• jonsi

    Vaknar 04:00 varje morgon

    Hej!

    Vår 10-månaders son vaknar varje natt kl 04:00. Han står upp i sin säng och tjoar eller gnäller. Snäll mamma eller pappa fixar välling, vilken han slukar i ett nafs. Här tror man att barnet sedan somnar om, mätt och belåten, men nej!

    Istället blir han pigg och glad och vill upp och leka. Det håller i ungefär 1 timme. Sedan ska det sovas igen i 2-3 timmar.

    Hur blir man av med det här beteendet? Han har ju uppenbarligen inte sovit klart för natten men är ändå pigg. Bör vi spä ut vällingen gradvis?

    Pojken är väldigt fysiskt aktiv och behöver sedan sova iallafall 2 svängar på dagen. Varje sovpass kan bestå av 1-2 timmars sömn. Det spelar ingen roll när han kommer i säng på kvällen. Det är alltid 04:00 som gäller.

  • Svar på tråden Vaknar 04:00 varje morgon
  • Aliona

    För det första, sluta ett ge välling. Han behöver det ju uppenbarligen inte utan det verkar ha blivit mest en vana. Gör det sen så tråkigt för honom som möjligt. Sover han i eget rum? I då fall, gå in, berätta för honom lugnt att det inte är dags att vakna än, kanske stanna lite och sjung eller klappa, och gå ut igen. Upprepa om det behövs tills han somnar. Ge det några dagar-en vecka.

    Hoppas att det funkar. Annars får ni väl försöka hitta styrka i att det går över förr eller senare :)

  • Meriall

    Kan det vara så att det blir ljusare i rummet iom att solen går upp? Sophämtare? Posten som kommer? Kan det vara något sånt som väcker honom?

  • jonsi

    Alltså han är ju hungrig när han vaknar, det är uppenbart. Men får väl testa att spä ut vällingen tills det blir ovärt för honom.

    Svårt att få rummet helt mörkt. Kan jobba på det.

    Samsova är uteslutet. Dels sover alla bäst när han sover i sin säng. Dels vore det farligt. Det är ingen liten grönsak. Om han vaknar kommer han försöka ta sig ner från sängen. Bara spännband skulle hindra honom :)

  • Maddi
    jonsi skrev 2017-07-20 08:40:48 följande:

    Alltså han är ju hungrig när han vaknar, det är uppenbart. Men får väl testa att spä ut vällingen tills det blir ovärt för honom.

    Svårt att få rummet helt mörkt. Kan jobba på det.

    Samsova är uteslutet. Dels sover alla bäst när han sover i sin säng. Dels vore det farligt. Det är ingen liten grönsak. Om han vaknar kommer han försöka ta sig ner från sängen. Bara spännband skulle hindra honom :)


    Om det vore farligt att samsova skulle ju Bvc och sjukvården skrika ut de, istället för att säga att testa samsova och se om barnet sover bättre. Det beror ju på hur man gör, barn är heller inget porslin :)

    De finns så mycket man kan göra att barnen inte går ner från sängen. Men de är ju knappast någon idé att diskutera detta längre eftersom att samsovning är enligt dig farligt. Trams!!
  • viseversa

    När han ställer sig upp lägg honom ner igen. Prata minimalt och tänd inga lampor. Visa att på natten sover man. Var jättetråkiga. Vänd er om och låtsas sova

  • Meriall
    Maddi skrev 2017-07-20 08:51:39 följande:

    Om det vore farligt att samsova skulle ju Bvc och sjukvården skrika ut de, istället för att säga att testa samsova och se om barnet sover bättre. Det beror ju på hur man gör, barn är heller inget porslin :)

    De finns så mycket man kan göra att barnen inte går ner från sängen. Men de är ju knappast någon idé att diskutera detta längre eftersom att samsovning är enligt dig farligt. Trams!!


    Hon menar nog att de har en hög säng som han kan ramla ner från om de samsover, inte att det är farligt i allmänhet?
  • viseversa
    Maddi skrev 2017-07-20 08:51:39 följande:
    Om det vore farligt att samsova skulle ju Bvc och sjukvården skrika ut de, istället för att säga att testa samsova och se om barnet sover bättre. Det beror ju på hur man gör, barn är heller inget porslin :)

    De finns så mycket man kan göra att barnen inte går ner från sängen. Men de är ju knappast någon idé att diskutera detta längre eftersom att samsovning är enligt dig farligt. Trams!!
    Men Gud kan du inte respektera att alla inte vill samsova? Jag sover inte heller med mina barn. Då det innebär att jag själv inte får någon sömn alls. Jag tycker min sömn är lika viktig som barnens. Om jag ska orka vara en mamma på dagarna får barnen snällt sova i sina egna sängar. Och ts vill inte att hennes barn ska ramla ner från sängen på natten och göra sig illa.
  • Maddi
    viseversa skrev 2017-07-20 09:06:50 följande:

    Men Gud kan du inte respektera att alla inte vill samsova? Jag sover inte heller med mina barn. Då det innebär att jag själv inte får någon sömn alls. Jag tycker min sömn är lika viktig som barnens. Om jag ska orka vara en mamma på dagarna får barnen snällt sova i sina egna sängar. Och ts vill inte att hennes barn ska ramla ner från sängen på natten och göra sig illa.


    Självklart respekterar jag att man inte vill samsova. Men de va ju inte se hon skrev, utan hon skrev att de är farligt. De är två olika saker.
  • viseversa
    Maddi skrev 2017-07-20 09:11:25 följande:
    Självklart respekterar jag att man inte vill samsova. Men de va ju inte se hon skrev, utan hon skrev att de är farligt. De är två olika saker.
    Hon skrev också att alla sover bäst i sina egna sängar.
  • viseversa
    Maddi skrev 2017-07-20 08:51:39 följande:
    Om det vore farligt att samsova skulle ju Bvc och sjukvården skrika ut de, istället för att säga att testa samsova och se om barnet sover bättre. Det beror ju på hur man gör, barn är heller inget porslin :)

    De finns så mycket man kan göra att barnen inte går ner från sängen. Men de är ju knappast någon idé att diskutera detta längre eftersom att samsovning är enligt dig farligt. Trams!!
    Sen så står det ju faktiskt att samsovning med små spädbarn ökar risken för PSD. Så att Bvc och sjukvården inte har något emot samsovning stämmer inte heller. För att minska risken för PSD ska barnet sova i EGEN säng med EGET täcke. Så där har du också fel. Sen gör ju alla som man själv vill såklart. Det är inget straff på att samsova med sin nyfödda bebis. Bara man vet om att det KAN öka riskerna.
  • jonsi

    Jag får väl formulera mig tydligare. Samsovning funkar säkert för vissa. Men vi har följt rekommendationerna från start och det har funkar fint. Det är helt meningslöst att börja samsova nu.

    Med farligt syftade jag alltså främst på att risken för att ramla ned och slå sig illa. Pojken är väldigt snabb och klättrig av sig. Det är rätt ovärt att försöka bygga en borg :)

  • Gulletussan

    Kan han inte äta något mer mättande på kvällen innan han går och lägger sig då? Så kanske han inte blir så hungrig vid 4.

  • elin1989

    Sluta ge valling. Ge honom i vatten flaska. Se till att han ater ordentligt innan han gar och lagger sig, typ grot eller valling. Om han ater ordentligt pa dagen behover han inte ata pa natten. Det ar garanterat mest en vana.

Svar på tråden Vaknar 04:00 varje morgon