• Bosan

    Fråga om samsovning & dagsömn med två barn

    Hej!

    Har en son på 11 månader och vi samsover. Har nästan alltid gjort. Sover toppen bra allihopa.

    Har ingen stress med att han ska sova egen säng och eget rum och sådär.. Men sen kom jag och tänka på när/om vi får en till? Vill ju gärna samsova med den också (om det är vad som funkar bäst..)

    Undrar bara hur ni gjort? Rätt trångt i sängen och det är ju inte så bra med ett spädbarn.. Ev kan man ju ha en spjälsäng längs ena sidan till bebis i början(om den prompt inte måste sova på ens bröst, man har ju ingen aning :)). Men vaknar inte ert stora barn av bebisen om man är i samma rum? En natt kan ju se ut lite hur som helst med en nyfödd..

    En fråga om dagsömn med två barn tätt - om tex yngsta barnet, låt säga att den är runt 7 månader och sover två ggr om dagen och är lite svårsövd - vad gör er äldsta under tiden? Är äldsta typ 2 - 2,5 år så kan han/hon ju inte va själv men stör kanske om den är med i rummet? Och tvärtom - äldsta kanske ska sova en gång på dagen, vad gör då 7 månaders under tiden? Hur gör ni? :D (med en nyfödd går det kanske bra att amma/ha i sjal under tiden man söver äldsta.. Tänker mer på när den är lite äldre..)

  • Svar på tråden Fråga om samsovning & dagsömn med två barn
  • GrönaDruvan

    Kan svara hur jag gjorde med sömnen på dagen.
    När jag fick en nyfödd var andra barnet ca.1,5 år.
    Nyfödda sov efter frukost, äldsta runt lunch och sen nyfödda efter äldsta vaknat..det var jätte jobbigt...så jag "tvingade" helt enkelt yngsta (han var några månader då) att hålla sig vaken till äldsta skulle sova, och efter några dagar så gick det bra!
    Tillslut så sov båda mitt på dagen i några timmar!

  • Bosan
    GrönaDruvan skrev 2017-07-31 21:10:56 följande:

    Kan svara hur jag gjorde med sömnen på dagen.

    När jag fick en nyfödd var andra barnet ca.1,5 år.

    Nyfödda sov efter frukost, äldsta runt lunch och sen nyfödda efter äldsta vaknat..det var jätte jobbigt...så jag "tvingade" helt enkelt yngsta (han var några månader då) att hålla sig vaken till äldsta skulle sova, och efter några dagar så gick det bra!

    Tillslut så sov båda mitt på dagen i några timmar!


    Vad bra att det gick att göra så! Då kommer nästa fråga: Hur sövde/nattade du båda samtidigt? En kanske vill att man läser saga och andra kanske vill bli vaggad...?
  • GrönaDruvan
    Bosan skrev 2017-07-31 21:18:14 följande:
    Vad bra att det gick att göra så! Då kommer nästa fråga: Hur sövde/nattade du båda samtidigt? En kanske vill att man läser saga och andra kanske vill bli vaggad...?
    Den biten minns jag inte riktigt...men jag tror det var den perioden när vi lät äldsta sitta i matstolen efter han ätit...då blev han alltid trött efter en stund och somnade där...så bar vi in honom till sängen. Yngsta sövde jag med ersättning/välling..
  • Bosan
    GrönaDruvan skrev 2017-07-31 21:29:06 följande:

    Den biten minns jag inte riktigt...men jag tror det var den perioden när vi lät äldsta sitta i matstolen efter han ätit...då blev han alltid trött efter en stund och somnade där...så bar vi in honom till sängen. Yngsta sövde jag med ersättning/välling..


