• Anonym (MM)

    Träffa pojkvännens barn för första gången

    Hej,

    Jag har börjat träffat en kille som har ett barn på 1 år sen ett tidigare förhållande. Det är seriöst mellan oss men jag har inte träffat hans barn ännu då vårt förhållande är såpass nytt. Men snart ska dom börja ha varannan vecka och han vill att jag ska träffa hans barn. Han låter väldigt avslappnad i hela situationen med när jag ska träffa hans barn, men jag är jätte nervös/orolig. 
    För det första har han ett ex som inte är det minsta sammarbetsvillig. Nu när hon fått höra att han träffat en ny har hon blivit väldigt svartsjuk vilket märks på hennes beteende. Sen är jag rädd att hans barn inte kommer gilla mig. Jag har inga egna barn, men har jobbar länge inom förskoleverksamheten och älskar barn. Men hur ska man liksom bemöta barnet som faktiskt är sin pojkväns barn?

    Tacksam för alla tips och råd från er som kanske har egna erfarenheter kring situationen.

  • Svar på tråden Träffa pojkvännens barn för första gången
  • Anonym (nja)

    Tycker han ska ha barnet varannan vecka ett antal gånger ensam innan du dyker upp! Om han inte ens är van med det ska du inte in där och hjälpa till för mycket. Risken är då att ni får ett sånt här klassiskt läge där bonusmamma plötsligt hjälper till och gör alldeles för mycket, för att mannen ifråga är lite bekväm av sig. Kan lätt förstå att han vill du ska vara med, han kommer bli helt tröttkörd av att ha barnet varannan vecka om han inte är van vi det. 

    Allt det där andra är nog inget större att oroa sig över, saker löser sig. Behandla barnet som en kompis barn, eller ett syskons barn. 

  • Anonym (MM)
    Anonym (nja) skrev 2017-07-20 13:31:05 följande:

    Tycker han ska ha barnet varannan vecka ett antal gånger ensam innan du dyker upp! Om han inte ens är van med det ska du inte in där och hjälpa till för mycket. Risken är då att ni får ett sånt här klassiskt läge där bonusmamma plötsligt hjälper till och gör alldeles för mycket, för att mannen ifråga är lite bekväm av sig. Kan lätt förstå att han vill du ska vara med, han kommer bli helt tröttkörd av att ha barnet varannan vecka om han inte är van vi det. 

    Allt det där andra är nog inget större att oroa sig över, saker löser sig. Behandla barnet som en kompis barn, eller ett syskons barn. 


    Tack för svaret!
    Jadå vi båda har tänkt att han ska ha barnet själv först ett tag innan jag kommer in i någon bild. Sen tror inte jag att det skulle vara någon fara än att jag skulle "hjälpa till för mycket" då han och jag inte kan ses allt för ofta då det är en bit emellan oss och så är det jobb som krockar då och då. 
  • enmamma

    Ha en enkel playdate ute.
    Möt pojkvännen och barnet vid djurparken, lekplatsen, badplatsen eller liknande.
    Häng med dem ett par timmar, hoppas du gillar barnet och samspelet mellan far och barn.

  • Anonym (Hm)
    enmamma skrev 2017-07-20 14:00:13 följande:
    Ha en enkel playdate ute.
    Möt pojkvännen och barnet vid djurparken, lekplatsen, badplatsen eller liknande.
    Häng med dem ett par timmar, hoppas du gillar barnet och samspelet mellan far och barn.
    Bra tips.
  • Anonym (Lugnt och fint)

    Bara 1 år och ska redan börja med dubbelt boende.  Trodde inte det rekommenderades när det gäller så små barn.

    Tycker  ni ska ta det i småportioner, när du introduceras. Så att pappan först hinner få en lugn och fin relation till barnet i dess nya hem.

  • Anonym (Eva)

    Jag hade inte blandat mig i såna förhållanden.Ett så litet barn och föräldrarna tjafsar och då blir man automatiskt inblandad.Ta det lugnt med mannen,det är väl inte bråttom att flytta ihop.

  • Brumma

    Gå ner till stranden med lite fika. Eller ha picknick ute där ni kan leka lite. En ettåring begär inte sådär väldigt mkt för att ha en bra upplevelse :)

    Är du van vid barn så ta det lugnt. Låt barnet komma till dig och bara var ;)

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Lugnt och fint) skrev 2017-07-20 15:00:49 följande:

    Bara 1 år och ska redan börja med dubbelt boende.  Trodde inte det rekommenderades när det gäller så små barn.

