• Anonym (Ts)

    Hon sov helt blöt!!

    Jag har haft stora svårigheter att få min 9 mån bebis att hålla sig sovande. Hon vaknar minst en gång i halvtimmen eller oftare genom hela natten. Matar lite med flaska och då somnar hon om.

    Inatt när jag skulle mata mitt i natten så var det kolmörkt i rummet och jag är jättetrött av sömnbrist så märkte inte att jag inte satt ihop flaskan helt tight utan det droppade massa ersättning ner i sängen. Hon somnade och jag lade mig. Märkte när jag vaknade att det var dyblött i hennes säng och hela hennes dress var blöt samt kudden och madrassen. Och hon hade sovit gott flera timmar i sträck! Hon har inte sovit så här bra på många månader!

    Hur ska jag tänka? Vad kan ha gjort att hon sov så bra? Jag kan ju inte blöta ner henne med ersättning varje kväll :) Idéer?

  • Svar på tråden Hon sov helt blöt!!
  • Anonym (Ts)

    Börjar tänka att hon kanske sov bättre för att det luktade mat, eller kanske att hon var varm och blev nedkyld av vätskan. Tror inte det kan ha varit sammanträffande. Hon har alltså sovit urdåligt i flera månader...

  • Ragag

    Kanske hon blir orolig i magen av ersättningen? Och hon inte fick i sig speciellt iom att allt var dyblött.

    Pröva att ge henne en mild godnattvälling på kvällen/natten istället så kanske hon sover godare och lugnare utan nattvak.

  • Anonym (Ts)
    Ragag skrev 2017-07-23 08:48:43 följande:

    Kanske hon blir orolig i magen av ersättningen? Och hon inte fick i sig speciellt iom att allt var dyblött.

    Pröva att ge henne en mild godnattvälling på kvällen/natten istället så kanske hon sover godare och lugnare utan nattvak.


    Hon åt lika mycket som vanligt och jag har provat med välling, blev ingen skillnad... men tack för tipset :)
  • Anonym (Qwe)

    För varm skulle jag kunna tänka mig, vem sover inte dåligt när det är för varmt?
    Alla mina har alltid bara sovit i blöja/underkläder, nu sover dem med bara påslakan för att dem är varma.

  • Anonym (Tjo)

    Inget svar på vad det kan bero på men är i samma sits som du när det gäller sömn .
    Min tjej är 8 mån och har sovit illa i över två månader. Skruvar och vrider sig hela nätterna , söker bröstet och släpper..
    hur beter dig din lilla och hur länge har det hållit på?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tjo) skrev 2017-07-23 09:34:45 följande:

    Inget svar på vad det kan bero på men är i samma sits som du när det gäller sömn .

    Min tjej är 8 mån och har sovit illa i över två månader. Skruvar och vrider sig hela nätterna , söker bröstet och släpper..

    hur beter dig din lilla och hur länge har det hållit på?


    Det har blivit mer och mer sedan hon var tre månader ungefär, då sov hon bra. Nu vaknar hon och gnäller och söker mat (nappen duger inte). Verkar inte så hungrig för somnar om nästan direkt då hon får flaskan i munnen för det mesta men vaknar sedan igen. Ger man inte flaskan så börjar hon vrida och vända och gnälla tills hon brukar gråta även om man försöker trösta på andra sätt. Så det låter väldigt likt din beskrivning... samsover ni?
    Anonym (Qwe) skrev 2017-07-23 09:14:27 följande:

    För varm skulle jag kunna tänka mig, vem sover inte dåligt när det är för varmt?

    Alla mina har alltid bara sovit i blöja/underkläder, nu sover dem med bara påslakan för att dem är varma.


    Jag har bara en tunn filt och pyjamas och öppet fönster men kanske blir för varmt ändå... tycker själv det är lite kallt dock. Men kanske ska prova utan pyjamas och se hur det går.
  • Anonym (Mona)
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-23 09:10:57 följande:
    Hon åt lika mycket som vanligt och jag har provat med välling, blev ingen skillnad... men tack för tipset :)
    Hur kunde hon ha ätit lika mycket som vanligt om det mesta av vällingen rann ut i sängen.
    Min första tanke var också att du borde styra om matvanorna. Hon kanske inte ska äta så mycket på natten, alternativt något lättare?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mona) skrev 2017-07-23 14:03:59 följande:

    Hur kunde hon ha ätit lika mycket som vanligt om det mesta av vällingen rann ut i sängen.

    Min första tanke var också att du borde styra om matvanorna. Hon kanske inte ska äta så mycket på natten, alternativt något lättare?


    Hon äter inte en hel flaska varje gång hon vaknar utan kanske 5-10 ml...

    Hon äter massor på dagen så jag tror inte hon är hungrig utan det är något annat som gör att hon vaknar. Har dock provat många andra sätt att söva om henne, i famnen, nappen, vagnen, gunga, sjunga etc men inget funkar. Men lite ersättning i munnen så somnar hon.

    Jag ammar inte.
Svar på tråden Hon sov helt blöt!!