• Anonym (Ledsen)

    Sambo tror han gör allt

    Imorse när våran dotter vaknade så skulle jag försöka väcka sambon också (som vanligt, han har semester så dottern är överlycklig över att pappa är hemma. Normalt så tycker han att han ska sova till minst 10 på helgerna och nu hela ledigheten om vi inte väcker honom tidigare såklart, men han går väldigt sällan upp inom en timme iallafall.

    Imorse så var jag trött så tänkte att nej nu får han ge mig en dag eftersom att han jämt sover annars. Dum idé av mig! Han låtsades först inte om mig och sen blev han sur och kör med det vanliga "det enda du gör är att gå upp på morgonen" "du betalar inte ens din egen mobilräkning" osv, vilket jag jämt får höra när han blir sur på mig. Jag vart sårad och jätte upprörd och gick upp. Han låg kvar tills våran dotter gick in och sa att jag var ledsen men vi har undvikit varann han satte sig direkt vid tvn.

    Jag blir så trött på det här.. Vad gör man?

  • Svar på tråden Sambo tror han gör allt
  • Anonym (Frågetecken)

    Är du föräldraledig? Hur gammalt är barnet? Jobbar du annars?

  • Anonym (Ledsen)

    Hon är två år, men vi har varit överens hela tiden om att ha henne hemma tills runt 2,5 för att vi kunnat det var till och med hans förslag.. Han var medveten om att jag inte hann med utbildningen och att jag inte skulle tjäna något nu på slutet (fp har precis tagit slut).

    Ska studera augusti - november och där efter blir det uppehåll igen för vi ska ha en till i slutet på oktober.

    Men det är tråkigt att han jämt kör med att jag inte betalar något nu, jag tycker inte alls det är roligt att inte kunna bidra med pengarna och det vet han.

  • Meriall

    Har ni inte helt gemensam ekonomi? Iom att han säger att 'du inte ens betalar din egen mobilräkning'? Sedan om du haft fp så har han ju inte betalat till dig. Förstår inte uttalandet...

    Säg att han får vara hemma med nästa barn om han ska köra ekonomikortet och att du enbart tänker vara hemma om ni verkligen har helt gemensam ekonomi dvs alla pengar är era pengar och det finns inget mitt och ditt.

    För pengar är ju inte det enda, du bidrar ju med tid och arbetskraft till barnen och det är värt lika mycket som pengar. Jag menar, pengar är ju en ersättning för tid och arbetskraft rent konkret. Förstår han inte det eller?

    Det tycker jag är det enda rätta i en kärnfamilj. Sedan så kanske vissa får andra sätt att funka men det verkar vara så mycket krångel.

    Men bråkar ni ofta om ekonomi? Eller är det mer att han säger dumma saker för att han är trött och han vet att om du blir arg och ledsen går du iväg och han får sova? Han kanske bör lägga sig tidigare.

    Sedan bör ni nog ta varannan morgon när båda är hemma men det bör ni göra upp om när ingen är trött just då.

  • Frontline

    Fast är du vaken så är det ju bara för dig att gå upp, varför väcka nån som sover när man själv inte gör det liksom.
    Sen är ju han en larvig skit som drar in att du inte betalar dina egna räkningar

    Barnet kunde väl lägga sig i er säng en stund och mysa lite..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • konichiwa

    Det borde vara obligatoriskt att båda måste vara föräldralediga. 

    När den ena är föräldraledig så är den andra personens lön BÅDAS, du jobbar med att ta hand om hans barn. Han betalat inte något åt dig. Vilket nöt. Han är till och med SKYLDIG dig pengar, han får pengar till pensionen varje månad i och med att han jobbar och du får 0 kr i tjänstepension när du är hemma. Säg till honom att lägga upp ett pensionsparande till dig och du ska vara hemma i flera år med hans barn. 

    Nu förstår jag ju att ni har satt dig i samma sits igen, att du är beroende av hans jobb även med nästa barn, så det är ju inte så mycket att göra åt. Han lär väl inte vara föräldraledig om du pluggar och du lär väl inte kunna dra in några pengar de närmsta åren?

    Det är i och för sig inte där problemet ligger heller, problemet ligger i att pappan till barnen inte fattar det här med gemensam ekonomi. Jag hade blivit så fruktansvärt arg om min man hade tyckt att han betalade för mer saker när jag var föräldraledig och vise versa (vi delade lika på föräldraledigheten, 1 år var med varje barn). Arg och besviken på mig själv för att jag hade skaffat barn med en idiot. 

  • Meriall

    Om hon pluggar är det ju extra bra att den som arbetar är fl än tvärtom. Den får ju högre sgi och studierna blir klara fortare. Och en som studerar kan ändå vara hemma och hjälpa till rätt mycket så man delar mer på jobbet då. Låter helt galet att den som studerar ska vara fl...

  • Anonym (Ledsen)

    Meriall : Vi har helt gemensam ekonomi och haft det hela tiden, när jag hade fp så betalade jag hyran + resten jag kunde och han resten!

    Han kommer inte att vara hemma med nästa barn, han sa att jag kommer att få ut för lite pengar för att det ska gå.. Enda gången han bråkar om ekonomi är när han är på dåligt humör eller vill få som han vill. Som igår började det för att han tyckte jag skulle springa och hämta hans chips och drickan, jag har hemsk foglossning på kvällarna och skulle inte ens ha något men slutade med att jag fick hämta iallafall för att han var så duktig som satt och letade bil. Jag har sagt åt honom att han borde lägga sig tidigare men han ska bestämt vara uppe till efter 24.00.

  • konichiwa
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-23 09:12:57 följande:

    Meriall : Vi har helt gemensam ekonomi och haft det hela tiden, när jag hade fp så betalade jag hyran + resten jag kunde och han resten!

    Han kommer inte att vara hemma med nästa barn, han sa att jag kommer att få ut för lite pengar för att det ska gå.. Enda gången han bråkar om ekonomi är när han är på dåligt humör eller vill få som han vill. Som igår började det för att han tyckte jag skulle springa och hämta hans chips och drickan, jag har hemsk foglossning på kvällarna och skulle inte ens ha något men slutade med att jag fick hämta iallafall för att han var så duktig som satt och letade bil. Jag har sagt åt honom att han borde lägga sig tidigare men han ska bestämt vara uppe till efter 24.00.

    Vem tvingar sin gravida partner att hämta grejer när hon har foglossning? Han blir alltså knäpp/elak när han inte får som han vill? Är han 5 år gammal? 


  • Anonym (Ledsen)

    Frontline : Jo men det gör jag! Varje morgon sen 2 år tillbaka, till och med dom få gånger jag varit sjuk :) men det är nu jag börjat tröttna på att han alltid ska få långa sovmornar och jag kan inte ens få en när jag är väldigt trött. Hon sover bredvid mig i våran säng, och hon väcker mig först :)

Svar på tråden Sambo tror han gör allt