• Anonym (Zzz)

    Sluta med insomningstabletter

    Hejsan!

    Jag känner att jag Måste sluta med Imovane och Zopiklon nu!

    Jag har tagit 2 tabletter, dvs 15 mg, varje kväll senaste åren.

    Jag har försökt minska i dos, men då känner jag ingen effekt överhuvudtaget och ligger då vaken. Jag har några gånger innan försökt sluta tvärt, men det har inte gått bra. Jag vill verkligen ta mig ur detta, men jag är så jävla beroende av dom och att få sova.

    Någon som slutat, hur gjorde ni? Alla tips tas emot!

  • Svar på tråden Sluta med insomningstabletter
  • Anonym (Betty)

    Be din läkare om ett utsättningsschema. Det kan bli tufft ett tag och strul med sömnen men det brukar ge med sig.

  • Jesper f
    Anonym (Zzz) skrev 2017-07-29 19:20:01 följande:

    Hejsan!

    Jag känner att jag Måste sluta med Imovane och Zopiklon nu!

    Jag har tagit 2 tabletter, dvs 15 mg, varje kväll senaste åren.

    Jag har försökt minska i dos, men då känner jag ingen effekt överhuvudtaget och ligger då vaken. Jag har några gånger innan försökt sluta tvärt, men det har inte gått bra. Jag vill verkligen ta mig ur detta, men jag är så jävla beroende av dom och att få sova.

    Någon som slutat, hur gjorde ni? Alla tips tas emot!


    Jag slutade, efter att jag upptäckte vad det var för nått... Problemet är exakt som du säger. I början när du tar dom funkar dom jättebra, men sen när du ska försöka fasa ut dom, då kommer verkliga mardrömmen... Jag har nog faktiskt aldrig ätit några andra tabletter - och då är jag ändå smärtinvalid som i princip knaprat mig igenom hela apoteket - som är så fruktansvärda att sluta med, och mitt enda råd till dig är - sluta TVÄRT - NU. Att nattsömnen är upp/ned närmaste tiden, får man bara acceptera. Skaffa sig en bunt bra böcker så man har något att läsa. Sen sa läkaren till mig, att paniken över att inte sova kan man släppa, av två orsaker. Om man istället ser till att kroppen bara får vila, även om man inte sover, är det nästan lika återhämtande för kroppen. Och till sist, får man akut sömnbrist, då sover kroppen när den behöver - ingen som dött av sömnbrist hittils. Så det är liksom dom två man får förlita sig på. Det är synd att många tar till dom där så snabbt, när det snarare borde vara det sista.... Du kommer få fysisk abstinens likväl, men verkar som om vanlig Treo - av någon anledning - verkar i samma område i hjärnan, så man kan ta en treo och dricka, mår man fysiskt bättre i vart fall. Naturligtvis efter dosen på förpackningen, men så slipper man värsta kramp anfall, hjärtklappning, darrningar etc.
  • Anonym (Zzz)

    Oj! Fysiska hade jag ingen aning om alls att man kunde få, så jättesnällt att du skrev det så jag är lite förvarnad på att det kan ske.

    Jag ska ta till mig att försöka vila även fast jag inte kan somna.

    Jag försökte sluta förra sommaren, men efter att varit vaken i 5 dygn så började jag glida in i psykos, vilket resulterade i andra mediciner + att jag fick börja med imovanen igen!

    Nu har jag en vecka kvar innan semestern är slut, så jag känner att det är nu jag måste ta avtändningen, sedan är jag inte ledig förrens om ett år igen : (

  • Anonym (Zzzzzz)
    Anonym (Betty) skrev 2017-07-29 19:29:13 följande:

    Be din läkare om ett utsättningsschema. Det kan bli tufft ett tag och strul med sömnen men det brukar ge med sig.


    Fast strul med sömnen är ju anledningen till att man fått tabletterna från första början så varför skulle det vara nåt som ger med sig och nåt som är att betrakta som ett utsättningssymptom?
  • Hottalotta44

    Har precis slutat!
    Tog kontakt med min läkare och sa att jag ville få hjälp att sluta, har tagit 7,5 mg i 7 år..
    Fick utskrivet Propavan att ta minst en timme innan sängdags och började med att halvera Imocanen under en vecka. Det gick fint! Halverade igen, alltså en fjärdedels tablett och Propavan under en vecka. 3:e veckan blev det Propavan och en 8:e dels imovane och fjärde veckan inget alls. Har nu sovit utan något en vecka och det har gått bra hela tiden, jag har somnat , sovit utan mardrömmar etc. "Lurar" mig själv genom att ta en vitamintablett när jag går och lägger mig, vanan att ta en tablett på kvällen finns ju sedan många år tillbaka.

  • Anonym (Zzz)

    Jag har tagit en propavan extra ikväll, har 2 st/natt som ordinarie (sedan ett par år), men har inte tagit någon zopiklon eller Imovane. Jag ska verkligen försöka nu.

    Blir bara så jävla stressad av vetskapen om att jag kanske inte kommer sova på ett par dygn! Humöret blir ju sådär bra, sista veckan innan skolan och jobbet drar igång : /

    Hur delar du en imovane så smått?

  • Anonym (zzz2)
    Anonym (Zzzzzz) skrev 2017-07-29 22:56:55 följande:

    Fast strul med sömnen är ju anledningen till att man fått tabletterna från första början så varför skulle det vara nåt som ger med sig och nåt som är att betrakta som ett utsättningssymptom?


    Håller med. Om man inte löst den underliggade problematiken till sömnproblemen så kommer ju sömnbesvären tillbaka när man slutar med tabletterna.
  • Hottalotta44

    Zzz:
    Inte helt lätt att dela till 8:delar, men en tunn file' kniv hjälpte till, sedan så blev det rätt ojämna bitar...

  • Anonym (A)

    Zoplicon taper schedule eller googla Benzo Buddies. Släck ner alla ljus, 2 timmar innan du ska sova. Jag trappade ner på Xanor, det tog 19 månader. Även Imovane läkaren visste Inte hur man skulle göra. Zoplicon är en Z-drug.

  • Anonym (zzz2)
    Anonym (A) skrev 2017-07-30 06:48:22 följande:

    Zoplicon taper schedule eller googla Benzo Buddies. Släck ner alla ljus, 2 timmar innan du ska sova. Jag trappade ner på Xanor, det tog 19 månader. Även Imovane läkaren visste Inte hur man skulle göra. Zoplicon är en Z-drug.


    Blir så irriterad på alla snusförnuftiga råd. Släcka ner alla lampor två timmar innan läggdags?? Hjälper inte mig ett dugg. Och för vem är det ens genomförbart?? Ungarna somnar vid kl20. Sedan är det städa undan, vika tvätt, packa väskor, duscha själv, träna ibland. Meningen är att man ska vara naturligt trött efter en lång hård dag. Är man inte det så är det nåt fel och man behöver hjälp.
Svar på tråden Sluta med insomningstabletter