• Äldre 23 Jul 19:48
    1910 visningar
    7 svar
    7
    1910

    Illamående och börjar jobba imorgon

    Är i vecka 9+4, mått illa sedan v.6 och varit sådär sjukligt trött. Får kväljningar av fel lukter och har svårt att äta, kan känna mig hungrig och sugen på en maträtt men sen funkar det inte alls. Går bäst att äta fil och mackor. Smälter hela tiden för att minska illamåendet,

    Haft tur och varit på semester nu i 5 veckor, börjar jobba imorgon...arbetar i vården, har inbokade patienter hela dagen, hög press. Min man tycker jag ska berätta för chefen Hur jag mår, och se till att ta det lugnt på jobbet....han arbetar på kontor, och där kanske man kan dra ner på tempot, men i vården, när hälften har kollegorna fortfarande har semester, inga vikarier och stressen kan bli sjukt jobbig även när man är helt pigg så att säga, så är det tufft....

    Har laddat med frukt, halstabletter, blåbärssoppa, ja allt möjligt som minskar illamåendet....men känner ångest....när jag i vanliga fall brukar hoppa över fikat och ofta tar kort lunch för att hinna med allt, fattar jag inte Hur jag ska orka. Får verkligen ställa in mig på att inte göra något extra, försöka hålla patientmötena så korta det går så det inte drar över och man får stressa ihjäl sig för att komma ikapp....brukar vanligtvis komma typ 30 minuter tidigare varje dag och går ca 30-45 minuter senare. Kommer inte orka det nu.

    Tror iallafall att den värsta tröttheten är borta, ni vet när man inte kan göra annat än att sova, men är fortfarande väldigt trött. Usch, har verkligen ångest inför jobbet imorgon. Säkert fler som har?

    VAD gör jag om jag kräks, när det kommer patienter som stinker? Vissa stinker rök, andra kanske inte har duschat på veckor, eller har hemsk andedräkt....vanligtvis fixar jag absolut detta, har jobbat länge i vården, men nu, med detta superluktsinne och nära till kräkning?

  • Svar på tråden Illamående och börjar jobba imorgon
  • Äldre 23 Jul 19:49
    #1

    Ska stå att jag småäter för att slippa illamående, inte smälter....

  • Äldre 23 Jul 20:09
    #2

    Har inte så mkt tips tyvärr, jag nibblade på torr kex o min tabletter hela dagarna! Mint tabletten är bra om du träffar folk som doftar illa!!!

  • Äldre 23 Jul 20:20
    #3

    Är i precis samma sits och ja jobbar som frisör.. Är i vecka 9+2

    Har spytt 3ggr om dagen hela semestern (4v) och nu har jag laddat upp med allt möjligt ätbart och hoppas det ska gå bra. Har även köpt prostafen om de blir olidligt.

    Men ja tänker att om man i värsta fall måste spy så får de väl vara så. Man får väl ursäkta sig och berätta att man är gravid då. Hoppas det går bra för dig imorgon :)

  • Äldre 23 Jul 20:29
    #4

    Testade Postafen jag med, men sover typ dygnet runt av dom. Fick Lergigan comp av läkaren, blir trött av dom också men inte lika mycket. Tycker dock inte att dom hjälper.

    Köpt the med citron och ingefära, tänkte att det kan man ta på fikat, ska ju vara bra mot illamåendet.

    Vill inte berätta på jobbet innan v.12, så bara att bita ihop. Är vanligtvis ganska glad och framåt, den som hugger tag i saker, är aktiv på möten och tar för sig....känns inte som den personen kommer vara jag imorgon.

  • Äldre 23 Jul 21:15
    #5

    Lergigan Comp och Ondansetrpn fick jag äta för att överhuvudtaget fungera. Det i kombination med konstant ätande. Illaluktande patienter fixade jag med tigerbalsam under näsan och en kräkpåse i fickan :)

    Kan ju tillägga att jag kräktes ändå men det lindrade iaf lite.

  • Äldre 23 Jul 21:22
    #6
    vipsan skrev 2017-07-23 21:15:32 följande:

    Lergigan Comp och Ondansetrpn fick jag äta för att överhuvudtaget fungera. Det i kombination med konstant ätande. Illaluktande patienter fixade jag med tigerbalsam under näsan och en kräkpåse i fickan :)

    Kan ju tillägga att jag kräktes ändå men det lindrade iaf lite.


    Hur reagerade kollegor/patienter när du kräktes? Hade du berättat att du var gravid då?
  • Äldre 23 Jul 22:13
    #7
    Fliselisan skrev 2017-07-23 21:22:08 följande:

    Hur reagerade kollegor/patienter när du kräktes? Hade du berättat att du var gravid då?


    Lyckades alltid hinna undan och kräktes inte inför patient nån gång men fick ju förklara både en och två gånger varför jag plötsligt rusade ut.

    För mig var det så att jag var hemma och sjukskriven för hyperemesis första tiden och efter det ville jag själv jobba även om jag nog egentligen borde fortsatt min sjukskrivning. Hyperemesisen höll i sig fram tills vecka 25 och vid det laget syntes det ju tydligt. Kollegorna fick veta tidigt pga kräkingarna.
Svar på tråden Illamående och börjar jobba imorgon