• Lina100

    Utländsk frisör bättre?

    Jag har då tröttnat mörkbrunt/svart sedan 2014.


    Jag vill få en ljusare brun färg i håret så att det smälter in mer, därför gick jag till frisören igår och berättade hur jag ville ha det, hon rekomnderade folislingor till och börja med.  

    Hon färgade min utväxt svart?! och la i folislingorna på ett svep, det gick jätte fort. 

    Inte ens hela håret slingades utan många slingor var kvar. 

    Väl när jag är klar ser jag bara att jag fått orangea slingor, inte alls ljusare, bruna. 

    Jag hade inte förväntat mig något jätte bra resultat heller men jag visade bilder osv. hur jag ville da det. 

    Betalade 2 tusen för orangea slingor som jag inte ens ville ha. 

    Gick vidare till nästa frisör och där sa de att de tog 2500 för avfärgning och en färgning. 

    Jag vill inte  behöva slänga ut 2500 igen men jag har liksom inget val. 

    Jag  vet inte vad jag ska ta mig tiill, jag ser helt otroligt dum ut i det här håret och ångrar allt. 

    Tänk om jag går till nästa frisör nu och betalar 2500 och så får jag inte brun färg, utan blir hel orange, röd. 

    Sen vet jag att folk säger ''det är en lång process'' ja, men ska jag behöva besöka frisör dygnet runt och betala upp till 10 tusen liksom. 

    Är man frisör och proffs vet man hur man hanterar ett hår.
  • Svar på tråden Utländsk frisör bättre?
  • Lina100

    Eller jo, jag önskade ett bättre resultat och hade förväntat mig det. 

    Hur ska jag ens gå tillväga nu?

  • Anonym (Frisör)

    Men snälla. Har du varit mörkbrun/svart så är det gaaaanska mycket pigment man ska bleka bort. Har du färgat det hemma? Brukar du färga endast utväxten eller alltid hela håret? I så fall har du bra många lager med pigment i håret och det kommer ta tid och, hör och häpna, kosta pengar!

    Vid just slingor så färgar man aldrig hela håret, det är liksom det som är grejen med slingor. Och anledningen till bottenfärgen var nog för att inte få för stor kontrast till dina längder.

    Men som sagt, det tar tid att ändra färg. Och det är just orangea pigment som kommer fram när man bleker då alla färger är byggda på varma pigment, och som är svåra att få bort. Och som frisör så måste man överlever på det man gör. Man måste ta betalt både för tiden och materialet. Så du får nog räkna med ganska många mer tusenlappar på håret.

    Är så jävla trött på folk som tror att frisörer är nå slags trollkarlar som bara kan vifta till lite så har man precis den färgen man önskar, har kvar all längd och det ska dessutom inte kosta ett öre. Nej du kommer troligtvis inte få den färgen du önskar på ett försök (kan hända beroende på hårtyp och vad du gjort innan, men väääldigt sällan det händer) och ja, du kommer få slitet hår för blekning sliter nåt enormt på håret. Och ja, det kommer att vara DYRT!

    Att gå till frisören är en lyx och inte ett måste. Har du inte råd så gå inte till frisören och gör det hemma istället. Enkelt!

    Sen är det ju en annan femma om jobbet är dåligt gjort. Men det du beskriver är självklart resultat på hårfärgen, om du inte har en sittning på tex en hel dag (men då blir ju priset och även hårets kvalité, därefter)

  • Lina100

    Jaja, men vad händer nudå? om jag bokar tid hos ÄNNU en frisör? 

    Och de avfärgar håret? kommer hela jag vara orange i skallen?

    Jag menar, jag har ju varit med om frisörer som faktiskt kan sin sak. 

