• Äldre 29 Jul 09:48
    48354 visningar
    17 svar
    17
    48354

    Köp en robotdammsugare!

    Jag har sneglat på robotdammsugare ett tag då jag varit riktigt nöjd med robotgräsklipparen. Gjorde slag i saken för någon månad sedan och köpte en Roomba 980 med wifi.

    Den har överraskat mig positivt, städar bra och fastnar sällan även om det kräver att man plockar undan en del innan den körs igång. Men man kan ju inte dammsuga manuellt utan att plocka innan heller så det hade jag inte förväntat mig.

    Att krypa på knä och dammsuga under sängar och soffor har alltid varit ett helvete tycker jag iaf, speciellt sedan jag skadade knät. Roboten sköter det mycket bättre än vad vi gjorde tidigare då den missar ytterst lite. Den har reducerat vår manuella dammsugning till ett ytterst minimum och huset är renare än innan då det inte tar emot längre att dammsuga, då det räcker att plocka lite och sedan trycka på dammsugaren innan man åker bort. Skål

    Saker som den kunde vara bättre på är:
    -Dammsuga i hörn
    -Inte trassla in sig i lätta mattor och sladdar

    Vi funderade på städhjälp men jag är inte bekväm med främmande som är och rotar runt i vårt hem. Det här var en bättre kompromiss tycker jag även om den inte rengör toaletten..


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Svar på tråden Köp en robotdammsugare!
  • Äldre 30 Jul 18:18
    #1

    Kul att höra att du är nöjd. Vi funderade på att köpa dammsugarrobot när dammsugaren gav upp härom året, men beslutade oss för en vanlig till sist. Bland annat då robotarna anses vara sämre på att få upp allt damm (i tester etc.), men också för att vi har just ganska mycket sladdar. Men hör jag tillräckligt många som är nöjda kanske det blir en robot nästa gång

  • Äldre 30 Jul 19:11
    #3

    Nja, jag håller inte riktigt med. Här blev det allt mindre användning med tiden. Den är bra för sovrummet, just för att den kan städa under sängarna. Trots att vi har möblerat med hänsyn till roboten, tycker jag att den brukar missa nånstans, så man sätter på den en gång till. Ibland en tredje gång. Och då brukar batteriet vara slut och man har gjort ETT rum.

    Visst, man kan göra hela våningen men då har man ännu mindre koll om den verkligen har städat överallt. Kanske är jag petig, men jag torkar alltid golven också - om man bara dammsuger är det kanske inte så farligt. Ofta blir det då: Nej, den inte klar än (eller har missat mycket) så jag kan inte torka än. Och den fastnar ofta under ett element - har inte hittat nån bra lösning än.

    Det är Samsung Navibot vi har, jag vet inte om Roomba är bättre, men jag tror det är mer det att jag vill torka också och att den då missar för mycket. Dessutom tar den inte bara upp damm, den släpper ifrån sig damm också. Därför tömmer jag den ofta, vilket också är extra-jobb.

  • Äldre 30 Jul 21:35
    #4

    Vi torkar golvet efter våran utan problem. Kameran som scannar rummet innan dammsugning och under tiden fungerar riktigt bra. Det är i hörn den missar, skillnaden för oss är ju att nu dammsuger vi antagligen tre ggr i veckan mot tidigare en. Så för oss har vi renare hemma nu än innan. Med småbarn behövs det ju nästan varje dag iaf i köket. Head to head mot en vanlig förlorar den såklart då en manuell har en motor på kanske 2000w det säger ju sig själv.

    m3.idg.se/2.1022/1.655337/test-robotdammsugare-2016/sida/5/irobot-roomba-980-betyg-8

    Efter en dammsugning.



    Roomba 980 har riktigt bra batteri också tar hela huset på en extra laddning 165m2. Men då tar vi bort mattor som är lätta för dem fastnar den i.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 31 Jul 01:25
    #5

    Är de inte tänkt som ett komplement? Till vardags så man slipper Asa runt den stora varannan dag utan man tar ett ryck på helgen, dammsuger och moppar så tar roboten det där extra när man har annat man vill lägga tiden på? Har funderat på att skaffa en men kommer behålla den stora just för veckostädningen, men slippa brödsmulor under bordet och den kan ta det där man retar sig på i veckan.

  • Äldre 31 Jul 07:39
    #6
    Bimbim79 skrev 2017-07-31 01:25:50 följande:

    Är de inte tänkt som ett komplement? Till vardags så man slipper Asa runt den stora varannan dag utan man tar ett ryck på helgen, dammsuger och moppar så tar roboten det där extra när man har annat man vill lägga tiden på? Har funderat på att skaffa en men kommer behålla den stora just för veckostädningen, men slippa brödsmulor under bordet och den kan ta det där man retar sig på i veckan.


