• finskamamman

    Bebis å storasyskonet bak i bilen

    Undrar hur andra hade gjort om ni vart i min situation.

    Jag har precis fått barn igen han e 1 vecka gammal och så har jag en dotter på 3 år.

    Nu till min fråga / situation.

    Jag å min make har en bil man inte kan ta ut krokkudden för då måste man lämna in den å dom pengarna har vi inte ????

    Maken tycker vi kan ha båda barnen bak. Å jag kan inte sitta bak med dom för då får jag inget bälte. Men jag e väligt rädd att storasyster ska göra något dumt på lillebror när hon blir arg lr råka sätta över filten så han inte får luft.

    Enligt maken gör alla ensamstående så å de har gått bra.

    Skulle ni ha satt båda barnen bak å ni skulle ha suttit fram?

  • Svar på tråden Bebis å storasyskonet bak i bilen
  • Anonym (Abcd)

    Vi har haft syskon bak i bilen, är ju trots allt du säkraste stället för d dem. Skaffa en sån där spegel så ni ser bebisen.

  • Loigios

    Vi har haft båda bak sedan start (3 år och 6mån) och det har aldrig varit några problem. Ser inte riktigt hur storasyster ska kunna vara dum mot den lille? Sitter hon inte fast? Inte i någon av våra bilar når storebror imellan stolarna och han är ändå stor för sin ålder. Hur liten bil har ni som dessutom inte har bälte bak för dig?

  • Almina

    Vad har ni för bil och vilka bilbarnstolar? Ni kan ju ha speglar så att ni kan hålla lite koll på vad barnen gör där bak.

    Det låter ju inte som att ni har något alternativ till att ha båda barnen bak, eller?

  • Anonym (K)

    Vi har samma åldersskillnad mellan våra barn som ni och har alltid haft båda bak. Sätt speglar på nackskydden i baksätet så kan du hålla ett öga på dem. Stora sitter ju fastspänd så hon kommer inte kunna göra lilla illa. De når inte så långt. Så länge du sätter en stol vid varje dörr och ingen i mitten. När vi åkt båda föräldrarna har den som inte kört suttit mellan barnen där bak för att kunna stoppa in napp på lilla och hålla stora underhållen. Det kommer gå bra! :)

  • finskamamman

    Vi har en gammal Volvo med för små bälten i bilen dessutom e de väligt trångt.

    Stora tösen sitter i en framåtvänt stol har gjort de sen vintras då den bakåtvända stulen blev alldeles för liten för henne å hade inte råd med en ny stol farmor och farfar köpte då en framåtvönds stolen då de gick på vikt och hon hade passerat den vikten.

  • Rosa Fluff

    Våra har alltid suttit bak, en på varje sida och så har vi spegel så vi ser dem. Aldrig varit något problem att mellan dem.

  • Almina
    finskamamman skrev 2017-07-26 14:13:01 följande:

    Vi har en gammal Volvo med för små bälten i bilen dessutom e de väligt trångt.

    Stora tösen sitter i en framåtvänt stol har gjort de sen vintras då den bakåtvända stulen blev alldeles för liten för henne å hade inte råd med en ny stol farmor och farfar köpte då en framåtvönds stolen då de gick på vikt och hon hade passerat den vikten.


    Om den stora tjejen bara är 3 år så bör hon sitta bakåtvänd. Det är fem gånger säkrare. Vid en olycka är risken stor att hon går nackskador som kan bli väldigt allvarliga. Det finns bilbarnstolar som tar mindre plats i bilen och ger barnen mer benutrymme. Vad hade ni för bakåtvänd stol? Hur stor (längd och vikt) är hon nu? Vad har hon för stol nu?
  • finskamamman

    Dottern väger 26 kg å e 115 cm.

    Enligt vår stol så ska man väga högst 25 kg.

    Fick den framåtvända stolen från farmor å farfar då vi inte har råd med en ny / begagnad stol.

    Stolen vi har nu sätter man fast med bältet i bilen.

  • Anonym (Skurt)
    finskamamman skrev 2017-07-26 16:21:23 följande:

    Dottern väger 26 kg å e 115 cm.

    Enligt vår stol så ska man väga högst 25 kg.

    Fick den framåtvända stolen från farmor å farfar då vi inte har råd med en ny / begagnad stol.

    Stolen vi har nu sätter man fast med bältet i bilen.


    Ni har inte råd att se till att er dotter åker säkert i bilen, mot alla expertisens uppmaningar så har ni henne åt fel håll. Men knulla fram en till unge, det har ni råd med! Fy fan!
  • Isola747
    finskamamman skrev 2017-07-26 16:21:23 följande:

    Dottern väger 26 kg å e 115 cm.

    Enligt vår stol så ska man väga högst 25 kg.

    Fick den framåtvända stolen från farmor å farfar då vi inte har råd med en ny / begagnad stol.

    Stolen vi har nu sätter man fast med bältet i bilen.


    Skulle verkligen rekommendera er att omprioritera för att kunna köpa en bakåtvänd bilstol. Ni tar oerhörda risker för ert barn med framåtvända stol då hon är så liten. Det har inte med vikt att göra utan med styrka i nacken. Barn under 4-5 års nackar klarar inte en krock i framåtvänd stol. Har ni så ont om pengar att det inte finns något över ens om ni prioriterar annorlunda så skulle jag faktiskt låtit bli att åka bil med barnen tills ni har råd att åka säkert. Det kommer aldrig vara värt det om ni möter en idiot på vägarna eller om olyckan är framme och dottern skadas.

    Att ha två barn i baksätet har aldrig varit några problem för oss, har 2,5 år mellan barnen.
Svar på tråden Bebis å storasyskonet bak i bilen