• telly

    Vad göra åt utdragna nattningar?

    Jag blir tokig. Läggningen tar alltid minst en timme. Läsa saga och mysa till en början går bra. Men när sparkarna kommer, av med täcket, på med täcket, sjunga högt, kramas, inte krama, jonglera med gosedjur... då blir jag tokig.

    Vi tog bort dagsvilan idag. Fick en övertrött unge som var grinig framåt eftermiddagen. Inledde kvällsrutinen vid 19... kl 21 somnade hon! Så mycket för det liksom.

    Barnet är 3 år. Vi har alltså försökt natta i rimlig tid i treee år! Vi har försökt allt utom 5 min metoden.

    Vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Vad göra åt utdragna nattningar?
  • nnnnnnnn

    testa "rapid return" dvs:

    1) välj en nattningsramsa som båda föräldrarna klarar av att hålla sig till utan att ändra på den tex "nu är det natt och du ska sova".
    Bestäm även nattningsrutiner som ni inte ruckar på tex macka/välling efter TV eller framför TV, borsta tänder, byta till pyjamas och läsa saga 15 minuter.
    2) Gör något för att visa att barnet är stort och att något ändrats tex att barnet får välja ett nytt örngott eller en ny lampa (något till rummet eller sängen). Berätta för barnet att "nu är du så stor att du kommer kunna somna snabbt själv och därför får du välja detta till ditt rum/din säng"
    3) Berätta för barnet att nu när det är så stort så kommer ni att natta såhär: (berätta om er nya rutin i korta drag) efter Tv och mackan så borstar vi tänderna, tar på pyjamasen och läser saga, sen är det dags för dej att somna.
    4) Följ er rutin och ge kram och puss, sen säger den som nattar ramsan och går ut. Vänta utom synhåll utanför dörren (ställ gärna fram en stol, det kan bli många vändor första natten).
    5) Antingen accepterar barnet nya nattningen och allt är frid och fröjd eller så kommer barnet att ropa (svara inte) och till slut gå ut. Då gör man såhär:
    6) Fånga upp barnet precis utanför dörren. Bär tillbaka snabbt. Säg ENBART ramsan. "nu är det natt och du ska sova". Lägg på täcket. Gå direkt.
    7) Andra vändan ut - samma som 6) men korta ramsan med ett ord. "är det natt och du ska sova". Lägg på täcket. Gå direkt.
    8) tredje vändan - som tidigare men korta ramsan ett ord till: "det natt och du ska sova"
    9) osv....  För varje vända så blir ramsan kortare och kortare, till slut säger man inget.

    OBS! Under hela läggningsprocessen ska man vara neutral, inte arg/sur över att barnet går ut. Bara fånga upp det, bära det mjukt till sängen, säga enbart ramsan, strunta i allt annat (törstig, hungrig osv). Även om det blir 100 vändor ut ur rummet första kvällen! Tålamodsprövande....

  • Alexi

    Ni fortsätter på samma sätt nu ett tag efter att dagvilan är borttagen, det kanske inte blir förändring direkt. Och var noga med vilken tid ni lägger i förhållande till när barnet vaknar på morgonen, dvs hen måste vara trött!

  • Alexi

    Låter tidigt att inleda kvällsrutin kl 19, mitt i sommaren... Är hon verkligen trött då?

  • Alexi

    Tillägg: var i rummet är ni? Sitt en bit ifrån, i stol eller fåtölj. Läs en bok eller surfa på mobilen. Säg att nu ska hon sova, ni läser men hon ska sova. Dvs var tråkiga och ignorera stöket. Att ni surfar på mobilen kan kan er själva bättre tålamod.

  • Snorpi

    Har du provat sagorna om kaninen och elefanten som så gärna ville somna? Ljudböckerna är bra tycker jag.

  • telly
    Alexi skrev 2017-07-25 22:27:23 följande:

    Låter tidigt att inleda kvällsrutin kl 19, mitt i sommaren... Är hon verkligen trött då?


