• Qrunch

    Lite sex

    Hej jag har ett problem.

    Så länge jag kan minnas har mitt självförtroende varit väldigt lågt av olika anledningar men jag har alltid "klarat mig".

    Under livet har jag blivit bedragen och det har inte precis gjort att jag känner mig bättre.

    Nu är det så att i mitt förhållande är jag den som är svartsjuk pga att jag blivit bedragen förr och som sagt så gör inte självförtroendet det bättre.

    Sexlivet i vårt förhållande har mer eller mindre dött ut. Hon säger att det beror på att hon inte trivs med hur hon ser ut, att det är väldigt mycket på jobbet så hon är trött eller att jag tjatar om det. Detta problemet har funnits i snart 2 år. Jag har försökt prata med henne om att jag tycker det är alldeles för lite intimitet i förhållandet och att jag börjat känna mig otillräcklig för henne. Hon säger att hon förstår hur jag känner och varför jag börjat tänka som jag gör men hon visar det inte. Jag säger inte att hon måste ha sex bara för att jag vill utan jag vill såklart att det ska kännas bra för henne också. Jag förklarar för henne att det behövs en viss närhet för att ett förhållande ska fungera. Men då tjatar jag för mycket och om det är så viktigt för mig att jag ska "tömmas" så får jag göra det själv. Jag kollar på porr och onanerar flera gånger i veckan och detta är inget jag håller hemligt för henne utan jag vill ju att hon ska veta vad jag gör.

    De senaste 5 månaderna har vi haft sex 4 gånger och då med leksaker inblandade vilket är ok för min del då jag inte klarar av att ge henne vad hon vill ha. Men dessa gånger har jag ändå fått mitt så att säga.

    Nu har hon börjat med att stöta bort mig när jag försöker få igång henne och responsen jag får är samma som jag nämnt ovan. Jag har berättat hur jag känner om att jag upplever alltihop som att jag bara är en vän hon bor med och som hjälper till med barnen då det till och med är dåligt med pussar och kramar. Hon svarar att hon inte vill för jag försöker alltid få sex vid minsta intimitet.

    De senaste veckorna har jag upptäckt att hon använder sina leksaker själv när jag inte är hemma och det gör mig frustrerad. Frustrerad för att jag inte ens får en chans att göra bra ifrån mig och att hon hellre använder leksakerna på egen hand.

    För några veckor kom vi överens om att jag skulle söka hjälp för mitt självförtroende då det börjar bli jobbigt för henne och för mitt eget bästa.

    För min del så är bristen på närhet väldigt jobbigt då jag får tankar om att hon kanske träffat någon annan eller att jag helt enkelt inte duger åt henne. Jag har nämnt detta för henne i hopp om att hon kanske kan tänka sig att visa lite mer att hon älskar mig som hon påstår att hon gör men ingenting händer. Förutom att hon blir arg och säger att det inte blir bättre av att jag tjatar hela tiden. Hon säger att det är mig hon älskar och att det inte finns någon annan. Denna känslan har gjort så att jag börjat titta runt efter en kk men jag har inte varit otrogen då jag vet att hon skulle lämna mig direkt. jag älskar denna tjejen och jag vet att det är henne jag vill leva mitt liv med. Men att jag behöver något som får mig att känna mig bättre.

    Så mitt problem är. Vad ska jag göra för att få henne visa lite mer att det är mig hon vill ha? Eller verkar det helt kört och att det bästa är om vi separerar då förhållandet inte är hälsosamt?

    Ber om ursäkt för allt "Jag" i texten men är tyvärr inte så bra att formulera mig

  • Svar på tråden Lite sex
  • Puppetmaster

    Min bäste herre. 


    Du formulerar dig utmärkt. 

    Det jag tänker eller funderar över är om ni helt enkelt inte är på samma nivå och har hamnat i en ond cirkel. 
    Om det är så - eller fan även om det inte är så - så måste ni prata med varandra och jobba på förhållandet. Att vara tillsammans men leva separata liv leder sällan till lycka och harmoni. 
    En resa tillsammans utan barn eller andra samt parterapi är vad jag på stående fot utan att känna er tycker att ni bör försöka med. 

    Hoppas det löser sig för er. 

  • MrFlex

    Jag förstår nog inte riktigt. Det låter som om din självkänsla inte är på top vilket är helt naturligt då du lever med en kvinna som är sexuellt aktiv men inte med dig. Exakt hur tänker du dig att terapi ska lösa detta?

    Du kan ha världens bästa självkänsla men kommer ändå må piss i ett förhållande utan bekräftelse och sex. Det är lite som att leva under svält och be en terapeut snacka bort aptiten.