    Om den inte funkat så bra kanske men jag ser den då inte som enbart komplement till smulor i köket. Sen ska man väl ha ett hus som passar också, vi har en stor enplansvilla utan trappor.

    Vi torkar som sagt golvet efter roboten har dammsugit. Att köpa en robot för smulor i köket för 10 000:- skulle jag aldrig göra.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 31 Jul 09:16
    #7

    Vi har en Roomba som fått gå här hemma i snart 5 år. Det är utan tvekan ett av det bästa köpen vi gjort. Den sveper över bottenvåningen 3 gånger i veckan och det enda jag gör innan jag kör hemifrån är att lägga upp köksstolarna på bordet så att det blir fritt under bordet.


  • Äldre 31 Jul 09:38
    #8
    Studentpappa skrev 2017-07-30 21:35:08 följande:

    Vi torkar golvet efter våran utan problem. Kameran som scannar rummet innan dammsugning och under tiden fungerar riktigt bra. Det är i hörn den missar, skillnaden för oss är ju att nu dammsuger vi antagligen tre ggr i veckan mot tidigare en. Så för oss har vi renare hemma nu än innan. Med småbarn behövs det ju nästan varje dag iaf i köket. Head to head mot en vanlig förlorar den såklart då en manuell har en motor på kanske 2000w det säger ju sig själv.

    m3.idg.se/2.1022/1.655337/test-robotdammsugare-2016/sida/5/irobot-roomba-980-betyg-8

    Efter en dammsugning.

    Roomba 980 har riktigt bra batteri också tar hela huset på en extra laddning 165m2. Men då tar vi bort mattor som är lätta för dem fastnar den i.


    Jag har läst recensionen och funderat lite. Det vore ju bra att använda roboten mera. Jag vet inte om våran bara är sämre, eller...? Den var ju billigare, men den fick bra recensioner då (ungefär 4 eller 5 år sedan). 

    Vi brukar inte sätta på den när vi inte är hemma av två anledningar. 1. Vi har villalarm som vi alltid sätter på när vi går ut. 2. Den fastnar ju ofta nånstans även om man tror att man har tagit bort allt.

    Bor ni i ett ganska nytt, modernt hus? Vårt hus är från 1965 och det finns ju några lite högre trösklar. I källarvåningen skulle vi har svårt att använda den - flera små-rum med höga trösklar med tunga dörrar som inte stannar öppna. Men jag borde prova nån gång med bottenvåningen.
  • Äldre 31 Jul 10:30
    #9
    AndreaBD skrev 2017-07-31 09:38:35 följande:
    Jag har läst recensionen och funderat lite. Det vore ju bra att använda roboten mera. Jag vet inte om våran bara är sämre, eller...? Den var ju billigare, men den fick bra recensioner då (ungefär 4 eller 5 år sedan). 

    Vi brukar inte sätta på den när vi inte är hemma av två anledningar. 1. Vi har villalarm som vi alltid sätter på när vi går ut. 2. Den fastnar ju ofta nånstans även om man tror att man har tagit bort allt.

    Bor ni i ett ganska nytt, modernt hus? Vårt hus är från 1965 och det finns ju några lite högre trösklar. I källarvåningen skulle vi har svårt att använda den - flera små-rum med höga trösklar med tunga dörrar som inte stannar öppna. Men jag borde prova nån gång med bottenvåningen.
    Vi har också lam, men har bytt ut våra kännare till "husdjurs"kännare då går det bra  att låta roboten gå. Vårt hus är över 100 år gammalt, tillbyggt och ombyggt, men med ledfyrar så klarar roboten av att gå mellan rummen. Vår robot klarar 3 cm höga trösklar och fastnar enbart på vår Ryamatta någon gång, men väldigt sällan. Den har även en kännare som gör att den stoppar och vänder vid t.ex trappor. Nu är den över 5 år gammal, men var de bästa du kunde hitta då och jag är ju helt övertygad om att de nyare Roomba modellerna är bättre än den vi har, men så länge den inte går itu så får den hänga med, men jag skulle inte tveka en sekund att köpa en ny.
  • Äldre 31 Jul 10:40
    #10
    Virriga Vera skrev 2017-07-31 10:30:15 följande:
    Vi har också lam, men har bytt ut våra kännare till "husdjurs"kännare då går det bra  att låta roboten gå. Vårt hus är över 100 år gammalt, tillbyggt och ombyggt, men med ledfyrar så klarar roboten av att gå mellan rummen. Vår robot klarar 3 cm höga trösklar och fastnar enbart på vår Ryamatta någon gång, men väldigt sällan. Den har även en kännare som gör att den stoppar och vänder vid t.ex trappor. Nu är den över 5 år gammal, men var de bästa du kunde hitta då och jag är ju helt övertygad om att de nyare Roomba modellerna är bättre än den vi har, men så länge den inte går itu så får den hänga med, men jag skulle inte tveka en sekund att köpa en ny.
    Jo, jag vet också att det går att ställa in larmet annorlunda. Vi har också "trappkännare" och två grejer med laser så att den stoppar. Men vad är ledfyrar?

