• Frankie Bean

    Handlar hud mot hud mest om amning?

    Dum fråga kanske... När sonen föddes så fick jag uppenbarligen något slags hjärnsläpp och allt jag läst innan och tänkt på försvann ut genom fönstret tror jag. Te.x hela grejen hud-mot-hud. Lillen föddes med ks och låg en stund på mitt bröst men medan vi väntade på att bedövningen skulle släppa låg han mest hos pappa, som var påklädd. Sedan så fortsatte vi liksom i rena farten att ha honom påklädd så han inte skulle frysa och han låg mest i sin lilla plastbalja gör han verkade trivas fint där. Spelar hud-mot-hud så stor roll egentligen om man inte ammar? Det verkar vara en stor grej för att komma igång med just amningen och eftersom vi körde flaska så var det kanske inget man påminde oss om heller. Bara lite funderingar så, intresserad av att höra av andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Handlar hud mot hud mest om amning?
  • mammalovis

    Vid amningen blir ju närheten självklar, men även om man flaskar ska man ju mata barnen i liknande ställning just för att få närheten och ögonkontakten ofta, så bebisen får tryggheten och närheten samt ögonkontakt. Så mycket hud mot hud har vi nog inte funderat på. Störst behov av detta är det väl när bebisen är för tidigt född och kängurumetoden används.

    Jag har haft två närhetstörstande barn som samsovit och en som hellre legat själv. Till viss del har det nog med personlighet att göra.

  • Anonym (A)

    Ja, hud mot hud handlar om att få anknytning, kroppsvärme och även immunförsvar. Barn som hålls hud mot hud håller sig friskare.

  • Frankie Bean
    mammalovis skrev 2017-07-18 16:30:41 följande:

    Vid amningen blir ju närheten självklar, men även om man flaskar ska man ju mata barnen i liknande ställning just för att få närheten och ögonkontakten ofta, så bebisen får tryggheten och närheten samt ögonkontakt. Så mycket hud mot hud har vi nog inte funderat på. Störst behov av detta är det väl när bebisen är för tidigt född och kängurumetoden används.

    Jag har haft två närhetstörstande barn som samsovit och en som hellre legat själv. Till viss del har det nog med personlighet att göra.


    Vad skönt att höra att det kan ha med personligheten att göra. Lillen har alltid sovit i sin egen säng, ibland lägger vi honom hos oss om han vaknar väldigt tidigt :) Upplever dock att han inte har haft ett jättebehov av att vara nära hela tiden. Många tankar och funderingar när det gäller barn!
  • twinboymom

    I början handlar det väl mest om kroppstemperatur innan deras egen temperaturreglering kommer igång. Hjärtfrekvenser och så kan bli jämnare då de hela tiden hör hjärtslagen när de ligger med huvudena mot bröstet. De blir ofta lugna av det ljudet också då de är vana med det från magen. Men det är absolut viktigast med hud mot hud när det gäller för tidigt födda barn, då kan det vara livsavgörande.

  • Anotherone

    Jag vet inte exakt varför men det är nog för mer än bara amningen.

    Jag fick mitt andra barn i maj, med katastrofsnitt, så första timmarna spenderade bebisen med sin pappa då jag varit sövd och låg på uppvaket. Personalen sa direkt åt maken att ta av sig sin tröja så att sonen fick ligga hud mot hud, och den t-shirten blev sedan något slags filt de första dygnen. Den bar ju liksom pappans doft och så, så det kändes rätt mysigt.

    Jag hade honom på bröstet under ett täcke och skulle han ligga hos sin pappa så gjorde jan likadant, dvs tog av sig på överkroppen och hade sonen under en filt bara.

  • Tepber

    Jag har en son som är född i v28 och för honom har det vart viktigt att ligga hud mot hud. På neonatalavdelningar kallas det för KMC (kängurumetoden). Det är vetenskapligt bevisat att barnen mår bättre och utvecklas. Våran son är en extremprematur så han hade problem med svajig syresättning och puls. Och direkt när han fick ligga på mitt eller pappans bröst så blev alla värden kanon :)

Svar på tråden Handlar hud mot hud mest om amning?