• Äldre 23 Jul 12:00
    4999 visningar
    17 svar
    17
    4999

    Göra snabbare karriär

    I amerikansk nätdebatt snackas det om att man kan snabba på sin personliga karriär via sociala medier. Folk skryter över hur mycket de snabbat på såväl karriär som löneutveckling genom smart bruk av internet.
    Tyvärr sägs föga om tillvägagångssättet. Ska man framträda med namn på sig själv och sin arbetsgivare och tala om hur duktig man är och hur lite man tjänar samt hoppas att arbetsgivaren hör av sig och höjer lönen och/eller erbjuder en högre befattning i företaget?
    Själv hittar jag ingen motsvarighet till denna "karriärsbefrämjande" debatt på svenska sociala sajter. Vill väldigt gärna ha en flott chefsbefattning. Helst även välbetald.
    En besläktad fråga är om man kan göra sig själv till kändis på sociala medier. Hur gör man?

  • Svar på tråden Göra snabbare karriär
  • Äldre 23 Jul 12:34
    #1

    Att prestera på jobbet är garanterat en säkrare väg till framgång.

  • Äldre 23 Jul 12:40
    #2

    Ja, men ganska jobbig. Jag söker som du säkert förstår en quickfix för karriären. Vilket många gör. En lön och en befattning högt över genomsnittet borde vara en obligatorisk rättighet för oss alla.Cool

  • Äldre 23 Jul 12:51
    #3
    absalon skrev 2017-07-23 12:40:59 följande:

    Ja, men ganska jobbig. Jag söker som du säkert förstår en quickfix för karriären. Vilket många gör. En lön och en befattning högt över genomsnittet borde vara en obligatorisk rättighet för oss alla.


    Vill man komma någonstans i livet måste man vara beredd att ta i lite, tyvärr.
  • Äldre 23 Jul 12:58
    #4

    Måste det verkligen vara så illa? Många förmögna filurer gör just ingenting. Och har aldrig gjort det heller. Varför ska de ha patent på idealtillvaron?Cool

  • Äldre 23 Jul 13:02
    #5
    absalon skrev 2017-07-23 12:58:52 följande:

    Måste det verkligen vara så illa? Många förmögna filurer gör just ingenting. Och har aldrig gjort det heller. Varför ska de ha patent på idealtillvaron?


    Kan du ge några exempel sådana förmögna filurer?
  • Äldre 23 Jul 13:12
    #6
    klenben skrev 2017-07-23 13:02:12 följande:
    Kan du ge några exempel sådana förmögna filurer?
    Utan namns nämnande - många har ärvt såväl formidabel förmögenhet som tjusig titel med makt och myndighet.
    En kamporganisation - Svenska karriärsfrämjandet - bör ofördröjligen bildas för alla oss, som inte kommer någonstans i karriären. Ingen bevakar för närvarande våra intressen.Cool 
  • Äldre 23 Jul 13:16
    #7

    Vilken tragisk jävla människa du verkar vara, ts

    Låt mig gissa; du är långtidsarbetslös och har knappt lyft något finger under hela ditt liv? Du kommer fortsätta vara olycklig och en jävla fail at life om du inte kammar dig inom en väldigt snar framtid.

  • Äldre 23 Jul 13:34
    #8

    Jag är ingalunda långtidsarbetslös. Jag knegar och står i. Det är karriär jag är ute efter. Behöver en titel och mer stålar utan att behöva anstränga mig. Samt lite makt på jobbet förstås.
    Vi "lagom lata" utgör en stor grupp i samhället. Även vi vill ha våra intressen tillgodosedda. Ska jag behöva starta ett nytt politiskt parti för den sakens skull. Vi kunde gå fram under parollen "Halverade skatter och fördubblade bidrag. Bra för alla!"Cool

  • Äldre 23 Jul 15:36
    #9

    Har vart chef, så jäkla svårt att bli är det definitivt inte. Om du däremot tror att du ska kunna glida omkring när du är chef får du nog tänka om. Det är en jävla press och det värsta är personalansvaret. Är du inte seriös kommer det sluta illa och då kommer du inte ha en karriär kvar. Det finns tillräckligt många lata chefer med dåligt rykte, vill du verkligen vara en av dem?