  • Anonym (Frisör)

    Med största sannolikhet så kommer du bli orange ja. Du kan be frisören göra en nyansering för att neutralisera det orangea som blir, men kommer troligtvis ändå lysa igenom då du troligen är väldigt mörk fortfarande. Dock blir det bättre med nyansering än utan. Men du får nog räkna med ett par omgångar innan du blir nöjd. Och skulle du göra en avfärgning på allt nu så blir de redan blekta slingorna lite bättre, men det övriga håret kommer nog bli ungefär som dina slingor är idag. Jag skulle rekommendera att fortsätta slinga. Då sliter du dessutom inte allt hår på samma gång så de hår som inte blir slingat har en liten chans att återhämta sig något. Sen brukar jag rekommendera att man väntar kanske 4 veckor mellan varje tillfälle för att håret ska hinna vila lite. Och viktigt att även köpa bra och reparerande schampo och balsam samt även inpackning som du får lov att göra så ofta du kan mellan behandlingarna. Där är Redkens extreme-serie underbar. Och till bra produkter räknas inte tex Ica-schampon som typ bara är vatten och parfym. Då kan du lika gärna tvätta ditt hår med tvål.

  • Anonym (Suck)

    Det är en lång process och de kostar pengar! Jag är kopparfärgad men fortfarande ljus och ska bli blond, kommer ta ca4 timmar i frisörstolen och kosta någonstans mellan 2.500-3.500. Så ja, det kostar.

  • Lina100

    Jo jag förstår att det kostar. 

    Men grejen är att jag vill få mig en brun/mörkblond färg. 

    Men nu är ju håret orangeslingat i mörkt och jag tror inte det går att åtgärda till brunt. 

    Sen är grejen att om jag nu kommer betala 2500 för ett orange hår kan jag ju lika gärna avfärga det hemma?

    Han frisören sa ju tydligt att det kostar 2500 för avfärgning med valfri färg till, alltså lät det ju på honom som att dom åtgärder håret till brunt för det priset. 

    Men det kommer alltså då istället också bli orange/rött?

  • Anonym (Frisör)

    Ja ditt hår är orangefärgat/slingat pga av det är första steget till ett ljusare hår. Det kommer knappast bli bättre resultat för att du gör det hemma. Snarare värre då det i butik är dels starkare blekning = att mer varma pigment kommer fram under processen för att blekningen jobbar för snabbt och hinner inte arbeta bort lika många pigment som med en svagare avfärgning som man kan blanda till själv på salong. Sen kör man oftast avfärgning/blekning flera på rak hemma för man tror att man får bort det orangea, vilket bara resulterar i ett förstört hår. Och har du förstört håret så att det blir tuggummi så är risken stor att det blir för poröst så att pigmenten ifrån färg/toning inte fäster i ditt hår för det finns inget att fästa i när håret är förstört. Plus att du kanske får klippa av allt.

    Som sagt. Det tar TID! Ha tålamod.

    Sen har nog han inte informerar dig tillräckligt om resultatet. Han gav dig nog bara vad de tar för avfärgning + infärgning. Sen är det olika hur många gånger man behöver ha beroende på vilket resultat du vill ha. Och det brukar vara omöjligt att svara på hur många behandlingar som behövs innan du får det önskade resultatet innan man testat och bleka ditt hår. Då alla hår släpper olika..

  • Anonym (BlackGoneBlonde)

    Hadba på frisörsalong Estetica i Uppsala är en gudinna på färg och slingor.

    www.estetica.nu/

    Och som svar på din frågeställning, JA utländska frisörer är bättre

  • Anonym (BlackGoneBlonde)
    Anonym (BlackGoneBlonde) skrev 2017-07-27 15:32:50 följande:

    Hadba på frisörsalong Estetica i Uppsala är en gudinna på färg och slingor.

    www.estetica.nu/

    Och som svar på din frågeställning, JA utländska frisörer är bättre


    Glömde, hon använder Olaplex så håret är babylent trots blekning
  • Lina100
    Anonym (BlackGoneBlonde) skrev 2017-07-27 15:34:07 följande:
    Glömde, hon använder Olaplex så håret är babylent trots blekning
    åh.. synd man ej bor i uppsala..
  • Anonym (BlackGoneBlonde)
    Lina100 skrev 2017-07-27 16:15:23 följande:

    åh.. synd man ej bor i uppsala..


    Uppsala är inte långt fr Stockholm ju, för det är där du bor eller? Kan säga att det klart är värt resan iallafall
  • Anonym (Blondera)

    Är det mest tjejer med mörkt hår som vill blondera sig? Är det ganska så dyrt

Svar på tråden Utländsk frisör bättre?