    Tack för svar :) Ja man lär ju hitta sina trix :)
  • Mälaröbo

    Min första var 3 år när andra kom. Hon var van att komma in till oss på nätterna och bara krypa upp och lägga sig utan att nödvändigtvis väcka oss. Inför bebisens ankomst tränade hon på att komma upp och lägga sig med huvudet mot fotändan för att bebisen skulle få plats upptill. Det funkade bra, men eftersom bebisen störde henne så slutade hon komma in till oss lika ofta. När tvåan blev lite större så sov vi lite olika, barnen skavfötters i mitten eller bredvid varandra upptill. Trångt, men det gick! (Har bara 160 säng)

  • Anonym (--)

    Varför göra allt så komplicerat?

    Jag och min man samsov med första, när andra barnet kom då för att alla skulle få så bra sömn dom möjligt så sov mannen och äldsta i ett rum och jag och yngsta i ett rum. Nu mer har vi tre barn, äldsta är i år 6 år och sover bäst i egen säng, och för någon månad sedan kom barn nummer två på att denne också vill sova själv (2,5 år) så de sover i ett varsitt rum. Så nu sover mannen, jag och lilla tillsammans. OM någon av de andra vaknar under natten så lägger någon (barn eller bebis) sig i en spjälsäng vi har vid sidan av.

    Vad gäller dagsrutiner, lär barnet att sova i vagnen, då är det vara att vagga lite och de somnar så kan man lägga fokus på stora/lilla när den andra sover. Som förälder till fler barn lär man sig att lägga sig i tid ;) det är endast barnen som kan vila/sova på dagen om man har varierande ålder på dem.

  • Bosan

    Jag har tidigare tänkt att sambon och stora skulle sova i ett annat rum. (Sambon sover just nu i annat rum, då sover alla bäst) Allt för så mycket sömn som möjligt. Men fick en tanke om att jag inte ville "köra ut" sonen i samband med att syskon kommer.. Så tänkte höra hur andra som samsovit med flera barn gjort :) ifall det funkat för någon..

    Jag har aldrig haft ro att sova på dagen, så brukar för det mesta lägga mig tidigt :)


    Anonym (--) skrev 2017-07-31 22:19:23 följande:

    Varför göra allt så komplicerat?

    Jag och min man samsov med första, när andra barnet kom då för att alla skulle få så bra sömn dom möjligt så sov mannen och äldsta i ett rum och jag och yngsta i ett rum. Nu mer har vi tre barn, äldsta är i år 6 år och sover bäst i egen säng, och för någon månad sedan kom barn nummer två på att denne också vill sova själv (2,5 år) så de sover i ett varsitt rum. Så nu sover mannen, jag och lilla tillsammans. OM någon av de andra vaknar under natten så lägger någon (barn eller bebis) sig i en spjälsäng vi har vid sidan av.

    Vad gäller dagsrutiner, lär barnet att sova i vagnen, då är det vara att vagga lite och de somnar så kan man lägga fokus på stora/lilla när den andra sover. Som förälder till fler barn lär man sig att lägga sig i tid ;) det är endast barnen som kan vila/sova på dagen om man har varierande ålder på dem.


    Jag har tidigare tänkt att sambon och stora skulle sova i ett annat rum. (Sambon sover just nu i annat rum, då sover alla bäst) Allt för så mycket sömn som möjligt. Men fick en tanke om att jag inte ville "köra ut" sonen i samband med att syskon kommer.. Så tänkte höra hur andra som samsovit med flera barn gjort :) ifall det funkat för någon..

    Jag har aldrig haft ro att sova på dagen, så brukar för det mesta lägga mig tidigt även fast jag bara har en :)
  • Bosan

    Oj vad konstigt det blev.. Trodde ena texten försvann så skrev om, man det är samma innehåll :P

  • Carambolan

    Hos oss har det varit hela-havet-stormar mellan dubbelsängen, soffan och barnens sängar Dubbelsängen har vi haft med långsidan mot en vägg. Bebisen närmast väggen och jag i mitten, så har bebisen en fredad zon eftersom jag ligger mest still. Resten av familjen har fått trängas bäst de vill på andra halvan.

  • Lena

    Kör inte bort barnet bebisen kommer utan ett bra tag innan isåfall så barnet inte känner sig bortvalt.

Svar på tråden Fråga om samsovning & dagsömn med två barn