• Äldre 31 Jul 14:04
    2349 visningar
    6 svar
    6
    2349

    Dags att byta till 1 vila om dagen?

    Min son är nu 11 månader.

    Han har nästan alltid kunnat somna i sängen med mig brevid utan problem.

    Dom senaste månaderna har han sovit 22-08:30..

    Vila :11-12... sen vila 16-17:30.

    Han har somnat utan problem för natten också

    Nu den senaste veckan blir han jätte gnällig o skriker för natten bara jag går in till sovrummet och han är trött. Han protesterar mot att sova och tillslut gråt somnar han i famnen efter mkt gråt.

    Har provat att han ska sova mindre på eftermiddagen men blir samma visa.

    Dem 3 senaste dagarna har jag provat att låta honom sova 1 gång om dagen.

    Jag hade märkt att han egentligen inte är så trött vid 11 då det tagit 30 -40 min ibland föe honom att somna. Men nedvarvning behövs..

    Men då blev han märkbart trött vid 13:30 istället ocj jag lägger mig med han för o läsa bok. Vid 14 börjar han somna och då börjar hab gråta o somnar i famnen i stället

    Försöker trösta o buffa i sängen.. det gåe inte..

    Varför tror ni han blir så?? När sov era barn 1 gånf om dagen

  • Svar på tråden Dags att byta till 1 vila om dagen?
  • Äldre 31 Jul 14:30
    #1

    Jag bytte vid 8 mån.

  • Äldre 31 Jul 14:40
    #2

    Mina började på dagis vid 12 månader och där sover man en gång vid halv 12. Så runt 11 månader fasade jag in dagis sovtider vilket funkade väldigt bra.

  • Äldre 31 Jul 14:47
    #3

    Vi fick byta till en dagtupplur tidigt, vår son har alltid sovit mindre än snittet.

    Jag flyttade fem minuter om dagen och avvecklade gradvis morgonvilan så att eftermiddagsvilan stämde med förskolans. De är flexibla i den åldern så det går fint för de flesta om man har lite tålamod.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 31 Jul 22:00
    #4

    Har du provat att tidigarelägga eftermiddagsluren? Enligt en "sovklocka" på sidan rullavagn.nu så borde en 11 månaders som vaknar 8.30 sova 11, 15.30, 20.30. Sovstunderna på dagen rekommenderas till 1-2 timmar. vardera. Vissa barn är tydligenväldigt känsliga och sover bättre och somnar lättare om de sover rätt mängd på rätt tid.

    Det kan kanske vara värt att prova iaf. "Sovklockan" har stämt väldigt bra med min 10 månaders sedan hon var 6-7 månader.

    rullavagn.nu/blogg/fem-anledningar-till-att-din-bebis-vaknar-pa-natten-och-hur-du-gor-att-fa-sova-mer/

  • Anonym (Öl)
    Äldre 31 Jul 22:13
    #5

    Vår dotter började sova en gång om dagen istället för två runt ett års ålder. Nu vid 13 mån vaknar hon ca 7 och sover kl 14-15 ca och somnar för kvällen vid kl 20-21 Har funkat bra hittills.

  • Äldre 1 Aug 00:57
    #6

    Tack för svaren.. idag ångra jag atr vi provade 1 vila om dagen. Han sov bara 1 timme mitt på dagen och somnade sen vid halv 8 för en vila endast.. helt fel.. :/

    Får försöka ha kvar 2 vilor men han har verkligen börjat protestera och visar att han inte alls är vill sova..han somnar ju tillslut men känns så fel o tvinga honom sova/varva ner..men barn kanske ändå mår bäst av dessa sovrutiner?? . Annars kanske barn automatiskt sover längre mktt på dagen om jag står fast vid 1 vila?

Svar på tråden Dags att byta till 1 vila om dagen?