• Anonym (Kaffedraken)

    Medlem av SvK

    Jag är sedan jag döptes som spädbarn medlem av Svenska Kyrkan. Trivs med detta. Fråga mig vad ni vill!Glad

  • Svar på tråden Medlem av SvK
  • Anonym (Kaffedraken)

    Aha, du menar vattuskräck? Alls icke! Mådde lika bra före som efter. Fler frågor? Gärna bättre.Cool

  • Anonym (Kaffedraken)
    absalon skrev 2017-07-25 15:54:54 följande:
    Aha, du menar vattuskräck? Alls icke! Mådde lika bra före som efter. Fler frågor? Gärna bättre.Cool
    Nej hydrofobi är inte samma sak som vattuskräck. Vattuskräck kan man få spontant om man läser vissa Stephen King-böcker eller ser en fladdermus på bild. Hydrofobi kan man utveckla om man blir utsatt för waterboardingliknande ritualer.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker du att det är rätt att tvinga in folk i organisationer som spädbarn?


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aikido skrev 2017-07-25 16:03:53 följande:
    Nej hydrofobi är inte samma sak som vattuskräck. Vattuskräck kan man få spontant om man läser vissa Stephen King-böcker eller ser en fladdermus på bild. Hydrofobi kan man utveckla om man blir utsatt för waterboardingliknande ritualer.
    Ganska oskyldig inträdesprocedur egentligen. Andra religioner tillämpar betydligt mer drastiska - och vådliga - initiationsritualer på spädbarn.Cool
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aniiee skrev 2017-07-25 16:14:28 följande:

    Tycker du att det är rätt att tvinga in folk i organisationer som spädbarn?


    Tja, det handlar ju om uråldriga och faktiskt ganska vackra ritualer. Ungefär som konfirmation, vigsel och begravning. Dem förutan skulle SvK:s medlemsantal ha minskat ännu snabbare.
    "Rätt" undrar du. Somliga tycker si. Andra så. Varken barn- eller vuxendop är olagliga. Föräldrar, som finner barndopet orätt, ska naturligtvis istället ta kontakt med någon kyrka, som praktiserar vuxendop. Eller bli samfundslösa om de så behagar.
    Oändligt många livsåskådningsvarianter finns att välja på. Själv förblir jag med gott samvete en icke troende medlem av SvK. Ungefär som jag av hänsyn till traditionen vill behålla monarkin utan att därför tillmäta den statsformen någon livsavgörande innebörd. Den fungerar vanligtvis mycket bra. Det räcker för mig.Cool
  • Anonym (Kaffedraken)
    absalon skrev 2017-07-25 14:14:54 följande:

    Jag är sedan jag döptes som spädbarn medlem av Svenska Kyrkan. Trivs med detta. Fråga mig vad ni vill!Glad


    Naturligtvis gjorde du ett väl genomtänkt ställningstagande när du valde Svenska Kyrkan framför alla andra alternativ, ... eller ...?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det handlar om tradition och inte om " ett väl övertänkt val". På samma sätt blir flertalet av dem, som föds i Israel, judar, medan de, som föds i något arabland, blir muslimer. Om man istället väljer att låta sig födas i Indien, är sannolikheten, för att man blir hindu, mycket hög.  I andra asiatiska länder brukar man istället bli buddist.
    Flertalet medlemmar i SvK torde numera inte tro på kyrkans lära. Det är - som tur är - helt frivilligt nuförtiden. En alldeles utmärkt bra och tolerant ordning. Fordomdags riskerade man att bli bränd på bål för kätteri, om man trodde annorlunda än vad prästerskapet predikade.
    Slutsats - SvK har förbättrats avsevärt genom åren.Cool

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ursäkta min ironi, men jag menar att om man ska vara medlem i en religiös församling - oavsett troslära - så ska det vara efter ett noga genomtänkt ställningstagande och inte av tradition eller föräldrars tillhörighet, även om det
    kan vara gott bröd till kyrkkaffet.

Svar på tråden Medlem av SvK