• riboflavin

    Storlek på boende för att hålla hund?

    I en annan tråd så diskuterade jag boyta för hundägare och blev lite nyfiken på hur folk egentligen håller sina hundar.

    Jag fick höra att det var horribelt att bo så trångt som vi gjorde med mina tre hundar modell större under tiden jag pluggade (etta om 33 kvm)

    Hur stort bor ni?

    Hur många hundar?

    Har ni boyta där hundarna inte vistas/får vara?

    Skulle ni säga att det finns ett minmimått på boyta för att få hålla hund?

    Som referens ska enligt svensk lagstiftning en box eller ett rum för hund på hundstall och liknande vara minst 5,5 kvm för hund över 65 cm i mankhöjd, 7,5 för två hundar och utökas med 3 kvm för varje ytterligare hund.

    Hund som hålls i rastgård ute och rastas på annan plats dagligen ska ha 20, 28 resp. ökas med 14 kvm för varje ytterligare hund av den storleken.

    Ska bli spännande att se vad folk tycker.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Storlek på boende för att hålla hund?
  • MissNastrax

    45kvm etta och kök har en medelstor hund, hade nog inte velat ha en till på samma yta.

    Min sambo och hans ex hade två rottweilers i samma bostad innan.

  • Dexter dot com

    Idag bor jag i hus 120m2 med 1 st sällskapsras på 7 kg som får vara i alla rum och möbler. Men jag har bott i lgh på 40m2 med en schäfer och engelsk cocker utan problem. Motion och aktivering sker ju utomhus så bara hundarna har tillräckligt stort att sträcka ut sig, byta sovplats om dom vill och motioneras/aktiveras ordentligt så ser jag inget hinder i att bo på liten yta.

  • Aniiee

    Jag har haft mina 3 hundar i ett 11.6 kvm stort studentrum. Den du =P Det var trångt.

    Nu har vi 60 kvadrat, plus typ 4 kvadrat balkong. Hundarna får vara överallt. Favoritplatserna är fotöljen/soffhörnet (ja, det är ett överblivet hörn av en hörnsoffa...) i vardagsrummet, under köksbordet, i badrummet och i sängen.

    Men jag säger lite som Dexter, hundar aktiverar man ju ändå (mest) utomhus. Innomhus sover de.... =P

    Förutom att min blandis just kom med godisbollen och vill bli aktiverad Cool


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Viimsan

    Jag bodde med två border collies i en etta på 41 kvadrat när jag pluggade. Inga problem men vi tränade mkt på brukshundklubben, nästan dagligen och gick på långa promenader så de sov mest när vi var hemma... jag tror ju mindre tid man har för hunden desto större utrymme behöver den för att göra av med energin...

Svar på tråden Storlek på boende för att hålla hund?