  • Qrunch
    Puppetmaster skrev 2017-07-28 21:06:14 följande:

    Min bäste herre. 

    Du formulerar dig utmärkt. 

    Det jag tänker eller funderar över är om ni helt enkelt inte är på samma nivå och har hamnat i en ond cirkel. 

    Om det är så - eller fan även om det inte är så - så måste ni prata med varandra och jobba på förhållandet. Att vara tillsammans men leva separata liv leder sällan till lycka och harmoni. 

    En resa tillsammans utan barn eller andra samt parterapi är vad jag på stående fot utan att känna er tycker att ni bör försöka med. 

    Hoppas det löser sig för er. 


    En resa utan barn är något vi faktiskt ska göra om ett par veckor. Men tyvärr tror inte jag att hennes lust för mig kommer öka.

    Parterapi har vi pratat om pga andra anledningar men det kan ju helt klart vara värt att ta upp när man ändå sitter där. De borde ju kunna ha några tips som kan tänkas fungera.

    Att vi kanske hamnat på olika nivåer kan ju bero dels på att hon fött 2 barn med bara 18 månaders mellanrum och inte riktigt blivit sig själv efter det och sen även att hon har ganska mycket med jobbet och kör stenhårt på karriären. Men jag tycker inte att det ska spela någon större roll för hennes känslor gentemot mig. De borde ju vara nästan desamma då jag inte förändrats på något sätt sen vi träffades.

    Då hon säger att hon älskar mig, vill vara med mig och att jag fortfarande attraherar henne borde ju få henne att på något sätt visa det. Istället för att stöta bort mig vid minsta lilla.. Nej nu var jag elak. Jag får faktiskt duscha tillsammans med henne och tvåla in men det gör ju bara att suget för min del ökar men att det inte händer något mer. Tex så hon häromdagen när vi duschade och jag försökte att Jag skulle "sluta peta henne med den där" och efter duschen hamnade hon på soffan framför tv och jag utförde mina behov på egen hand.
  • Hamburgartjuven

    Där du är nu var jag för 5-6 år sedan... Det har inte blivit bättre. Ska det hända något rekommenderar jag att du tar det på fullaste allvar nu. Föreslå parterapi för att hon ska förstå allvaret. Utifrån din beskrivning är det ju, trots din självkänsla, hon som måste genomgå de stora förändringarna om ni ska kunna fortsätta leva tillsammans.

    ... Alternativt får du avsexualisera dig. Börja samla på frimärken eller brevpapper.

  • Qrunch
    MrFlex skrev 2017-07-28 23:13:08 följande:

    Jag förstår nog inte riktigt. Det låter som om din självkänsla inte är på top vilket är helt naturligt då du lever med en kvinna som är sexuellt aktiv men inte med dig. Exakt hur tänker du dig att terapi ska lösa detta?

    Du kan ha världens bästa självkänsla men kommer ändå må piss i ett förhållande utan bekräftelse och sex. Det är lite som att leva under svält och be en terapeut snacka bort aptiten.


    Självkänslan är inte på topp och utan någon form av bekräftelse så ökar den inte.

    Det med att jag ska söka hjälp för mitt självförtroende grundar sig i att jag fått höra sedan jag var liten att jag inte duger och jag kommer från en ganska tragisk ungdom som på senare tid har lett till aggressionsproblem när jag känner att jag inte duger. Vilket är ganska ofta. Men det har gått åt några gipsskivor hemma för att jag ska ha insett att det ät ett problem.

    Skulle självkänslan öka och jag skulle må bättre med mig själv tror jag att det skulle ge andra signaler och kanske på så sätt få hennes uppmärksamhet. Det kan ju även vara en bidragande faktor för att någon tjej kanske skulle spana in mig på ics när jag och frugan handlar och göra frun lite svartsjuk. Nu är hon inte ett dugg svartsjuk för att hon vet vart jag står och vad jag inte skulle göra. Men om någon annan skulle visa någon typ av intresse kanske hon blir lite orolig. Ja det är ett konstigt sätt att tänka på men just nu känns det som att jag kan gå med på vad som helst bara för att relationen ska bli bättre
  • Qrunch
    Hamburgartjuven skrev 2017-07-28 23:17:12 följande:

    Där du är nu var jag för 5-6 år sedan... Det har inte blivit bättre. Ska det hända något rekommenderar jag att du tar det på fullaste allvar nu. Föreslå parterapi för att hon ska förstå allvaret. Utifrån din beskrivning är det ju, trots din självkänsla, hon som måste genomgå de stora förändringarna om ni ska kunna fortsätta leva tillsammans.

