• Anonym (Oroli­g.com)
    Äldre 20 Jul 22:01
    4879 visningar
    10 svar
    10
    4879

    kut p piller 64 timmar efter oskyddat samlag

    Hej,

    Hade oskyddat sex i helgen som var och tog ett akut p piller 64 timmar efter samlaget.

    Hur stor är chansen att jag är gravid? Fick för mig att jag tagit den 1, 5 dag efter sexet men nu när jag tänker efter så vet jag att jag inte tog akut p piller förrän 64 timmar efter vi haft oskyddat sex.

    Första dagen av min senaste mens var den 5 juli

    Oskyddat sex den 15 juli

    Akut p piller den 18 juli

    Har mått illa, yr och trött. Har även haft jobbig huvudvärk. Vet dock att dessa symptom är vanliga biverkningar efter att man har tagit akut p piller.

    Kan nån vänlig själ hjälpa mig genom att kanske berätta om era erfarenheter...

    Tacksam för svar.

    Mvh, orolig tjej

  • Svar på tråden kut p piller 64 timmar efter oskyddat samlag
  • Anonym (Fia)
    Äldre 20 Jul 22:09
    #1

    Det är den sannolikhet att en spermie överlever 4-5 dygn och lyckas befrukta ett ägg som släpps just då som du eliminerat, och den sannolikheten är inte så stor från början. De allra flesta som blir gravida blir det 0-3 dygn efter samlaget.

  • Anonym (Hej)
    Äldre 20 Jul 22:59
    #2

    Jag tog ett akut-p-piller mindre än 12 timmar efteråt och blev ändå gravid så jag litar inte på de där pillerna för fem öre.

  • Äldre 20 Jul 23:16
    #3

    Eftersom din ägglossning antagligen skedde i dagarna när du hade samlaget (om man utgår från din Sista mens och en regelbunden 28-dagars cykel) så är det väldigt liten chans att akut-p-pillret har någon effekt. När man är så nära ägglossning när man tar det så går det oftast inte att förhindra att ägget släpper, vilket är den huvudsakliga meningen med akuta p-piller. Och när du dessutom tog tabletten så långt efter så har "skadan" antagligen redan skett innan tabletten hinner verka.

    Sen är det ju inte säkert att man blir gravid vara för att man prickar ägglossningen.

    Så risken/chansen att du blir gravid är ungefär 1/4, som för alla som har sex vid ägglossning!

    Oavsett om det sen visar sig att du faktiskt blev gravid eller ej, så är det absolut inte det du känner av nu. Om du blir gravid så tar det cirka en vecka från det att man har ägglossning innan det befruktade ägget fäster i livmodern, och innan dess är det helt omöjligt att ha några symtom som är kopplade till graviditeten.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 21 Jul 00:16
    #4

    I samma sits som trådskaparen.

    Sista mens 22 juni.

    Oskyddat sex 5 juli då kondom gled av, enligt min app exakta dagen för ÄL.

    DP 36 timmar senare den 7 juli.

    Skum blödning 11-12 juli.

    Mensvärk sedan dryg vecka tillbaka, trött och gasig mage. Ingen mens.

    Nojig men fine med ev graviditet ändå. Googlat som en dåre på DP och graviditet, verkar rätt vanligt.....

  • Anonym (Tjeji­sammas­its)
    Äldre 21 Jul 01:15
    #5

    Kan bara prata av egen väldigt ny erfarenhet. För st första så låter det som att du KAN ha haft ägglossning vid tiden för sexet. Dagen-efter-piller hjälper BARA om ägglossning inte har redan har skett innan intag av pillret. Ju senare efter sexet du tog den desto sämre värkan. Jag blev gravid förra månaden efter att ha tagit ett dagen-efter-piller och går i denna stund igenom ett missfall. Dagen-efter-piller orsakar inte fosterskador men kan göra att ägget inte fäster i livmodern eller att det liksom blir "skadat". Isf får du ett missfall. Som jag. Det är inget jag önskar ens min värsta fiende.

    Hade jag varit du hade jag tagit ett gravtest när det är daga för din mens.

  • Anonym (Tjeji­sammas­its)
    Äldre 21 Jul 01:16
    #6

    Tillägg: dina symptom har ingenting med en eventuell graviditet att göra. Det är alldeles för tidigt för det! Ägget har inte ens fäst än och kan därför inte ge några gravsymptom. Symptomen beror isf definitivt på dagen-efter-pillret. :)

  • Anonym (Oroli­g.com) Trådstartaren
    Äldre 21 Jul 09:19
    #7

    Tack för alla svar!

    Jag mår ännu sämre idag. Det bara blir värre och värre för var dag som går. Känns som om jag ska kräkas hela tiden. Vrf mår man så här dåligt av akut p piller? ????

  • Anonym (Oroli­g.com) Trådstartaren
    Äldre 21 Jul 09:24
    #8
    Anonym (Tjejisammasits) skrev 2017-07-21 01:15:37 följande:

    Kan bara prata av egen väldigt ny erfarenhet. För st första så låter det som att du KAN ha haft ägglossning vid tiden för sexet. Dagen-efter-piller hjälper BARA om ägglossning inte har redan har skett innan intag av pillret. Ju senare efter sexet du tog den desto sämre värkan. Jag blev gravid förra månaden efter att ha tagit ett dagen-efter-piller och går i denna stund igenom ett missfall. Dagen-efter-piller orsakar inte fosterskador men kan göra att ägget inte fäster i livmodern eller att det liksom blir "skadat". Isf får du ett missfall. Som jag. Det är inget jag önskar ens min värsta fiende.

    Hade jag varit du hade jag tagit ett gravtest när det är daga för din mens.


    Tack snälla du för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag ska ta och kontakta gyn om jag inte mår bättre imorgon. Såhär dåligt kan jag inte gå runt och må.
  • Äldre 21 Jul 09:36
    #9

    Det är nog inte gyn du bör kontakta om du mår dåligt, utan din vårdcentral, eftersom det inte har med graviditet att göra.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Oroli­g.com) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 10:29
    #10

    Hej igen! Stannar endast förbi för att säga att jag är gravid. Akut p piller funkade alltså inte eller så togs det försent. Testade mig igår då jag mådde riktigt dåligt och det var ett VÄLDIGT svagt plus. Ville inte tro mina ögon så jag tänkte att jag skulle göra ett nytt idag och fick det precis bekräftat då det var ett ännu tydligare plus.

    Jag ville inte bli gravid men nu när jag fått veta att jag är det kan jag inte sluta le.

    Oplanerat men välkommet ????

Svar på tråden kut p piller 64 timmar efter oskyddat samlag