• Anonym (??)
    Äldre 20 Jul 11:33
    816 visningar
    4 svar
    4
    816

    MA och sex

    Jag fick ett ma och gjorde kirurgisk abort igår. Jag har läst att man inte ska bada eller ha sex så länge det blöder, men även att man ska avstå från båda delarna i 2 veckor trots att man inte blöder. Vad gäller?

  • Svar på tråden MA och sex
  • Äldre 20 Jul 11:58
    #1

    Du ska vara HELT blödningsfri, och det vet man ju inte om man är förrän man inte har blött på ett par dagar. Men hos oss är det blödningen som styr, inte antal veckor. Tänk på att ägglossningen kan komma ingång ca 10 dagar efter aborten.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 12:04
    #2
    EpicNurse skrev 2017-07-20 11:58:36 följande:

    Du ska vara HELT blödningsfri, och det vet man ju inte om man är förrän man inte har blött på ett par dagar. Men hos oss är det blödningen som styr, inte antal veckor. Tänk på att ägglossningen kan komma ingång ca 10 dagar efter aborten.


    Tack!

    Så om jag är helt blödningsfri i tex 4 dagar är det då säkert att bada/ha sex utan infektionsrisk?
  • Äldre 20 Jul 12:15
    #3
    Anonym (??) skrev 2017-07-20 12:04:58 följande:

    Tack!

    Så om jag är helt blödningsfri i tex 4 dagar är det då säkert att bada/ha sex utan infektionsrisk?


    Nej helt säker är man nog inte förrän man fått sin mens igen. Det kan alltid finnas rester/blödning som inte kommer ut trots att det är öppet in till livmodern. Men risken för infektion är ganska liten om man inte blöder alls/inte har färgad flytning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 12:40
    #4
    EpicNurse skrev 2017-07-20 12:15:07 följande:

    Nej helt säker är man nog inte förrän man fått sin mens igen. Det kan alltid finnas rester/blödning som inte kommer ut trots att det är öppet in till livmodern. Men risken för infektion är ganska liten om man inte blöder alls/inte har färgad flytning.


    Okej jag förstår, tack :)
Svar på tråden MA och sex