• Äldre 22 Jul 16:38
    6455 visningar
    24 svar
    24
    6455

    Kan man få böta om man källsorterar fel och det står ens namn på t ex kuvertet?

    Råkade slänga fel?

    En hel hög...med mitt namn och adress...

  • Svar på tråden Kan man få böta om man källsorterar fel och det står ens namn på t ex kuvertet?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 22 Jul 16:41
    #1

    Ja! Höga böter runt ca 10.000kr

  • Äldre 22 Jul 16:42
    #2
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-22 16:41:21 följande:

    Ja! Höga böter runt ca 10.000kr


    Onej...

    Vad gör jag nu?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 22 Jul 16:43
    #4
    Miamomma skrev 2017-07-22 16:42:23 följande:

    Onej...

    Vad gör jag nu?


    Inväntar boten och inte gör om samma misstag
  • Äldre 22 Jul 16:44
    #6
    dekanskeja skrev 2017-07-22 16:42:41 följande:

    Beror på om dom du hyr av har ett avtal om källsortering, vi har det och råkade slänga nåt skit fel med papper som det stog mitt namn på. Fick böter på 500 kr ,,,,,,,,,


    Bor i hyresrätt.

    Slängde i en sådan behållare på parkeringen.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 22 Jul 16:47
    #8
    dekanskeja skrev 2017-07-22 16:44:02 följande:

    Inte första gången, så sa dom till mig iallafall, fick böta 500kr men nästa gång sa dom att de skulle bli betyligt högre böter ,vet inte om det är samma för alla kan bara utala mig om just det jag var med om 


    Straffet har blivit högre pga av miljön som förstörs
  • Äldre 22 Jul 16:48
    #9
    dekanskeja skrev 2017-07-22 16:46:43 följande:

    Jag med 

    som sagt har ingen anning om vad ditt hyreskontrakt säger men mitt säger att man ska källsortera , så bryter du mot de o dom kommer på det kan man få böter 


    Oki...vet inte heller...

    Var så stressade med alla påsar
  • Äldre 22 Jul 16:51
    #11

    Får gå och må dåligt av det en längre period tills dem hör av sig...

  • Äldre 22 Jul 22:38
    #12

    Ts de driver med dig... Jag har gjort det i typ 20 år och ingen har nånsin hört av sig. För övrigt är det inget brott att inte källsortera, som medt skulle du få ett påpekande från hyresvärden/brf:en att du ska följa ev regler kring sopsortering. Men jag har aldrigt hört talas om att det hänt någon.

  • Äldre 22 Jul 22:52
    #13
    ajnas skrev 2017-07-22 22:38:00 följande:

    Ts de driver med dig... Jag har gjort det i typ 20 år och ingen har nånsin hört av sig. För övrigt är det inget brott att inte källsortera, som medt skulle du få ett påpekande från hyresvärden/brf:en att du ska följa ev regler kring sopsortering. Men jag har aldrigt hört talas om att det hänt någon.


    Det står inget på hyresvärdens hemsida om det heller...
  • Äldre 22 Jul 22:53
    #14
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-22 16:41:21 följande:

    Ja! Höga böter runt ca 10.000kr


    Nu skall du inte måla fan på väggen här.

    10.000 kr i böter !!!

    Löjligt påstående, och en veritabel lögn.

    Ingen har någonsin fått betala mer än 6.000 kr i böter för felaktigt sopsorterat materiel. Jag rök på 4.800 kr när jag slängde 4 sk färgade vinflaskor, i containerfan för ofärgat glas. Lite surt, men nu det var en jävla soptaliban som råkade se, OCH filma, mig(i full HD)så när Bylingen knackade på 2 dagar senare......så var det bara å pröjsa. Annars hade ärendet gått till den allmänna åklagaren. Med efterföljande rättegång.

    Och det lät ju sådär spännande. Såå, en erfarenhet rikare, men nudlar och utgången falukorv resten av den månaden.

    Shit happens.

    Mhv //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Äldre 22 Jul 22:56
    #15
    Anton Chigurh skrev 2017-07-22 22:53:02 följande:

    Nu skall du inte måla fan på väggen här.

    10.000 kr i böter !!!

    Löjligt påstående, och en veritabel lögn.

    Ingen har någonsin fått betala mer än 6.000 kr i böter för felaktigt sopsorterat materiel. Jag rök på 4.800 kr när jag slängde 4 sk färgade vinflaskor, i containerfan för ofärgat glas. Lite surt, men nu det var en jävla soptaliban som råkade se, OCH filma, mig(i full HD)så när Bylingen knackade på 2 dagar senare......så var det bara å pröjsa. Annars hade ärendet gått till den allmänna åklagaren. Med efterföljande rättegång.

