• Polly01

    Tycker ni att detta är ok?

    Vi har två barn, 3 och 8 år gamla. Nu under semestern (vi har varit lediga samtidigt) så har mannen slappnat av väldigt mycket jämfört med mig. Nu menar jag mest kvällar, när det är dags för barnen att lägga sig. Han kan somna i soffan när helst han är trött, helt obekymrad över att barnen ska läggas, med andra ord så lämnar han allt ansvar på mig. Jag får ta striderna med tider och tandborstning osv själv medans han ligger och snarkar.

    I vanliga fall så jobbar jag mycket kvällar så då flyter allting på här hemma men så fort jag är hemma så känns det som att han "lämnar" allt ansvar till mig och bara tänker på sig själv.

    Fler som har det så här? Är det ett vanligt beteende hemma hos er?

  • Svar på tråden Tycker ni att detta är ok?
  • Lena

    Min man somnar på soffan ibland men då väcker jag honom när han behövs tex vid nattning

  • solskenskaka

    Ställer han upp för dig när du är trött? Det är väl det viktigaste, inte att dela upp just nattningen utan att du också får vila när du behöver.

  • Anonym (Beror ju på)

    Tja. Det är ju ok om ni delar upp det lite. Du kanske slappar en stund på dagen och han tar ansvar då?

    Eller om han tar morgonen och du har sovmorgon?

    Här hemma somnar mannen nästan alltid i soffan. Jag tar då ansvaret med hushållssysslor och läggning. Han fixat morgonen då han stiger upp ganska tidigt. Dock nu på sommaren hänger vi inte upp oss på läggtid för barnen. De är uppe ganska länge och sover längre på morgonen de med.

    Så länge man delar på slitet i all allmänhet så jämnar det ut sig!

  • Maddi

    Spontant så skulle jag säga nej, de är inte ok beteende. Men vad säger han när du väcker honom, blir han arg eller har ni ens pratat om de?

    Sen får man ju också kolla helhetsbilden, ger han dig sovmorgon istället? Eller gör han mer än dig på dagarna?

  • Anonym (Mikaela)

    Ta av offerkoftan och väck honom så han kan hjälpa till.

  • Gyttersutten

    Nej. Det är inte vanligt hos oss. Vi har styrt upp vem som nattar barn (varannan kväll).

    Men om han alltid nattar barnen annars och du jobbar kanske han tycker han har rätt till paus från det nu? Vad säger han när ni pratar om det?

  • modsey

    Jar ni pratat om det? Jag är nog också den som gör mest hemma med barnen på vår ledighet. Är den som packar badkläderna, fixar picknick och förbereder inför resor. Men han kanske inte direkt sover på em / kvällen då utan vi har nog olika dygnsryter där han är lite skadad av sitt tre skiftsjobb medans jag går upp tidigt när han sover. Sen tar jag mig i väg mer själv på en utekväll med kompisar på restaurang eller en dag på spa, vilket han typ aldrig gör. Så på det stora hela är vi ju nöjda med vårt upplägg.

  • Brumma

    Du skriver att du vanligtvis arbetar kvällar?

    Vem tar då ansvar för tandborstning och nattningsprocedur?

    Om det är din sambo kan jag förstå att han lite överlåter det på dig.

    Är det ni båda så - väck honom :)

    Somna i soffan på ledigheten känns inte som ngt konstigt. Om jag slumrar till tar jag för givet att min man väcker mig när det är dags.

  • Polly01

    Efter att ha läst era svar så förstår jag att det inte är en big deal. Däremot så finns det mycket mer bakom det hela som gjorde att jag lackade ur och skrev inlägget. Han dricker ganska mycket vilket till stor del gör att han somnar i soffan, och nu under semestern så har jag gjort iordning barnen på morgonen och gått ut med dom och hittat på saker, annars skulle det inte blivit av. Så han är vaken ett tag när vi kommit hem men somnar sen igen lagom till läggning vilket får mig att känna som att jag har huvudansvaret för barnen och att han "hjälper till". Jag vet att den här situationen inte är optimal men jag försöker göra det bästa av det så att barnen har det bra och jag behöver inga pissiga kommentarer om att jag ska "ta av mig offerkoftan" osv utan jag behövde skriva av mig och om det finns nån som kan ge mig lite stöd eller förslag på hur jag ska orka så är det väldigt välkommet.