    Jag ska göra försök att använda den mera. Jag tänkte bara: Om den missar saker i sovrummet, så kör jag om sovrummet. Om jag kör hela våningen är det svårare. Men jag ska testa.
  • Äldre 31 Jul 10:45
    #11

    Vi har ett ganska modernt hus och larm. Det här är första modellen som jag ansett värd att köpa sen kan ju det bero på att jag fick den för nästan halva priset. Jag har förmodligen aldrig köpt den om jag skulle behövt betala fullt pris.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 7 Aug 07:16
    #12

    Kan rekommendera att köpa en xiaomi Mi Robot vacuum cleaner.

    Köp från aliexpress.com för under 3000kr och den skickas från EU så ingen tull och liknande.

    Chinese intelligence store.

    Original XiaoMi MI Robot Vacuum Cleaner for Home Automatic Sweeping Smart Planned WIFI APP Control 5200mAH Dust Sterili Cleaning

    s.aliexpress.com/uQVb263E

  • Äldre 4 Oct 21:46
    #13

    Undrar om någon känner till AMTIDY A330 Multifunktionell Smart Robotic Dammsugare? blir lite sugen, har bra pris och verkar ha det som de riktigt bar robot dammsugarna har.för ca 2500 kr.

  • Äldre 4 Oct 22:33
    #14

    Jag testade en, men var faktiskt inte alls nöjd(och så är jag väl lite anti det här med att vi ska ha maskiner och appar till allt och inte göra och tänka själva). Blev inte alls lika rent som när jag själv städar och den tar ju ändå inte lister och sånt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 5 Oct 06:06
    #15
    fluu skrev 2017-10-04 22:33:30 följande:

    Jag testade en, men var faktiskt inte alls nöjd(och så är jag väl lite anti det här med att vi ska ha maskiner och appar till allt och inte göra och tänka själva). Blev inte alls lika rent som när jag själv städar och den tar ju ändå inte lister och sånt.


    Det är stor skillnad på olika robotar verkar det som. Jag jobbade hemma igår och då passade jag på att låta roboten dammsuga, perfekt kombo

    Det är ju klart att effekten är lägre på en robot men man kan ju köra den tre ggr i veckan och hålla efter på ett helt annat sätt än med en vanlig. Det blir ju som med en gräsklippare med den vanliga klipper du längre gräs men däremellan är det ju alltid oklippt. Med en robot är det alltid nyklippt.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 5 Oct 16:17
    #16
    Studentpappa skrev 2017-10-05 06:06:21 följande:

    Det är stor skillnad på olika robotar verkar det som. Jag jobbade hemma igår och då passade jag på att låta roboten dammsuga, perfekt kombo

    Det är ju klart att effekten är lägre på en robot men man kan ju köra den tre ggr i veckan och hålla efter på ett helt annat sätt än med en vanlig. Det blir ju som med en gräsklippare med den vanliga klipper du längre gräs men däremellan är det ju alltid oklippt. Med en robot är det alltid nyklippt.


    Städar man inte på mitt sätt så gör man fel, "not health department- clean, Monica-clean". Anledningen till att jag aldrig skulle kulla ha städhjälp;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 12 Sep 12:54
    #17

    Jag är otroligt nöjd med min, brukar schemalägga den så den startar vid kl 9, så är det städat när man kommer hem från jobbet. Startar och går på laddning, helt automatiskt. Den jag köpte, kan man kontrollera med en app i mobilen eller bara trycka igång på roboten. Kanske bara föra att jag har djur, som jag tycker den underlättar så otroligt mycket, men kan iallafall rekommendera den! 

    Köpte min här: www.robotkuriren.se/products/roborock 

Svar på tråden Köp en robotdammsugare!