• Äldre 31 Jul 09:48
    4989 visningar
    17 svar
    17
    4989

    hur ligger bebis? känner ni det själva?

    Gravid i vecka 32.
    Senast i vecka 29 var jag på TUL, bebis låg med huvudet ned. Dagen efter enligt BM låg bebis med huvudet ned. Ganska långt ner i bäcken men rörlig än. Är omföderska (tidigare snittad)

    Senaste veckan har rörelsemönster ändrat HELT.
    Jag brukade känna bebis rygg (vid tiden för TUL sant innan) på vänster sida av magen, sparkar på höger sida av magen, eller vid högra revbenen. Sen bara någon vecka senare ändrades allt? Spegelvänd. Kände tydligt hickan på ryggen av bebis på HÖGER SIDA av magen. Sparkarna på vänster sida samt vid revbenen. Okej, kanske inget konstigt??

    Men NU, ett par dagar tillbaka så känner jag en tydlig kroppsdel, gissar på fot/knä/knuten hand/armbåge på vänster sida nere vid höftbenet ända upp mot naveln i sned riktigt för det sig. Igår kände jag en boll i samma storlek som en pingisboll ungefär (tror alla dessa kroppsdelar jag känt på samma ställe där nu är typ i den storleken) vid mitt gamla snitt i magen. Ett par centimeter ovanför blygdbenet men också åt vänster.

    Jag har försökt känna om jag kan känna huvudet nere vid blygdbenet, nr jag ligger på rygg, benen upp- böjda, och klämmer försiktigt med båda händerna på "varsin sida" vid utandning. Det är definitivt inte tomt där... men VAD känner jag?? Har ingen aning. Någonting sitter där, rätt hårt. Jag försöker inte flytta det men känns som det är fastvuxet haha.

    Samtidigt känner jag speciellt i sittande läge rörelser ÖVERALLT i magen. Ofta stora, sega/långsamma bökiga rörelser uppe vid revbenen. Gissningsvis en rumpa. Det kan bulla ut ordentligt och gör faktiskt lite ont. Sitter jag lite kupad med ryggen måste jag sträcka mig för att bebis ska kunna flytta sig känns det som (gör mindre ont då).

    Svårt att veta var ryggen är nu.. tycker allt är en stor dimma just nu och magen är ofta väldigt hård.

    Hjälp mig.
    (Vill inte höra kommentarer såsom :varför är det så viktigt? Din barnmorska känner och säger om något är konstigt. För jag vet dessa saker. Men jag kan inte släppa detta och ber om hjälp här. Kan inte ringa barnmorskan om sådant här liksom )

  • Svar på tråden hur ligger bebis? känner ni det själva?
  • Mirja von Beau
    Äldre 31 Jul 09:54
    #1

    Tycker att du borde kontakta din barnmorska. Be om ytterligare en ultraljudsundersökning. Det är inte bra att du känner dig så rädd. 

  • Äldre 31 Jul 10:24
    #2
    Mirja von Beau skrev 2017-07-31 09:54:58 följande:

    Tycker att du borde kontakta din barnmorska. Be om ytterligare en ultraljudsundersökning. Det är inte bra att du känner dig så rädd. 


    Men varför skulle jag få ett ultraljud? För att jag inte vet hur bebisen ligger? För en omföderska är det ju normalt att dem fixerad sig sent, eller inte alls. Och att bebisen inte har huvudet ner i vecka 32, tror du det oroar dem? Först i vecka 37-38 gör man väl isåfall vändningsförsök (om bebis nu inte skulle ligga med huvudet nedåt)

    Men jag vill verkligen, verkligen veta! :(
  • Mirja von Beau
    Äldre 31 Jul 10:29
    #3
    erijon skrev 2017-07-31 10:24:09 följande:
    Men varför skulle jag få ett ultraljud? För att jag inte vet hur bebisen ligger? För en omföderska är det ju normalt att dem fixerad sig sent, eller inte alls. Och att bebisen inte har huvudet ner i vecka 32, tror du det oroar dem? Först i vecka 37-38 gör man väl isåfall vändningsförsök (om bebis nu inte skulle ligga med huvudet nedåt)

