• Lijnah120

    Börja ge tillägg

    Hej. Jag helammar min 10 veckor gamla son. Men här under senaste veckan märkt att det inte kommer så mycket mjölk. Det kommer när han börjar äta men efter några minuter upphör mjölken att komma. Så gör det på båda brösten. Han får ligga och suga jättelänge innan det kommer mera och då har han redan hunnit tröttna och blivit arg. Detta gör att han vill äta typ varje timme vilket inte riktigt dunkar eftersom jag har en 2.5 åring att ta hand om oxå, jag får inte gjort något annat om dagarna känns det som.

    Om man nu ska börja ge ersättning upptill, hur göra Då? Hur mycket? Jag vill gärna amma honom på nätterna eftersom det funkar jättebra för oss. Men om man ska ge tillägg på dagen så han verkligen blir mätt.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Börja ge tillägg
  • Jag är bara jag

    Då skulle jag rekommendera tillmatningsset i så fall. Då riskerar du inte tuttförvirring som annars är jättevanligt om man börjar med flaska.

  • Lijnah120
    Jag är bara jag skrev 2017-07-28 12:29:27 följande:

    Då skulle jag rekommendera tillmatningsset i så fall. Då riskerar du inte tuttförvirring som annars är jättevanligt om man börjar med flaska.


    Tack för tipset. Jag har beställt en sån nu
  • Jag är bara jag
    Lijnah120 skrev 2017-07-28 13:32:16 följande:
    Tack för tipset. Jag har beställt en sån nu smile1.gif
    Då önskar jag lycka till! Jag fick ge extra ett tag, men kunde sen helamma igen och ammar fortfarande delvis nu vid 8 månader.
  • Aliona

    Jag ammade och gav flaska från födsel till 5 månader, då jag gick tillbaka till jobbet. Gick hur bra som helst, men jag blev varnad att bebisen kunde komma att rata bröstet då det är lättare att äta ur flaska. Men det hände alltså inte.

    Från början gav jag lite flaska efter varje amning så att han skulle få i sig lite mer. Sen gav jag flaska bara vid vissa mål, och till slut ammade jag bara på natten.

    Rekommenderar starkt delamning!

  • Jag är bara jag
    Aliona skrev 2017-07-28 15:45:26 följande:
    Jag ammade och gav flaska från födsel till 5 månader, då jag gick tillbaka till jobbet. Gick hur bra som helst, men jag blev varnad att bebisen kunde komma att rata bröstet då det är lättare att äta ur flaska. Men det hände alltså inte.

    Från början gav jag lite flaska efter varje amning så att han skulle få i sig lite mer. Sen gav jag flaska bara vid vissa mål, och till slut ammade jag bara på natten.

    Rekommenderar starkt delamning!
    Och jag grät för att jag var tvungen delamma... Och sonen amningsstrejkade. Rekommendationen är helamning till halvåret, men måste man går det bra delamma. Dock inget jag nånsin skulle rekommendera bara för att!
  • Lijnah120
    Aliona skrev 2017-07-28 15:45:26 följande:

    Jag ammade och gav flaska från födsel till 5 månader, då jag gick tillbaka till jobbet. Gick hur bra som helst, men jag blev varnad att bebisen kunde komma att rata bröstet då det är lättare att äta ur flaska. Men det hände alltså inte.

    Från början gav jag lite flaska efter varje amning så att han skulle få i sig lite mer. Sen gav jag flaska bara vid vissa mål, och till slut ammade jag bara på natten.

    Rekommenderar starkt delamning!


    Va skönt att bebis inte ratade bröstet. Det är ju det man är orolig för.

    Hur gjorde du på dagarna, pumpade du då?
  • Lijnah120
    Aliona skrev 2017-07-28 15:45:26 följande:

    Jag ammade och gav flaska från födsel till 5 månader, då jag gick tillbaka till jobbet. Gick hur bra som helst, men jag blev varnad att bebisen kunde komma att rata bröstet då det är lättare att äta ur flaska. Men det hände alltså inte.

    Från början gav jag lite flaska efter varje amning så att han skulle få i sig lite mer. Sen gav jag flaska bara vid vissa mål, och till slut ammade jag bara på natten.

    Rekommenderar starkt delamning!


    Va skönt att bebis inte ratade bröstet. Det är ju det man är orolig för.

    Hur gjorde du på dagarna, pumpade du då?
  • Aliona
    Jag är bara jag skrev 2017-07-28 16:01:55 följande:

    Och jag grät för att jag var tvungen delamma... Och sonen amningsstrejkade. Rekommendationen är helamning till halvåret, men måste man går det bra delamma. Dock inget jag nånsin skulle rekommendera bara för att!


    Trodde att det framkom ur sammanhanget, men jag ska vara tydligare då: Om man inte kan eller vill helamma så är delamning ett bra alternativ. För min del gjorde det skillnaden mellan gråt och oro, och att kunna vara lugn och njuta. Därför rekommenderar jag det starkt till andra i min situation.

    Inte "bara för att".
  • Aliona
    Lijnah120 skrev 2017-07-28 16:05:11 följande:

    Va skönt att bebis inte ratade bröstet. Det är ju det man är orolig för.

    Hur gjorde du på dagarna, pumpade du då?


    Nej, jag gav ersättning. Pumpa funkade aldrig öht, kom bara ut några droppar. Men kan du pumpa så är ju det bra eftersom det antagligen skulle öka mjölkproduktionen också.

    Nu hade vi lyxen att vara hemma båda föräldrarna (min partner jobbar hemifrån och var dessutom ledig på halvtid), så vi kunde dela. Jag ammade och den andra föräldern gav flaska. Det var ett tips vi fick på bb för att minska risken för förvirring. Men det hade kanske gått lika bra ändå.
Svar på tråden Börja ge tillägg