• JennyThe

    Grannen röker ständigt på balkongen, hur får jag bort lukten?

    Ja, grannen under mig röker hela tiden på balkongen o när jag öppnar fönster eller balkong för vädring luktar det ständigt rök! Hur ska jag göra för att slippa lukten? Någon annan lukt som tar bort röken?

    Jag är nyinflyttad o grannen som röker verkar jättesnäll så jag vill inte kontakta hyresvärden.... Det vore ju även uppenbart att det va jag som klagat....

  • Svar på tråden Grannen röker ständigt på balkongen, hur får jag bort lukten?
  • Låtsaspolare

    Det är tyvärr tillåtet att röka på balkongen så det enklaste man kan göra är att stänga, eller lida.

    Såg här på FL en gång en som gett sin rökande granne en ringklocka som hen plingade i innan varje cigg. Då fanns det tid att stänga balkongdörren innan det rök in.

    Kanske kan du prata lite mer med din granne och när du känner att ni har en bra relation ta upp det här med rökningen.

    Men det är verkligen en pest med rök. Vi fick två rökande grannar förra året och det har försämrat vårt boende jättemycket. Balkongen, som vi tidigare använde mycket, är nu bara en plats för blomkrukor och tvätt. Att sätta sig därute är meningslöst för det röks så mycket. Och lägre hyra kan man ju inte få trots det. Rökningen är ju tillåten.

  • Anonym (Iris)

    Inget. Det finns inget som tar bort lukten av pågående rökning. Din granne får röka på sin balkong (givet att ni inte bor i ett allergihus el dyl), så vad tänkte du att hyresvärden skulle kunna göra? Läste här på FL om någon som utrustade sin rökande granne med en liten klocka. Varje gång rökaren tände sin cigarett så pinglade hen i klockan, så att icke-rökaren kunde stänga sin balkongdörr.

  • JennyThe

    Det står i lägenhetspärmen till lägenheten att hyresvärden vill att man undviker att röka på balkongen då det stör grannarna. röker man då hela dagen bryter det ju mot det även om det inte e lagbrott....

  • Låtsaspolare
    JennyThe skrev 2017-07-23 10:38:40 följande:

    Det står i lägenhetspärmen till lägenheten att hyresvärden vill att man undviker att röka på balkongen då det stör grannarna. röker man då hela dagen bryter det ju mot det även om det inte e lagbrott....


    Då tycker jag att du ska prata med din granne. Om man förklarar och frågar snällt är de flesta människor förstående. Själv tycker jag sånt är jättejobbigt, men nu har du ju iaf värdens regler på din sida.
  • Anonym (vill inte vara ett arsle)

    Jag har inte balkong, men jag röker ut genom fönstret.
    Jag hade uppskattat om mina grannar talade om för mig om mitt rökande stör dem. Mitt mål i livet är ju knappast att vara en röv mot min omgivning, så om jag kan röka ut genom ett annat fönster, gå ner på gården, röka under fläkten eller liknande sä gör jag självklart det. Eller använda en liten pingla som rådet i den andra tråden.

Svar på tråden Grannen röker ständigt på balkongen, hur får jag bort lukten?