    Men jag vill verkligen, verkligen veta! :(
    För att få svar på dina frågor?
  • Äldre 31 Jul 11:36
    #4

    Så tidigt i graviditeten så kommer bebisen flytta runt och byta sida ofta. Ibland varje dag eller flera gånger om dagen. Det är helt normalt!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 31 Jul 11:47
    #5
    EpicNurse skrev 2017-07-31 11:36:38 följande:

    Så tidigt i graviditeten så kommer bebisen flytta runt och byta sida ofta. Ibland varje dag eller flera gånger om dagen. Det är helt normalt!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Ja fast samtidigt har bebisen legat med huvudet nedåt i flera veckor i streck tidigare! Utan att böka runt och gjort kullerbyttor :) därför jag undrar också..
  • Äldre 31 Jul 11:49
    #6
    EpicNurse skrev 2017-07-31 11:36:38 följande:

    Så tidigt i graviditeten så kommer bebisen flytta runt och byta sida ofta. Ibland varje dag eller flera gånger om dagen. Det är helt normalt!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Byta sida måste dem kunna göra utan att rotera, dvs så att huvudet fortfarande ligger nedåt? :)
  • Äldre 31 Jul 11:54
    #7
    erijon skrev 2017-07-31 11:49:47 följande:

    Byta sida måste dem kunna göra utan att rotera, dvs så att huvudet fortfarande ligger nedåt? :)


    Precis, och det kan dom göra tills dom är helt fixerade! Har dom väl vänt sig rätt (huvudet ner) så är det väldigt ovanligt att de vänder sig på fel håll igen!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mirja von Beau
    Äldre 31 Jul 12:11
    #8
    erijon skrev 2017-07-31 11:47:10 följande:
    Ja fast samtidigt har bebisen legat med huvudet nedåt i flera veckor i streck tidigare! Utan att böka runt och gjort kullerbyttor :) därför jag undrar också..
    Men du, finns väldigt få gravida kvinnor som verkligen känner att bebisen ligger med fötterna nedåt. De enbart känner bebisens rörelser.

    Varför är du så anti mot allt som barnmorska heter? Dåliga erfarenheter?

    Känner du dig obekväm är det väl bara att kontakta sjukvården och be om ytterligare någon ul-undersökning. Då är du på den säkra sidan.
  • Äldre 31 Jul 12:11
    #9
    EpicNurse skrev 2017-07-31 11:54:31 följande:
    Precis, och det kan dom göra tills dom är helt fixerade! Har dom väl vänt sig rätt (huvudet ner) så är det väldigt ovanligt att de vänder sig på fel håll igen!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Okej. Ja då får jag hoppas att det är rumpan jag känner uppe vid revbenen och att det är en liten knytnäve/armbåge nere vid höftbenet helt enkelt. :)

    Känns som man typ inte kan missa om barnet ändrar läge HELT. Och fixerad lär bebisen inte vara ön isåfall? Men det är ju absolut inte konstigt :)
  • Äldre 31 Jul 12:12
    #10

    Min var fixerad från v 32 men byte sida löpande fram till förlossningen så olika rörelsemönster o hicka på olika platser : ) inget konstigt !!! Bra dock för jag hade sparkpunkter i magen som gjorde super ont

  • Äldre 31 Jul 13:09
    #11
    Snuttis2 skrev 2017-07-31 12:12:25 följande:

    Min var fixerad från v 32 men byte sida löpande fram till förlossningen så olika rörelsemönster o hicka på olika platser : ) inget konstigt !!! Bra dock för jag hade sparkpunkter i magen som gjorde super ont


    Omföderska?