    Ja, hon lekte med nån filt och la den över sig så jag tolkade det som trötthet.

    Var rädd att hon skulle bli övertrött eftersom hon varit igång hela dagen.

    Normalt brukar vi inleda nattningen vid 20-20:30. Då sover hon 21:30-22...
    BF feb 2018
  • Harvester

    Våra nattningar blir kortast och bäst om vi lägger när han är trött (3,5 år). Han sover middag på dagis men inte hemma.

    Underbart nu på semestern när man kan låta honom styra sitt dygn själv. Vi lägger vid kl 22 och sen sover alla till nio :)) Han somnar på nån kvart efter att ha babblat lite relaterat till upplevelserna under dagen...

  • Anotherone

    Vi fick inte någon metod att funka, testade ALLT!

    Så vi gjorde det så enkelt som möjligt och turades om. Jag brukade tänka att ja, jag kan bli kvar här i 1,5h så jag passar på att sova lite jag med. Ibland tog det 10 min, ibland vaknade man 23:00 i sonens säng och undrade var man var nånstans

    Men det gick över sen och blev bättre när han blev äldre. Då kunde han ligga kvar i sängen och bläddra i en bok på egen hand om det nu var så att han inte var jättetrött.

  • Hellebelle76

    Jag körde 5 min metoden med mina som små och sedan dess har dom somnat av sig själv lugnt o tryggt i princip varje kväll.
    Dom har tom svårt att komma till ro om man vill stanna kvar o mysa efter sagan.

  • hammarhajen

    Gå ut då. En treåring kan somna själv.
    Läs en saga, sjung en sång, godnattkram och en puss och sedan går du ut. 
    Kommer barnet upp, följ tillbaka helt neutralt, säg god natt men ingen extra gull- och mysstund ( = belöning för att man gått upp).

    Lär barnet att sängen är en trygg plats där man kan vara själv, att mamma och pappa finns utanför inom hörhåll och att allt är som det ska. Men att på kvällen, då sover man. 

  • nevermind

    I min familj har vi aldrig nattat, jag blev aldrig nattad. Man fick en godnattpuss, ett "jag älskar dig" sen gick man och la sig.

  • Gryntroll
    nnnnnnnn skrev 2017-07-25 22:24:49 följande:

    testa "rapid return" dvs:

    1) välj en nattningsramsa som båda föräldrarna klarar av att hålla sig till utan att ändra på den tex "nu är det natt och du ska sova".

    Bestäm även nattningsrutiner som ni inte ruckar på tex macka/välling efter TV eller framför TV, borsta tänder, byta till pyjamas och läsa saga 15 minuter.

    2) Gör något för att visa att barnet är stort och att något ändrats tex att barnet får välja ett nytt örngott eller en ny lampa (något till rummet eller sängen). Berätta för barnet att "nu är du så stor att du kommer kunna somna snabbt själv och därför får du välja detta till ditt rum/din säng"

    3) Berätta för barnet att nu när det är så stort så kommer ni att natta såhär: (berätta om er nya rutin i korta drag) efter Tv och mackan så borstar vi tänderna, tar på pyjamasen och läser saga, sen är det dags för dej att somna.

    4) Följ er rutin och ge kram och puss, sen säger den som nattar ramsan och går ut. Vänta utom synhåll utanför dörren (ställ gärna fram en stol, det kan bli många vändor första natten).

    5) Antingen accepterar barnet nya nattningen och allt är frid och fröjd eller så kommer barnet att ropa (svara inte) och till slut gå ut. Då gör man såhär:

    6) Fånga upp barnet precis utanför dörren. Bär tillbaka snabbt. Säg ENBART ramsan. "nu är det natt och du ska sova". Lägg på täcket. Gå direkt.

    7) Andra vändan ut - samma som 6) men korta ramsan med ett ord. "är det natt och du ska sova". Lägg på täcket. Gå direkt.