    ... Alternativt får du avsexualisera dig. Börja samla på frimärken eller brevpapper.


    Tack det var ju en tröst att det inte blir bättre :p

    Jag har försökt avsexualisera mig på olika sätt men tyvärr har jag inte hittat något som funkat, så problemet kvarstår.

    Jag har även provat antidepressiva medel för att på medicinsk väg få mitt sexbegär att minska. Dels för hennes skull ifall hon bara hamnat i någon form av period och behöver lite tid utan mitt tjat. Men även för min egen skull då det inte är någon höjdare att bli kåt så fort man ser henne i bara handduk eller någon snygg klänning.
  • Puppetmaster

    Ett generellt "fel" många män gör är att de inte lyckas kommunicera med kvinnor. Tricket är att lyssna och ställa relevanta följdfrågor. 
    Styr inte in samtalsämnet på sex men prata om er nuvarande situation. Försök sedan locka fram hennes önskemål och fantasier om stort och smått, sex och annat. Dvs vad som hon upplever att det saknas i ert förhållande.

    Kanske handlar det helt enkelt om något hon vill att du gör i vardagen som i sin tur signalerar till henne att du är omtänksam och förstår henne. 
    Så köp en flaska rött och duka fram lite gott och sätt er ner och prata. 
    Stäng och göm undan alla distraktioner i form av telefoner, datorer och tv-apparater. Fokusera på henne. Lyssna och visa att du bryr dig. 

  • Anonym (Kvinna37)

    För mig som kvinna kanske jag kan ge andra förslag på perspektiv.

    1) Kvinnors lust förändras med tiden i en relation, det är fullständigt normalt.
    2) Hon har för sjutton fått barn tätt inpå varandra nyligen! Det tär på en både mentalt, fysiskt och känslomässigt! Det finns kvinnor som inte får tillbaka lusten de första åren ens.
    3) Hon kan vara stressad pga jobbet
    4) Hon kan känna sig pressad från dig då hon vet att du vill
    5) Hon kan även känna press från sig själv för vad hon "borde" vilja osv.
    6) Hon säger ju till och med själv att hon inte trivs med sin kropp också! Där måste du stötta 100 % och försäkra henne om att hennes kropp är jättefin som den är och precis som du vill ha den, just för att det är henne du älskar (hennes inre) och inte bara för hur hon ser ut.

    Låt henne använda sina leksaker, det blir aldrig samma som med en partner och det kan tvärtom hjälpa till att väcka hennes lust. Dessutom kan vi aldrig sätta sexuell "munkavle" på våra partners. Tvärtom kan det vara en väg in om ni tillsammans kan använda dem som förspel, men var beredd på att det kanske bara stannar där också!

    Fortsätt tillfredsställ dig själv men jag skulle avråda från porr eftersom det, även omedvetet, skapar lite skeva förväntningar och bilder kring sex, även om jag är övertygad om att du är en väldigt förstående och omtänksam kille så klart!

    Tjata aldrig, inte ens minsta lilla! Det är verkligen avtändande och förvärrar bara situationen. I det ingår även att peta på henne med snoppen i duschen, gnida sig mot henne i sängen osv. Tjat kan nämligen även vara fysiskt. Jag säger inte att du ska ge upp men hon verkar just nu känna sig trängd av dina närmanden och det är verkligen otrevligt i så fall.

    Fortsätt vara nära där du får och aldrig med sex i tankarna, vill hon ha dig så lär hon ju ta tag i vald kroppsdel och visa vad hon vill. Ni kan ha dejtkväll, mysiga duschar, kelstunder osv och även om det inte leder till sex så främjar det relationen. Fortsätt visa att pussar och kramar är helt ok nivå, då slipper hon känna sig pressad så fort du närmar dig.

    Fundera gärna på hur du hade gjort med en tjej du nyss träffat? Hur skulle du göra/inte göra mot henne? Bara för att man varit ihop ett längre tag så har man liksom inga rättigheter kring den andras kropp.

    Jag tror inte på terapi för just detta bekymmer utan isf uteslutande för att arbeta med ditt självförtroende, dina känslor kring sexlivet är antagligen bara ett område bland flera där det tar sig uttryck.

    Våga tro på att hon vill ha dig, ni har ju fortfarande sex ibland och det är ju ett gott tecken!

    Vad du absolut inte får göra är att börja söka runt efter en kk eller fantisera i de banorna, då ställer du bara till det värre för dig själv! Det skapar en falsk känsla av att det skulle vara en lösning men det är ju det sämsta du kan göra. Dessutom anser många kvinnor att sexchat och att längta efter sex med andra är så gott som otrohet, eller åtminstone ett mycket stort svek. Kan det vara så att du undrar över om hon träffat någon eftersom du själv verkar luta åt det hållet?

