen på Apoteket kan defintivt hjälpa dig. Googla annars på hur man sköter om sydda sår.

  • Amina03
    viseversa skrev 2017-07-17 22:23:31 följande:

    Men jösses lugna ner dig. Det är 3 ynka stygn. Du behöver inte rengöra dagligen. Och nej det behövs ingen tejp över. Stygnen håller ihop såret. Ärr kan det bli oavsett. Han överlever det också.


    vet att jag kanske tar i men det är mitt första barn och det är första gången han gör illa sig ordentligt och jag är på semester i ett land som jag inte kan språket. Tack känns bra att veta att stygnen inte behöver tejpas på först.
  • Amina03
    Dumbledore skrev 2017-07-17 22:36:23 följande:

    Gå till Apoteket och be dem hjälpa dig med vad du behöver. Såret är sytt, det håller ihop, kompressen är för att skydda såret mot smuts. Jag hade satt över ett vattentätt plåster dagtid, för att det inte ska hamna mat och kladd i såret, eventuellt låtit det lufta under en vanlig kompress under natten.

    Men personalen på Apoteket kan defintivt hjälpa dig. Googla annars på hur man sköter om sydda sår.


    Tack ska dit och prata med dom imorgon och se vad som finns!
  • Hpe
    Amina03 skrev 2017-07-17 22:09:52 följande:
    Men behöver han alltså inte ha sårtejp/kirurgtejp på stygnen och sen den där tejpade kompressorn över? Känns som att inget håller ihop stygnen då, räcker det verkligen bara med kompressor? Hon som satte den sa att det inte behövdes, man sätter den bara direkt efter stygnen sys?

    ska jag gå tillbaka och fråga om sårfilm? Ska tilbaka till sverige på torsdag? Går till direkt till vårdcentralen när vi landat, ska jag bara försöka hålla den här kompressorn ren och torr tills vi kommer hem?

    Har bett min bror ringa 1177, han jobbar och har inte svarat än. Alla mina nära är utomlands själva. Har kontantkort och min bankapp strular så jag kan inte tanka på. Har gråtit ihjäl mig av stress här:(
    Stygnen håller ihop såret så det är ingen fara, ärr kan det bli ändå men det får man ta med försäkringsbolaget isåfall. Min tanke med sårfilmen var att det håller bakterier borta från såret bättre än en kompress. Man kan duscha och bada med sårfilm så semestern blir inte lika begränsad som med en kompress på, och det minskar även onödigt petande. Kolla på ett apotek, googla gärna på "vitri sårdyna" innan så vet du ungefär vad det är för typ av sårfilm jag tänkte på. Tänk på att lämna barnets personnummer till 1177 så att det blir dokumenterat ifall ni behöver ha kontakt med försäkringsbolag senare. Lycka till!
  • Bellie

    Tänk också på att få ett intyg från läkaren i Turkiet då du förmodligen har rätt att få ersättning från reseförsäkringen.

Svar på tråden Sonen ramlat i Turkiet! Behöver hjälp!