    Har fortfarande en riktigt bra karriär och blir erbjuden sidoprojekt som ger massvis med cred i mitt yrke. Man kan ha karriär utan att vara chef.

  • Äldre 23 Jul 17:49
    #10
    absalon skrev 2017-07-23 13:34:03 följande:

    Jag är ingalunda långtidsarbetslös. Jag knegar och står i. Det är karriär jag är ute efter. Behöver en titel och mer stålar utan att behöva anstränga mig. Samt lite makt på jobbet förstås.

    Vi "lagom lata" utgör en stor grupp i samhället. Även vi vill ha våra intressen tillgodosedda. Ska jag behöva starta ett nytt politiskt parti för den sakens skull. Vi kunde gå fram under parollen "Halverade skatter och fördubblade bidrag. Bra för alla!"


    Haha - du vill ha makt, mer pengar och en fin titel utan att behöva anstränga dig.... det funkar ju inte så, vill du ha ngt får du jobba för det!
  • Äldre 23 Jul 20:05
    #11
    Dixie skrev 2017-07-23 17:49:46 följande:
    Haha - du vill ha makt, mer pengar och en fin titel utan att behöva anstränga dig.... det funkar ju inte så, vill du ha ngt får du jobba för det!
    Varför det? Ingen naturlag. Betydligt fler borde ha möjlighet att ärva såväl titel som pengar och en chefspost. Som en greve för att ta ett exempel.
    Vill ha möjlighet att bli medlem i fina föreningar utan att först slita mig halvt fördärvad i karriären.Cool
  • Äldre 23 Jul 20:12
    #12
    absalon skrev 2017-07-23 20:05:13 följande:

    Varför det? Ingen naturlag. Betydligt fler borde ha möjlighet att ärva såväl titel som pengar och en chefspost. Som en greve för att ta ett exempel.

    Vill ha möjlighet att bli medlem i fina föreningar utan att först slita mig halvt fördärvad i karriären.


    ...... du förstår alltså inte att du måste jobba för att få något?! Hur tänker du att det praktiskt ska funka, vem ska jobba om alla bara kan bli chef och tjäna pengar utan att göra ngt!
  • Äldre 23 Jul 20:17
    #13
    Dixie skrev 2017-07-23 20:12:53 följande:
    ...... du förstår alltså inte att du måste jobba för att få något?! Hur tänker du att det praktiskt ska funka, vem ska jobba om alla bara kan bli chef och tjäna pengar utan att göra ngt!
    Det är liksom inte min huvudvärk. Vem drömmer inte om ett arbetsfritt samhälle med höga löner. Särskilt om måndagarna.Cool
  • Äldre 23 Jul 22:58
    #14
    absalon skrev 2017-07-23 12:40:59 följande:

    Ja, men ganska jobbig. Jag söker som du säkert förstår en quickfix för karriären. Vilket många gör. En lön och en befattning högt över genomsnittet borde vara en obligatorisk rättighet för oss alla.


    Om jag får gissa är receptet: stort företag (hierarki att avancera inom), gör bra ifrån dig och använd sociala medier internt för att synas.

    Annars har jag läst att att vara kritisk och inte ta risker är det bästa du kan göra för karriären.

    För att bli rik fort: använd din lathet! Hitta något du och många andra tycker är jobbigt och lös problemet. Sälj sedan lösningen så ska du se att det blir klirr i kassan.
  • Äldre 24 Jul 00:10
    #15
    GavinGadget skrev 2017-07-23 22:58:01 följande:
    Om jag får gissa är receptet: stort företag (hierarki att avancera inom), gör bra ifrån dig och använd sociala medier internt för att synas.

    Annars har jag läst att att vara kritisk och inte ta risker är det bästa du kan göra för karriären.

    För att bli rik fort: använd din lathet! Hitta något du och många andra tycker är jobbigt och lös problemet. Sälj sedan lösningen så ska du se att det blir klirr i kassan.
    OK, jag prövar. Avlägger rapport om några år.Flört
  • Äldre 24 Jul 00:30
    #16

    Ligga kan funka ett eller några hopp uppåt.

  • Äldre 24 Jul 10:18
    #17
    absalon skrev 2017-07-24 00:10:14 följande:

    OK, jag prövar. Avlägger rapport om några år.


    Lycka till!
Svar på tråden Göra snabbare karriär