    Du frågar vad du kan göra för att hon ska visa att det är dig hon vill ha? Inte mycket för den bollen ligger på hennes planhalva. Däremot är det viktigt att ni sätter er ner och pratar om din behov och känslor, precis som vilket ämne som helst. Det är viktigt att båda mår bra i relationen! Låt henne komma med förslag på lösningar om hur ni kan göra, förklara att du tänker ge henne utrymme hädanefter och sluta tjata och att det är helt ok att ha sex på hennes villkor, men att du också vill att hon tänker på hur ni ska kunna närma er varandra lite mer. Man kan visa kärlek utan att hoppa i säng, och det hoppas jag att hon gör, pussar och kramar kommer man långt med här. Om det nu är så att hon faktiskt inte visar något alls utan att det bara är tomma ord så måste du fundera på hur ni har det egentligen och om relationen borde fortsätta, men som sagt, försök prata ihop er först för du vill ju uppenbarligen att det ska fungera.

    Varmt lycka till i vilket fall!

  • Anonym (Kvinna37)
    Qrunch skrev 2017-07-28 23:21:58 följande:
    Självkänslan är inte på topp och utan någon form av bekräftelse så ökar den inte.

    Det med att jag ska söka hjälp för mitt självförtroende grundar sig i att jag fått höra sedan jag var liten att jag inte duger och jag kommer från en ganska tragisk ungdom som på senare tid har lett till aggressionsproblem när jag känner att jag inte duger. Vilket är ganska ofta. Men det har gått åt några gipsskivor hemma för att jag ska ha insett att det ät ett problem.

    Skulle självkänslan öka och jag skulle må bättre med mig själv tror jag att det skulle ge andra signaler och kanske på så sätt få hennes uppmärksamhet. Det kan ju även vara en bidragande faktor för att någon tjej kanske skulle spana in mig på ics när jag och frugan handlar och göra frun lite svartsjuk. Nu är hon inte ett dugg svartsjuk för att hon vet vart jag står och vad jag inte skulle göra. Men om någon annan skulle visa någon typ av intresse kanske hon blir lite orolig. Ja det är ett konstigt sätt att tänka på men just nu känns det som att jag kan gå med på vad som helst bara för att relationen ska bli bättre
    Obs! Det är en urusel idé att utnyttja svartsjuka för att försöka lösa problemet!!
  • New  Dawn

    Hon har svarat dig att orsaken till den minskade närheten är att all minsta närmande förväntas leda till sex.

    Har du provat att lyssna på det? Har du testat om det stämmer. Om inte så gör det.

    Prova att ge närhet och njutning utan sex som mål, och visa att du menar det. Det behöver ske flera gånger för att det ska göra skillnad.

    Kommer ingen ändring ske är det antagligen inte den sanna orsaken. Iofs kommer det inte funka om du gör det av pliktkänsla. Hur funkar det att hon bara tillfredsställer dig om hon inte är kåt? Är hon negativ till det också?

    Att hon onanerar på egen hand kan bero på att hon känner sig mer avslappnad själv. När man är själv känner man ju inga krav.

    Jag tycker din beskrivning av sex låter negativ. Du skriver att ni använder leksaker och att det är "ok". Det låter som du inte är riktigt bekväm med det. Stämmer det? I så fall kan ju det vara orsaken att hon valt att tillfredsställa sig själv. Vidare tycker jag det låter lite märkligt sätt att beskriva sexet som "jag har ändå fått mitt så att säga". Jag får en känsla att det saknas riktig närvaro och intimitet även under sex, så som du i tycker dig . Det känns inte riktigt som ni möter varandra.

    Nu kan det ju vara så att hennes känslor för dig har minskat och att det är den verkliga anledningen till att hon inte vill ha närhet. I så fall kommer ingen förbättring ske vad du än gör.

    Nu är det svårt att upprätthålla samma sexuella lust när man fått barn med 18 månaders intervall och inför det anser jag att du måste ha förståelse. Under amning och graviditet får kvinnan andra hormoner och kan faktiskt inte rå för att lusten minskar. Att ha små barn som ständigt klänger på en kan också minska lust, så det kan bli jobbigt om du måste berätta att du onanerar så ofta. Nu berättar du inte hur gamla barnen är men om du var oförstående för hennes minskade lust då, har det nog tyvärr satt spår. För att komma från det måste du på nytt visa att du respekterar hennes känslor.


    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Lite sex