  • mammalovis

    Det stora problemet som jag tolkar det är ju att mannen verkar vara alkoholist och ägnar större delen av tiden åt att dricka/sova och därmed försummar sin familj. Det låter som att du behöver ställa krav på honom att delta i familjelivet så han inte hinner dricka. I längden behöver han väl hjälp via AA eller liknande, men då måste han ju inse det själv först.

    Jag har visserligen en sambo som alltid vänder på dygnet och lägger sig tidigast midnatt och gärna sover bort större delen av förmiddagen. Dock har vi en son som är väldigt pappig, så han får ta honom väldigt mycket på dagarna och sista delen av natten vill sonen sova hos pappa. Så pappan är ju delaktig betydligt mer, men visst kan jag reta mig på att han slösar bort förmiddagarna från familjen och ibland behöver sova ikapp sina sena vanor och kan somna plötsligt vid 18 ibland. Sover middag med sonen gör vi dock båda två. Jag mer som tar större delen av nätterna och aldrig fått tillbaks energin till fullo efter barnen.

  • Anonym (mmm)
    Polly01 skrev 2017-07-30 01:11:24 följande:

    Efter att ha läst era svar så förstår jag att det inte är en big deal. Däremot så finns det mycket mer bakom det hela som gjorde att jag lackade ur och skrev inlägget. Han dricker ganska mycket vilket till stor del gör att han somnar i soffan, och nu under semestern så har jag gjort iordning barnen på morgonen och gått ut med dom och hittat på saker, annars skulle det inte blivit av. Så han är vaken ett tag när vi kommit hem men somnar sen igen lagom till läggning vilket får mig att känna som att jag har huvudansvaret för barnen och att han "hjälper till". Jag vet att den här situationen inte är optimal men jag försöker göra det bästa av det så att barnen har det bra och jag behöver inga pissiga kommentarer om att jag ska "ta av mig offerkoftan" osv utan jag behövde skriva av mig och om det finns nån som kan ge mig lite stöd eller förslag på hur jag ska orka så är det väldigt välkommet.


    Du kunde ha nämnt alkoloholproblematiken i början så hade du fått andra svar! 
    Har man småbarn dricker man inte på det viset (om ens alls). Vad sker om ni båda dricker? Har han ens tänkt på det?
  • Brumma
    Polly01 skrev 2017-07-30 01:11:24 följande:

    Efter att ha läst era svar så förstår jag att det inte är en big deal. Däremot så finns det mycket mer bakom det hela som gjorde att jag lackade ur och skrev inlägget. Han dricker ganska mycket vilket till stor del gör att han somnar i soffan, och nu under semestern så har jag gjort iordning barnen på morgonen och gått ut med dom och hittat på saker, annars skulle det inte blivit av. Så han är vaken ett tag när vi kommit hem men somnar sen igen lagom till läggning vilket får mig att känna som att jag har huvudansvaret för barnen och att han "hjälper till". Jag vet att den här situationen inte är optimal men jag försöker göra det bästa av det så att barnen har det bra och jag behöver inga pissiga kommentarer om att jag ska "ta av mig offerkoftan" osv utan jag behövde skriva av mig och om det finns nån som kan ge mig lite stöd eller förslag på hur jag ska orka så är det väldigt välkommet.


    Att han dricker så han somnar är en helt annan problematik än att han passar på att somna på soffan när du tar över ansvaret han har när ni arbetar.

    Ngn/några öl är inget problem anser jag (om man inte blir påverkad vill säga) men dricker man så mkt att man somnar bör man inte vara runt barnen.

    Vet faktiskt inte vad du ska göra för att orka. Ställa ultimatum att han inte dricker på några dagar o se om han klarar det kansje och om det blir ngn förändring.
Svar på tråden Tycker ni att detta är ok?