• Stolt Farsa
    Äldre 31 Jul 21:24
    7954 visningar
    13 svar
    13
    7954

    Vad tycker ni om två bostadslån?

    Jag undrar lite hur ni ser på detta. Om det är något ni tycker är rimligt eller inte. Om man redan har en permantentbostad i en större stad nära sitt jobb, skola, etc som man har lån på men också drömmer om en sommar/fjällstuga någonstans är det då klokt att ta ytterligare ett bostadslån för att finansiera detta? Jag vet att många sommarstugor/fjällstugor kanske går i arv när ens föräldrar dör eller blir för gamla för att orka med att sköta om det. Så hur gör folk då som inte är förmögna eller har ett arv? Hur finansierar de en sommarstuga? Att spara och leva på ärtsoppa i 20 år tills man har 1,5 miljoner känns inte direkt realistiskt och jag tvivlar på att vanliga medelinkomsttagare som har både en lägenhet i stan och en sommar/fjällstuga har gått den vägen. 
    I vårt har har vi en lägenhet i stockholm med ett ganska stort bostadslån. Vi drömmer om en sommar/fjällstuga men vill självklart inte ha för mycket lån ifall räntorna går upp. Kanske får man hyra ut stugan när man inte använder den för att snabbt betala ner lånet så att man inte sitter i en lika sårbar situation när räntorna går upp.
    Vad har ni för tankar? Hur gör folk egentligen? 
  • Svar på tråden Vad tycker ni om två bostadslån?
  • Anonym (Häpp)
    Äldre 31 Jul 21:47
    #1

    Folk köpte en bostadsrätt eller villa för 10 års sedan, nu när priserna gått upp och räntorna ner så lånar de på bostaden och köper fritidshus eller båtar.

    Så gör folk.

  • Stolt Farsa
    Äldre 31 Jul 21:56
    #2
    Anonym (Häpp) skrev 2017-07-31 21:47:31 följande:

    Folk köpte en bostadsrätt eller villa för 10 års sedan, nu när priserna gått upp och räntorna ner så lånar de på bostaden och köper fritidshus eller båtar.

    Så gör folk.


    Är det något du skulle rekommendera?
  • Äldre 31 Jul 22:28
    #3

    Man behover ju inte ha båda lånen i hogkostnadszoner? Finns ju billigare sommartugeställen, och så finns det ju dyrare.

  • Caramb­olan
    Äldre 31 Jul 22:47
    #4

    Vi har hyresrätt i Stockholm och "sommarstuga" (150 kvm) i Norrtälje som vi lånade till. I vårt fall handlar det mest om att vi bara vill behöva tänka på underhåll i en av bostäderna, men jag hade inte velat ha dubbla lån heller.

  • gbgumm­an
    Äldre 31 Jul 23:49
    #5

    Hur folk gör?
    Svaren är nog lika många som antalet personer som har det så.
    Många gör nog som vi? Har ingen egen stuga utan bor med den äldre generationen under semestrarna.

  • Anonym (Häpp)
    Äldre 1 Aug 10:27
    #6
    Stolt Farsa skrev 2017-07-31 21:56:23 följande:
    Är det något du skulle rekommendera?
    Det handlar helt enkelt om att kunna hantera en hög räntekostnad och också underhållet av stugan. Fixar ni 4% och alla kostnader för stugan, el, avlopp, försäkringar med mea så är det inga problem.

    Sen kan man fråga sig om det är värt 4-6000 kr i månaden att ha en sommarstuga, det blir många resor för dom pengarna....
  • Anonym (12345­)
    Äldre 2 Aug 21:07
    #7

    Vad har ni tänkt er för fritidshus och var?

  • Stolt Farsa
    Äldre 5 Aug 22:05
    #8
    Anonym (12345) skrev 2017-08-02 21:07:38 följande:

    Vad har ni tänkt er för fritidshus och var?


    Iaf något man kan hyra ut när man inte använder den. Så det måste vara någonstans där det finns efterfrågan. Så vi har pratat om kanske en fjällstuga i sälen eller liknande.
  • Anonym (Burto­n)
    Äldre 5 Aug 22:09
    #9
    Stolt Farsa skrev 2017-08-05 22:05:00 följande:
    Iaf något man kan hyra ut när man inte använder den. Så det måste vara någonstans där det finns efterfrågan. Så vi har pratat om kanske en fjällstuga i sälen eller liknande.
    Har ni pengar över så kan ni köpa stuga i Sälen, men låna inte.

    Jag känner två olika stugägare där, de ena med stuga en bit från anläggningarna och de har problem att hyra ut mer äm några få veckor. De andra har direkt vid backen och låter anläggningen hyra ut. Går bättre, men man får inte samma frihet då.

    Själv är jag skeptisk till Sälen med tanke på senare års kassa vintrar - som verkar bli allt sämre...
  • Äldre 5 Aug 22:15
    #10
    Anonym (Burton) skrev 2017-08-05 22:09:44 följande:

    Har ni pengar över så kan ni köpa stuga i Sälen, men låna inte.

    Jag känner två olika stugägare där, de ena med stuga en bit från anläggningarna och de har problem att hyra ut mer äm några få veckor. De andra har direkt vid backen och låter anläggningen hyra ut. Går bättre, men man får inte samma frihet då.

    Själv är jag skeptisk till Sälen med tanke på senare års kassa vintrar - som verkar bli allt sämre...


    Ska man köpa i fjällen ska man söka på en ort som har bra satsning på cykling, sommaren är en bra period numer i fjällen. Köper man i tex Åre så är björnen billigt men du får inga intäkter utöver vintern, i byn är det dyrare men du kan hyra ut hela året.

    Om jag ser till mig själv så hyr vi aldrig boende långt ifrån backen, utbudet är så stort så det finns liksom ingen anledning. Ski in ski out om man vill ha stark uthyrning eller typ mitt på Åre torg..
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 17 Aug 07:56
    #12

    Personligen hade jag aldrig lånat till överflöds/lyxkonsumtion. Varken soffa, stuga eller resor. Vi hyr bostaden (lägenhet) och hyr sommarstuga en eller två veckor/år. Billigare och mycket mindre jobb. Hade aldrig velat ha en stuga långt bort från hemmet som måste ses efter. Man behöver ju ha koll då och då även under tider på året man inte vistas där.

  • Anonym (Fatti­glappa­r)
    Äldre 17 Aug 08:24
    #13

    Vi drömmer också om en fjällstuga, men vet att vi inte kan få det just nu. Vi bor i ett betalt hus (utan lån men utan värde). Vårt alternativ är att börja spara ihop till en insats (när vår ekonomi har kommit på fötter igen) och hitta ett billigt alternativ med planen att flytta dit permanent på sikt. 

  • gbgumm­an
    Äldre 18 Aug 06:46
    #13
    Hundårsbok skrev 2017-08-17 07:56:25 följande:

    Personligen hade jag aldrig lånat till överflöds/lyxkonsumtion. Varken soffa, stuga eller resor. Vi hyr bostaden (lägenhet) och hyr sommarstuga en eller två veckor/år. Billigare och mycket mindre jobb. Hade aldrig velat ha en stuga långt bort från hemmet som måste ses efter. Man behöver ju ha koll då och då även under tider på året man inte vistas där.


    Fast anledningen till att man inte rekommenderar lån till konsumtion handlar om att konsumtion saknar värde efter det är konsumerat. Tex bröllop helt värdelöst (ekonomiskt) dagen efter. Lika så en resa. Ett hus är inte att betrakta som värdelöst efter inköp.
Svar på tråden Vad tycker ni om två bostadslån?