    Och det lät ju sådär spännande. Såå, en erfarenhet rikare, men nudlar och utgången falukorv resten av den månaden.

    Shit happens.

    Mhv //Anton


    Onej....

    Ligger lilla på det...
  • Äldre 22 Jul 23:01
    #16
    Anton Chigurh skrev 2017-07-22 22:53:02 följande:
    Nu skall du inte måla fan på väggen här.

    10.000 kr i böter !!!

    Löjligt påstående, och en veritabel lögn.

    Ingen har någonsin fått betala mer än 6.000 kr i böter för felaktigt sopsorterat materiel. Jag rök på 4.800 kr när jag slängde 4 sk färgade vinflaskor, i containerfan för ofärgat glas. Lite surt, men nu det var en jävla soptaliban som råkade se, OCH filma, mig(i full HD)så när Bylingen knackade på 2 dagar senare......så var det bara å pröjsa. Annars hade ärendet gått till den allmänna åklagaren. Med efterföljande rättegång.

    Och det lät ju sådär spännande. Såå, en erfarenhet rikare, men nudlar och utgången falukorv resten av den månaden.

    Shit happens.

    Mhv //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Vilket brott fälldes du för?
  • Äldre 22 Jul 23:07
    #17

    Ok jag hade fel, det finns lag på att man ska sopsortera och det kan ge böter.

  • Äldre 22 Jul 23:40
    #18
    ajnas skrev 2017-07-22 23:01:51 följande:

    Vilket brott fälldes du för?


    Brott mot miljöbalken, § 8, sjätte stycket. Har för mig att det ingick "Nedsmutsning av glas-smälta".....eller nåt sånt.

    Antar att det gick åt helvete när det skulle blåsas nya flaskor.

    Typ.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 23 Jul 10:49
    #19
    Anton Chigurh skrev 2017-07-22 22:53:02 följande:

    Nu skall du inte måla fan på väggen här.

    10.000 kr i böter !!!

    Löjligt påstående, och en veritabel lögn.

    Ingen har någonsin fått betala mer än 6.000 kr i böter för felaktigt sopsorterat materiel. Jag rök på 4.800 kr när jag slängde 4 sk färgade vinflaskor, i containerfan för ofärgat glas. Lite surt, men nu det var en jävla soptaliban som råkade se, OCH filma, mig(i full HD)så när Bylingen knackade på 2 dagar senare......så var det bara å pröjsa. Annars hade ärendet gått till den allmänna åklagaren. Med efterföljande rättegång.

    Och det lät ju sådär spännande. Såå, en erfarenhet rikare, men nudlar och utgången falukorv resten av den månaden.

    Shit happens.

    Mhv //Anton


    Jag citerar "CA" 10.000kr
  • Äldre 23 Jul 10:51
    #20
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-23 10:49:30 följande:

    Jag citerar "CA" 10.000kr


    Någon så dem bevisa att det är jag som gjorde det tjöta mitt namn står överallt på papperna?
  • Äldre 23 Jul 18:10
    #21
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-23 10:49:30 följande:

    Jag citerar "CA" 10.000kr


    Jaja, men nu har jag fastställt att 6.000 kronor är maximalt bötesbelopp som kan, vill och får utmätas.

    Och utgången falukorv är helt okej. Det gäller bara att steka den väl.

    Mhv //Anton och
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 23 Jul 18:33
    #22
    Anton Chigurh skrev 2017-07-23 18:10:56 följande:

    Jaja, men nu har jag fastställt att 6.000 kronor är maximalt bötesbelopp som kan, vill och får utmätas.

    Och utgången falukorv är helt okej. Det gäller bara att steka den väl.

    Mhv //Anton och


    Då har du lärt dig en läxa Anton
  • Anonym (Förvå­nad)
    Äldre 24 Jul 06:04
    #23

    Men hur är det meningen att man ska göra om man bor i ett hus med sopnedkast? Har enbart grovsoprum och ingen källsortering i närheten. Bor i Stockholm innerstad.

    Kastar glas, kartong och allt blandat i sopnedkastet. Vad annars ska man göra liksom?

  • Äldre 24 Jul 10:17
    #24
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-23 18:33:28 följande:

    Då har du lärt dig en läxa Anton


    Sannerligen har jag det. En, tycker jag, dyrköpt läxa.

    Men, som jag ALLTID hafver påstått:

    Desto dyrare läxa.......! Desto mer lärorik torde läxan vara, OCH desto mindre utgången falukorv i komposten, som istället förtäras af osedvanligt slarviga sopsorterare.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Kan man få böta om man källsorterar fel och det står ens namn på t ex kuvertet?