• jjennka

    Akut hjälp

    Hej nu är det så att jag blev skuldsatt via min pappa för några år sedan och har ej lyckats ta mig ur det än. Sen blev jag tillsammans och flyttade ihop med en man som satte sig i skulder. 

    Jag gjorde ett nu i efterhand dumt beslut och satsade på att få han skuldfri först för att i alla fall en av oss ska kunna stå på hyreskontrakt och sådant. 

    Nu till det enorma problemet. Så fort jag nästan fått han skuldfri hos kronofogden så sätter han sig där igen genom att inte betala de skulder som han har avbetalnings plan på. 


    Jag vet inte hur vi ska få ihop pengar nu då planen var att jag skulle börja studera och så skulle vi klara oss på bara hans lön som är väldigt hög men nu eftersom han sitter där igen så kommer vi inte kunna det så jag står utan jobb och utan utbildning och vet inte vad vi ska göra. Vi har (utan skulderna inräknat) utgifter på 8000kr varje månad och sen måste vi ha mat på det (har 1 barn med en sjukdom också som behöver special mat) Vi får in en inkomst på 10500kr varje månad enbart.

    Kommunen kan ej hjälpa till för socialbidrag hjälper dom ej med skulder.
    Och jag vet inte vad jag ska göra. 

    SNÄLLA nån som vet vad vi kan göra. 

  • Svar på tråden Akut hjälp
  • Gulletussan

    Fast om ni får ut ca 10500kr/månad så har han väl knappast hög lön som du skriver?

    Ett tips är att kontakta kommunens skuld- och budgetrådgivare. Där kan man oftast få hjälp. Kollat upp bostadsbidrag?

    Sen kanske du skulle satsa på att ta ett jobb så länge? Finns många jobb som man inte behöver nån vidare utbildning för.

  • Jemp

    Var tar hans lön vägen? Är det ditt CSN som är på 10000? Extrajobb? Kollat upp bostadsbidrag?

  • Schack73

    Vet du varför han inte följde avbetalningsplanen? Den här gången, satsa på dig själv och din ekonomi och få dig skuldfri först innan du överväger att hjälpa honom igen.

Svar på tråden Akut hjälp