• johannapannkaka

    Får jag kvalificerad övertid?

    Jobbar som undersköterska (75%) och får bara kvalificerad övertid då jag jobbar under min lediga helg. Nu har jag semester till den 14e Augusti och har fått 4 pass på 2 helger som inte är min arbetshelg. Får jag kvalificerad övertid för dom 4 passen då?

  • Svar på tråden Får jag kvalificerad övertid?
  • Frontline
    johannapannkaka skrev 2017-07-20 12:31:53 följande:
    Kval kan man också säga, det är en förkortning bara. Övertid då man jobbar
    Jobbar man utanför sin ordinarie arbetstid så ska man ju ha extra betalt för det.
    Jobbar man dessutom extra på sin semester så ska ju den dagens semester has tillgodo samt att man har lön plus övertid och ob om det är sådana tider.

    Men har man semester så har man semester så varför har du fått 4 pass då?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Snuttis2

    Tolkar som att du har semester nu men senare ska tillbaka i jobb o då har fått fyra extra pass? Tänker jag rätt....

    Det går inte att säga vilken ersättning du kommer få för passen men jag skulle se det som osannolikt att du får kval övertid på allt. Ersättningen styrs av flera faktorer ex hur ditt grundschema ser ut o hur dessa pass ligger i anslutning till dina vanliga turer. Din sysselsättnings grad påverkar också och eftersom du är deltids anställd så får du i regel fyllnadsersättning innan det slår över till övertid ! Sen är det Ju kollektivavtalet som styr ersättnings nivån.

    Enklast för att få en exakt vetskap är att du frågar din administratör på jobbet , de brukar vara superduktiga på just detta !

  • Anotherone

    Du bör ringa lönekontoret /personalavdelningen för 100% rätt svar.

    Men om passen ligger i ditt schema så får du ingen övertid. Och scheman inom kommunal verksamhet (om du jobbar under det kollektivavtalet) får ändras på 2v varsel så om du vet redan nu att du ska jobba så efter den 14 augusti får du ingen extra ersättning för det.

    Det är bara om du blir inbeordrad utöver din ordinarie schemalagda arbetstid som du får övertid och då finns regler för när det blir mertid/fyllnad, enkel övertid respektive kval övertid.

  • johannapannkaka

    jag har tagit på mig dom 4 passen eftersom det fattas folk och jag ska jobba dom innan min semester är slut. enligt mitt avtal får alla som jobbar 75% kval när man jobbar icke ordinare helg. tänkte om det gäller under semestern också.

Svar på tråden Får jag kvalificerad övertid?