• Anonym (weee)

    Mamma som plötsligt börjat röka cigaretter i vuxen ålder?

    Jag har nu under sommaren varit hemma och hälsat på min mamma. Jag bor i Malmö och min mamma bor i en mindre norrländsk stad. Enda sedan jag var liten så har min mamma varit en stark motståndare till cigarettrökning. Men nu när jag var och hälsade på min mamma så kom de fram att min mamma själv sedan ett antal månader tillbaka har börjat röka. Hon är 45 år. Hur många här har själv en mamma som börjat röka i vuxen ålder?

  • Svar på tråden Mamma som plötsligt börjat röka cigaretter i vuxen ålder?
  • Anonym (Vanligare än man tror)

    Jag tror många i den åldern tycker dem "äntligen" är ägare av sitt eget liv. Då börjar många ta konstiga (och dumma) beslut. För att liksom visa för sig själva/andra att dem bestämmer själva och inte behöver ta hänsyn till någon annan.

    Ni vet som när barn trotsar. Dem vill kanske egentligen inte, men gör det och ger sig fan på det BARA för att visa.

    Annars kan det vara en 40årskris, hon kanske vill uppleva sin ungdom igen.. sånt händer också! Hon kanske bara vela va en bra förebild och därmed alltid tagit avstånd till rökning.

  • hurfolkutryckersig

    Skönt att röka man kopplar ner, obs kan rekomendera ecigg om man nu ska blossa, betyligt mer hälsosamt pluss att det är inte ett helvete för alla runt omkring 

  • Frontline

    Jag trodde att man var smartare en så i den åldern, som 14-15-åring är det ju kanske spännande att testa men som
    45-åring borde man fan vara väl insatt vad det är för skit.


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (weee)
    Anonym (Vanligare än man tror) skrev 2017-07-23 14:57:06 följande:

    Jag tror många i den åldern tycker dem "äntligen" är ägare av sitt eget liv. Då börjar många ta konstiga (och dumma) beslut. För att liksom visa för sig själva/andra att dem bestämmer själva och inte behöver ta hänsyn till någon annan.

    Ni vet som när barn trotsar. Dem vill kanske egentligen inte, men gör det och ger sig fan på det BARA för att visa.

    Annars kan det vara en 40årskris, hon kanske vill uppleva sin ungdom igen.. sånt händer också! Hon kanske bara vela va en bra förebild och därmed alltid tagit avstånd till rökning.


    Min mamma sa själv att hon börjat för att blev bjuden av en vännina och tyckte det var gott.
  • Anonym (Vanligare än man tror)
    Anonym (weee) skrev 2017-07-23 16:12:10 följande:
    Min mamma sa själv att hon börjat för att blev bjuden av en vännina och tyckte det var gott.
    Ja dåså. Så enkelt var det :)
    Ganska tragiskt att man tycker det är ett bra beslut i den åldern. Så klok och erfaren men ändå så dum.
  • Anonym (Anna Panna)

    Jag började röka för två år sen, som 39-åring... Iofs rökte jag några år i de övre tonåren innan jag slutade.

  • Anonym (Marlboro Man!)

    Härligt med cigaretter. Älskar Marlboro Red 100´s!

    Låt henne röka, det är avkopplande!

  • Anonym (Lotti)
    Anonym (Anna Panna) skrev 2018-09-20 22:31:59 följande:

    Jag började röka för två år sen, som 39-åring... Iofs rökte jag några år i de övre tonåren innan jag slutade.


    Oj! Hur tänkte du där? Vet man inte bättre när man är 39 år...
  • Anonym (Anna Panna)
    Anonym (Lotti) skrev 2018-09-20 23:48:04 följande:

    Oj! Hur tänkte du där? Vet man inte bättre när man är 39 år...


    Jo, det kan man tycka. Hade inte rökt på nästan 20 år, inte ett enda bloss faktiskt, när jag träffade en ny man. Han feströkte och det dröjde inte länge förrän jag också feströkte och tyckte att det var så gott. Det var som att jag hade saknat ciggen i 20 år. Hans tonårsdotter var rökare och efter ett tag började jag ta någon cigg ibland med henne och vips var jag fast igen. Har inte gjort något försök att sluta under dessa två år och tyvärr måste jag säga att jag trivs med att vara rökare. Det var dock lite pinsamt i början inför släkt, vänner och jobbarkompisar. Man börjar liksom inte att röka vid 39....
Svar på tråden Mamma som plötsligt börjat röka cigaretter i vuxen ålder?