    Tycker  ni ska ta det i småportioner, när du introduceras. Så att pappan först hinner få en lugn och fin relation till barnet i dess nya hem.


    Nej det gör det inte. För en 1 åring är varannan vecka på tok för långt.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Lugnt och fint) skrev 2017-07-20 15:00:49 följande:

    Bara 1 år och ska redan börja med dubbelt boende.  Trodde inte det rekommenderades när det gäller så små barn.

    Tycker  ni ska ta det i småportioner, när du introduceras. Så att pappan först hinner få en lugn och fin relation till barnet i dess nya hem.


    Nu är det ju inte så att dom ska börja med varannan vecka pang bom. De ska ta det lugnt och börja med kortare stunder och öka succesivt. Hur dom väljer att göra är deras ensak och inget jag lägger mig i.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Eva) skrev 2017-07-20 16:06:30 följande:

    Jag hade inte blandat mig i såna förhållanden.Ett så litet barn och föräldrarna tjafsar och då blir man automatiskt inblandad.Ta det lugnt med mannen,det är väl inte bråttom att flytta ihop.


    Man kan inte riktigt tänka så tycker jag. Är han en bra person som jag älskar kan jag inte direkt tänka att jag inte ska vara med honom p.g.a hans ex. Nejdå här ska inte flyttas ihop än på ett tag, vi tar det lungt! :)
  • Anonym (Eva)
    Anonym (MM) skrev 2017-07-20 19:22:26 följande:

    Man kan inte riktigt tänka så tycker jag. Är han en bra person som jag älskar kan jag inte direkt tänka att jag inte ska vara med honom p.g.a hans ex. Nejdå här ska inte flyttas ihop än på ett tag, vi tar det lungt! :)


    Du låter väldig ung.Men önskar dig lycka till.(Själv skulle jag aldrig blandat mig med en man med småbarn och alla problem det innebär.Förstår att din pojkvän är lugn och glad,inte så lätt att få en tjej i hans situation.)
  • Ess
    Anonym (Eva) skrev 2017-07-20 20:25:18 följande:
    Du låter väldig ung.Men önskar dig lycka till.(Själv skulle jag aldrig blandat mig med en man med småbarn och alla problem det innebär.Förstår att din pojkvän är lugn och glad,inte så lätt att få en tjej i hans situation.)
    Jag håller med dig. Det är ett väldigt styrt liv, allt styrs av umgänget.
    Funkar det sen inte mellan föräldrarna, så blir det 18 års helvete. Nä, jag hade också gått vidare.
  • Anonym (MM)

    Nu var det inte så att jag efterfrågade råd om man ska stanna eller gå. Och att påstå att han är lugn för att det är svårt för han att hitta någon i sin situation är en nedvärdering. Jag tänker stanna hos han. Jag vill enbart ha tips kring hur man underlättar och gör när en pojkvän har barn sedan tidigare.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (MM) skrev 2017-07-21 14:17:41 följande:

    Nu var det inte så att jag efterfrågade råd om man ska stanna eller gå. Och att påstå att han är lugn för att det är svårt för han att hitta någon i sin situation är en nedvärdering. Jag tänker stanna hos han. Jag vill enbart ha tips kring hur man underlättar och gör när en pojkvän har barn sedan tidigare.


    Hur vill du ha det?Sånt litet barn kräver mycket tid och omsorg.Hur mycket vill du vara delaktig?Är du ok med detta att aktivt hjälpa till din kille?Annars har du rätten att säga nej ochså .
  • Anonym (Vera)

    Bortsett från hela biten med varannan vecka, gamla ex som styr och kvinnofällan. (Finns mycket att skriva om detta).

    En ettåring är såpass omedveten att du inte behöver introduceras på lekplats en halvtimme här och en halvtimme där. Självklart kan du inte dyka upp som gubben ur lådan och vara barnvakt i ett par dygn, men att du finns i pappans hem när barnet är där är inget traumatiskt för barnet. Gör precis som ni skulle ha gjort om farmor/faster kommit på besök hos pappan i ett par dagar. Pappan tar allting runt barnet och du finns där i bakgrunden, låt barnet ta kontakten med dig när barnet känner sig bekväm.

Svar på tråden Träffa pojkvännens barn för första gången