• Äldre 20 Jul 21:47
    3123 visningar
    12 svar
    12
    3123

    Svårt att söva på dagen

    Ursäktar för långt inlägg men behöver lite hjälp. Jag en liten kille på 2,5 månader som dom senaste veckorna varit extremt svårsövd på dagarna. Han verkar snabbt bli övertrött och har svårt att komma till ro trots amning och vaggning. Till kvällen kan det också ta tid och man får ibland gå in till han och trösta någon gång eller två innan han verkligen somnar för natten, sen sover han bra och vaknar bara för mat.

    Dagarna däremot är oftast helt hopplösa. Ibland kan jag lyckas söva han i famnen genom att gå runt runt runt i lägenheten men oftast är det bara protester. Jag har en bärsjal i trikåt som han somnar och sover väldigt bra i oftast (30 minuters vaggning) och där kan han sova allt från 30 minuter upp till 3 timmar om jag har riktigt tur och börjar gå runt igen när han börjar sprattla till. Problemet är att jag får väldigt ont i ryggen av att bära runt han då han väger 8kg och allt vaggande har gjort att mina foglossningssmärtor jag hade under graviditeten börjat komma tillbaka. Jag äger även en babybjörn original som vi fick begagnat som jag inte testat då jag inte tror den skulle hjälpa min rygg speciellt mycket då den inte är ergonomisk för varken barn eller bärare och har inte heller pengar att lägga på en ergonomisk sele. I vagn sov han bra förut men nu vaknar han efter 30-40 minuter mitt i en promenad och är lika trött igen.

    Så kära familjelivare har ni några tips åt en sliten förstagångsförälder?

  • Svar på tråden Svårt att söva på dagen
  • Äldre 20 Jul 21:59
    #1

    Sover han inte om du forst bär runt honom tills han somnar och sen lägger ner honom på sängen? Jag fick ta det i etapper, forst bära i 30 min, sen lägga ner och låtsas ligga bredvid 5 -10 min for att sakta sakta kunna smyga mig upp under ytterligare 5 min tid. ...

  • Äldre 20 Jul 22:07
    #2

    Knappt jag har tur ifall jag ens lyckas lägga ner han utan att han vaknar inom direkt eller inom någon minut, oavsett om han sovit 1 eller 15 minuter i famnen. Lyckas jag så sover han 99% av gångerna långt under en timme sen vaknar i panik, kan inte sövas om och blir övertrött inom en timme igen. Det spelar ingen roll heller om jag ligger kvar tätt inpå, lite bredvid eller helt klivit upp.

  • Anonym (Dusch­en eller ute)
    Äldre 20 Jul 22:32
    #3

    Låter exakt som min son. Sov bara längre stunder i sjalen. Men här kommer ett tips som funkade hur bra som helst för oss: Vi ställde in liggdelen från vagnen (när han lyckats somna i den) i badrummet och lät duschen va på - då kunde han sova i flera timmar!!! Prova. Eller ställ vagnen ute.. Balkong eller uteplats? Funkade också de flesta gångerna

  • Anonym (Dusch­en eller ute)
    Äldre 20 Jul 22:34
    #4

    Nu såg jag att han börjat vakna efter 30-40 min även under promenad, få hjälper säkert inte att ställa ut vagnen... Men prova duschen! Det var nåt med ljudet tror jag

  • Äldre 20 Jul 22:42
    #5
    Anonym (Duschen eller ute) skrev 2017-07-20 22:34:44 följande:

    Nu såg jag att han börjat vakna efter 30-40 min även under promenad, få hjälper säkert inte att ställa ut vagnen... Men prova duschen! Det var nåt med ljudet tror jag


    Har testat balkongen och att bara sitta kvar på en bänk och rulla vagnen det funkar ett tag, kanske 10 minuter sen vaknar han. Han gillar inte när vagnen stannar (eller när man sitter ner med han i famnen) På natten har vi en fläkt igång i sovrummetsom verkar va väldigt sövande men har testat med det på dagen vilket inte fungerar. Får testa duschen ifall kanske ljudet kan va nog.
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 21 Jul 06:40
    #6

    Vad händer om du lägger honom i er säng och själv ligger bredvid?