    8) tredje vändan - som tidigare men korta ramsan ett ord till: "det natt och du ska sova"

    9) osv....  För varje vända så blir ramsan kortare och kortare, till slut säger man inget.

    OBS! Under hela läggningsprocessen ska man vara neutral, inte arg/sur över att barnet går ut. Bara fånga upp det, bära det mjukt till sängen, säga enbart ramsan, strunta i allt annat (törstig, hungrig osv). Även om det blir 100 vändor ut ur rummet första kvällen! Tålamodsprövande....


    Rapid return måste vara ett nytt namn på Anna Wahlgrens Sova hela natten, eller?
  • LFF
    Alexi skrev 2017-07-25 22:27:23 följande:

    Låter tidigt att inleda kvällsrutin kl 19, mitt i sommaren... Är hon verkligen trött då?


    Varför är det tidigare att inleda nattningen kl 19 på sommaren än på vintern? Varför skulle barnet vara mindre trött på sommaren än på vintern?

    Jag gissar att du menar på att det har med solen att göra. Mina barns sömnbehov har inte blivit mindre på sommaren än på vintern. De behöver fortfarande sina 11-12 timmars sömn. Men går de och lägger sig vid 20-21 så vaknar de ändå vid 6-630, precis som när de lägger sig vid 19. Jag har tvillingar på snart 4 år.
  • Alexi
    LFF skrev 2017-07-27 08:38:37 följande:
    Varför är det tidigare att inleda nattningen kl 19 på sommaren än på vintern? Varför skulle barnet vara mindre trött på sommaren än på vintern?

    Jag gissar att du menar på att det har med solen att göra. Mina barns sömnbehov har inte blivit mindre på sommaren än på vintern. De behöver fortfarande sina 11-12 timmars sömn. Men går de och lägger sig vid 20-21 så vaknar de ändå vid 6-630, precis som när de lägger sig vid 19. Jag har tvillingar på snart 4 år.
    För att det har varit väldigt tydligt på mina barn och många jag hör om. Barn och vuxna blir piggare av ljuset. Min sexåring har varit betydligt snabbare att lägga på kvällarna på vintern än på sommaren.
  • Meriall

    Ta upp samma tid varje morgon oavsett hur trött hon är. Om ni vill att hon ska sova tex 20 och det är en rimlig tid med tanke på när hon vaknar men numera somnar hon 23, lägg henne då 23 typ 2 dagar i rad. Hon kommer vara trött och gnällig men somna relativt fort. Sedan börja lägg 2230 istället. Hon vänjer sig vid att vara jättetrött vid läggande och somnar rätt fort. Sedan typ en halvtimme tidigare varje kväll tills ni är på 19.

    Hon måste lära sig att somna snabbare och inte ligga vaken och bli van vid det. Var inte rädd för övertrötthet. Jättejobbigt men inte farligt och till slut är det övertrötta barnet också sömnigt. Det är bara en tidsfråga.

    Det här är en modifierad variant av så som man gör med vuxna som har insomningsproblem.

  • telly
    Meriall skrev 2017-07-27 12:59:52 följande:

    Ta upp samma tid varje morgon oavsett hur trött hon är. Om ni vill att hon ska sova tex 20 och det är en rimlig tid med tanke på när hon vaknar men numera somnar hon 23, lägg henne då 23 typ 2 dagar i rad. Hon kommer vara trött och gnällig men somna relativt fort. Sedan börja lägg 2230 istället. Hon vänjer sig vid att vara jättetrött vid läggande och somnar rätt fort. Sedan typ en halvtimme tidigare varje kväll tills ni är på 19.

    Hon måste lära sig att somna snabbare och inte ligga vaken och bli van vid det. Var inte rädd för övertrötthet. Jättejobbigt men inte farligt och till slut är det övertrötta barnet också sömnigt. Det är bara en tidsfråga.

    Det här är en modifierad variant av så som man gör med vuxna som har insomningsproblem.


    Det var ett nytt tips. Tack!
    BF feb 2018
Svar på tråden Vad göra åt utdragna nattningar?