    Läst att omföderskors bebisar inte alltid vänder sig, samt fixerar sig lika tidigt. Om de fixerar sig öht.

    Kunde du känna och konstatera att du kände huvudet neråt på något sätt? Isåfall hur?
  • Äldre 31 Jul 14:48
    #12

    Ring mvc och fråga om du kan få en extra tid. Min mvc har, när de har kunnat, varit flexibla och låtit mig komma in extra när jag har varit bekymrad över något.

    Jag är i v 38 med mitt andra barn och blev visad av en barnmorska hur jag kan hålla koll på var bebisens rygg är härom veckan, men utan att bli tydligt visad är det verkligen inte lätt!

  • Äldre 31 Jul 15:14
    #13

    Förstföderska : )

  • Äldre 31 Jul 15:21
    #14

    Lite svårt då jag inte kan jämföra med något!

    Men Kände annorlunda känsla i bäcken o underliv, ursprungligen mer svullen och kändes som att han hängde mellan benen !!!

    Servar han svår att känna bm besöken, han låg långt in o de tog gärna ultraljud!

    Men reagerade mkt på just hickljud för jag fick dem från starten mot rumpan o sen snurrade de o byte sida i perioder!

    Han var fixerad o höll sig på plats till förlossningen , dock gick den fort o jag gick öppen lång tid innan!!

  • Äldre 2 Aug 07:51
    #15
    Misscaswell skrev 2017-07-31 14:48:33 följande:

    Ring mvc och fråga om du kan få en extra tid. Min mvc har, när de har kunnat, varit flexibla och låtit mig komma in extra när jag har varit bekymrad över något.

    Jag är i v 38 med mitt andra barn och blev visad av en barnmorska hur jag kan hålla koll på var bebisens rygg är härom veckan, men utan att bli tydligt visad är det verkligen inte lätt!


    Jag kanske ska göra det!
    Ja det är svårt, men oviktigt i vecka 32 anser säkert BM.
  • Mirja von Beau
    Äldre 2 Aug 11:09
    #16
    erijon skrev 2017-08-02 07:51:46 följande:
    Jag kanske ska göra det!
    Ja det är svårt, men oviktigt i vecka 32 anser säkert BM.
    Men du, med all respekt för BM yrket, men tycker inte du själv att din graviditet enbart handlar om dig och barnet?
    Det ska väl knappast vara så att du inte kontakta vården, om du känner att någonting är på tok, enbart för att någon BM sagt det?
    Och det ska väl knappast vara så att du enbart känner dig rädd den resterande graviditeten?
  • Äldre 3 Aug 07:53
    #17
    Mirja von Beau skrev 2017-08-02 11:09:26 följande:
    Men du, med all respekt för BM yrket, men tycker inte du själv att din graviditet enbart handlar om dig och barnet?
    Det ska väl knappast vara så att du inte kontakta vården, om du känner att någonting är på tok, enbart för att någon BM sagt det?
    Och det ska väl knappast vara så att du enbart känner dig rädd den resterande graviditeten?
    Du har HELT RÄTT.
    Men jag vet ju svaret också. Jobbat på sjukhuset själv. Det år sådan belastning att igår när jag ringde BM pga huvudvärk,yrsel och illamående som tillkommit senaste 4 dagarna fick höra att dem inte kunde ta in mig. Dem skyllde inte på överbelastning, men jag är inte dum. Förlossningen tog emot mig men sa "detta borde du fått komma till barnmorskan för. Men dem anser väl sig ha mer fullt upp än vi"

    Så att ringa barnmorskan för att jag blir lite räds över hur bebis ligger i magen i denna vecka skulle nog mest göra dem irriterade. Tyvärr!

    Jag vill helst att dem ska ta emot mg ned öppna armar, känna efter och lugna mig. Helst för flera dagar sedan.
Svar på tråden hur ligger bebis? känner ni det själva?