  • Äldre 21 Jul 10:47
    #7
    Anonym (Stina) skrev 2017-07-21 06:40:47 följande:

    Vad händer om du lägger honom i er säng och själv ligger bredvid?


    Han ligger bara och sprattlar med hela kroppen och gnuggar och klöser sig i ansiktet av tröttheten och kommer inte till ro oavsett om jag bara ligger bredvid eller håller om han.
  • Äldre 21 Jul 10:52
    #8

    Har du provat babygunga?

    Vi hade en kinderkraft teddyswing, kan gunga i sidleds och framåt, flera hastigheter, musik och mobil.

    Vår dotter äkskade den och kunde sova i den i flera timmar om dagen!

  • Äldre 21 Jul 11:29
    #9
    Namnlös2015 skrev 2017-07-21 10:52:18 följande:

    Har du provat babygunga?

    Vi hade en kinderkraft teddyswing, kan gunga i sidleds och framåt, flera hastigheter, musik och mobil.

    Vår dotter äkskade den och kunde sova i den i flera timmar om dagen!


    Någon sådan har vi inte och inte heller jätte sugen att lägga ut pengar på en om de inte är säkert att det funkar. Vi har en vanlig babysitter som han kunde somna i förut både av sig själv och stt man gungade den åt han men det funkar inte heller längre så har svårt att tro att en gunga skulle fungera då.
  • Äldre 22 Jul 09:31
    #10

    Du får nog bara pröva dig fram, vi har haft de lika här och nu är hon 6 månader och sover oftast fortfarande korta stunder. Fick råd på bvc att inte låta henne sova mer än två gånger på dagen ändå, då hon oftast vaknar kort efter nattning i rent illtjut. Vi har prövat dansa med musik och fortsätta ha musik på när hon somnat, ibland med freestyle i vagnen (i fotändan) om hon sovit ute eller på stereon inne. Ibland sovstunder på 20 minuter, ibland några timmar åt gången. Så olika från dag till dag Hon sov helst på mig både natt och dag så på nätterna låg hon på min mage och sov. Det har dock blivit bättre och nu sover hon i egen säng. Ibland somnade hon till dammsugaren oxå. Trösta dig med att det kommer bli bättre :) Din lilla vill nog bara ha en massa närhet. Det är en kort stund dom är så små men jag förstår att det är tröttsamt. Kanske pröva trötta ut din bebis med att ut och titta på en massa nya saker kan hjälpa.

  • Äldre 22 Jul 10:07
    #11

    Med sådana små är det oftast, även om man inte tror det, mat. Mat mat mat mat. Om bebisen har ätit mycket, se om det går att få i lite till. De växer så att det knakar och om du ammar så ska mjölkproduktionen hinna med också.

  • Äldre 22 Jul 14:25
    #12
    8airam8 skrev 2017-07-22 10:07:26 följande:

    Med sådana små är det oftast, även om man inte tror det, mat. Mat mat mat mat. Om bebisen har ätit mycket, se om det går att få i lite till. De växer så att det knakar och om du ammar så ska mjölkproduktionen hinna med också.


    Testar alltid mat som första alternativet då han väldigt ofta vill ha något stt snutta på (bröst,napp eller tumme) men är han trött blir han bara arg och släpper taget vilket istället resulterar i att han sväljer massa luft. Det han gillar är att man lägger han mot bröstet fast stoppar in nappen istället och sen gå runt med han i famnen. Fast även det tar lång tid och som jag skrev i ts så klarar inte min rygg och höft att bära han flera timmar om dagen. Någon enstaka gång fungerar det att sitta i soffan, klappa han på rumpan och mata han tills sömns. Men det är sällan.
Svar på tråden Svårt att söva på dagen