• Anonym (Oroad mamma)
    Äldre 22 Jul 20:20
    14673 visningar
    40 svar
    40
    14673

    Schizofren dotter, klarar detta inte längre, behöver hjälp

    Hej här på FL!

    Kan i korthet berätta om min sociala situation. Bor tillsammans med min make och mina två döttrar, 20 och 14 år. Min äldsta dotter blev för fem år sedan diagnostiserad med schizofreni och livet är bokstavligen en kamp. Hon hallucinerar mestadels av den vakna tiden och är regelbundet inlagt på psykiatrin för att hennes hallucinationer är väldigt våldsamma och hon har pga dessa försökt hoppa från balkongen, hoppa framför bilar, hotat oss med knivar m.m. I övrigt är hon fullständigt passiv och om jag inte hjälper hon att klä på sig, starta igång på morgonen etc så har det hänt att hon bara ligger kvar i sängen och kissar ner sig. Hon är i princip inkontinent eftersom hon pga sina hallucinationer ibland inte känner när hon måste på toaletten. Jag har inte arbetat på 3 år, för att kunna ge henne den omsorgen och tillsynen hon behöver.

    Nu orkar jag inte längre, finns det någon hjälp att få? något boende som ger omsorg åt psykiskt sjuka, borde hon bo där? älskar henne verkligen mest av allt, men jag själv går snart under!

  • Svar på tråden Schizofren dotter, klarar detta inte längre, behöver hjälp
  • Anonym (Konta­kta kommun­)
    Äldre 22 Jul 20:27
    #1

    De kan hjälpa er att ansöka om t ex särskilt boende, avlastning m.m.

  • Anonym (Miran­da)
    Äldre 22 Jul 20:28
    #2

    Oj, varför har du inte sökt hjälp tidigare och varför får din dotter ingen behandling? Det första steget är att hon ska få rätt mediciner och kanske en samtalskontakt. Sedan tycker jag du ska kolla på boenden också, sådant kan ta tid så börja redan nu.

  • Äldre 22 Jul 20:28
    #3

    Självklart finns det det! Det finns boende och boendestöd. Jag tror också på att använda sig av just detta för att få en du d relation till sitt barn. Kontakta kommunen och biståndsenheten så hjälper de dig!

  • Äldre 22 Jul 20:29
    #4

    Du ringer till kommunens biståndsbedömare, sådär kan ni inte ha det. Hon bör ju kunna få hjälp enligt LSS på flertalet olika sätt som gör att ni orkar.

  • Anonym (Miran­da)
    Äldre 22 Jul 20:35
    #5
    Näng skrev 2017-07-22 20:28:56 följande:

    Självklart finns det det! Det finns boende och boendestöd. Jag tror också på att använda sig av just detta för att få en du d relation till sitt barn. Kontakta kommunen och biståndsenheten så hjälper de dig!


    Boendestöd kommer max en gång om dagen och ts dotter behöver ju dygnet runt vård.
  • Anonym (Ja!!!­)
    Äldre 22 Jul 21:30
    #6

    Oj köart ni måste ha hjälp. Hon är vuxen och faktiskt inte sina förälder ansvar längre. Ditt liv kan inte bli förstört. Klart ni har rätt till hjälp. Ingen orkar leva så.

  • Anonym (Oroad mamma) Trådstartaren
    Äldre 22 Jul 21:33
    #7
    Anonym (Ja!!!) skrev 2017-07-22 21:30:51 följande:

    Oj köart ni måste ha hjälp. Hon är vuxen och faktiskt inte sina förälder ansvar längre. Ditt liv kan inte bli förstört. Klart ni har rätt till hjälp. Ingen orkar leva så.


    Vad för hjälp? Alltså LSS, blir det samma boende som för förståndshandikappade?
  • Anonym (mycke­t)
    Äldre 22 Jul 21:39
    #8

    Det finns såklart boende att få, det lämpliga vore nog ett "särskilt  boende" som det heter, ett psykiatriboende. Där har man en egen lägenhet i ett gruppboende med tillgång till personal dygnet runt. Där finns också gemensamma utrymmen där man oftast äter sina måltider, umgås, tittar på TV eller vad man nu vill om man inte vill vara ensam i sin lägenhet.

    Ekonomiskt antar jag att hon har aktivitetsersättning? Får hon et troende får hon även bostadstillägg.

  • Anonym (mycke­t)
    Äldre 22 Jul 21:40
    #9
    Anonym (mycket) skrev 2017-07-22 21:39:17 följande:

    Det finns såklart boende att få, det lämpliga vore nog ett "särskilt  boende" som det heter, ett psykiatriboende. Där har man en egen lägenhet i ett gruppboende med tillgång till personal dygnet runt. Där finns också gemensamma utrymmen där man oftast äter sina måltider, umgås, tittar på TV eller vad man nu vill om man inte vill vara ensam i sin lägenhet.

    Ekonomiskt antar jag att hon har aktivitetsersättning? Får hon et troende får hon även bostadstillägg.


    Får hon ett BOENDE ska det såklart stå på slutet
  • Anonym (Oroad mamma) Trådstartaren
    Äldre 22 Jul 21:43
    #10
    Anonym (mycket) skrev 2017-07-22 21:39:17 följande:

    Det finns såklart boende att få, det lämpliga vore nog ett "särskilt  boende" som det heter, ett psykiatriboende. Där har man en egen lägenhet i ett gruppboende med tillgång till personal dygnet runt. Där finns också gemensamma utrymmen där man oftast äter sina måltider, umgås, tittar på TV eller vad man nu vill om man inte vill vara ensam i sin lägenhet.

    Ekonomiskt antar jag att hon har aktivitetsersättning? Får hon et troende får hon även bostadstillägg.


    Hur trivsamt är det för henne att vistas på offentliga utrymmen med andra psykiskt sjuka, oroliga människor.. Inne på sin lägenhet hela tiden med minimal tillsyn är jag inte särskilt trygg med, jag bevakar henne kanske 12 timmar om dygnet och ofta har hon allvarliga och agressiva hallucinationer när jag kommer för att titta till henne.. Vill liksom inte förstöra mitt liv, absolut inte, men inte hennes heller!
Svar på tråden Schizofren dotter, klarar detta inte längre, behöver hjälp