• Anonym (Oinbjuden)

    Är inte bjuden till min sambos väns bröllop

    Som rubriken lyder så är min sambo bjuden till sin barndomsväns bröllop men inte jag.

    Bakgrund:
    Dom är ett gäng på åtta killar som har hållit ihop sedan högstadiet och ser varandra som nära vänner. Jag och min sambo bor i samma stad som flera av kilarna och deras flickvänner/fruar men inte paret som gifter sig, dom bor i en annan stad. Jag och min sambo har varit ihop två år. Jag har bara träffat brudparet en gång innan.

    Så till problemet:
    Alla i gänget och flickvänner/fruar är bjudna på deras bröllop, dom flesta har varit ihop lite längre än oss men inte alla, några bor inte ens ihop. Min pojkvän blev såklart upprörd att han är den enda som inte får ha med sin partner trotts att dom varit vänner i 20 år, han var med på svensexan utomlands etc. Övriga killar i gänget tycker också det är oförskämt eftersom dom alla alltid är måna om att bjuda med flickvänner. Kan tillägga att detta inte är något budgetbröllop, dom har bra budget. 

    Jag är såklart besviken att jag inte är bjuden och att alla kommer se att min pojkvän är där själv men samtidigt så har jag bara träffat dom en gång innan så det är mest att min pojkvän inte känner att det är kul att gå själv. Hur ska jag bete mig mot brudparet efter bröllopet när vi ses? Vi planerar att gifta oss inom två år och ingen av oss har lust att bjuda vännens blivande fru, skulle det vara konstigt av oss?

    Jag vet mycket väl att det inte är tvång att bjuda alla på bröllop men skulle vara intressant att höra era åsikter?

  • Svar på tråden Är inte bjuden till min sambos väns bröllop
  • Anonym (Weird)

    Jag tycker det är lite konstigt, jag har varit tillsammans med min kille i 3 mån och jag är bjuden på hans kompis bröllop i sep ( och jag har inte ens träffat han ännu) 

  • Miss Skywalker

    Märkligt hur många som skulle rycka på axlarna åt att deras partner blev uteslutna. Förstår ni inte att det är i första hand ts kille som blivit pissigt behandlad av så kallade vänner..

  • Anonym (Oinbjuden)

    Vilken diskussion detta väckte. Jag tror jag har sagt tidigare att jag känner inte brudparet så när inbjudningarna kom så tyckte vi det var lite konstigt eftersom dom är nära vänner men samtidigt så känner JAG dom inte. Vi har ärlig talat inte gjort någon grej av det alls. Min pojkvan berättade/frågade de andra i kompisgänget om deras respektive var bjudna, vilket dom var och även berättade att bruden bjudit in alla tjejer till en liten möhippa. Och ännu en gång jag känner inte henne så förväntade mig verkligen inte en inbjudan till den men det blir lite obekvämt när jag då inte ens blir inbjuden till bröllop men andra tjejer som hon bara träffat några gånger bjuds in till både bröllop och möhippa. Jag gräver inte ner mig i detta, det är deras bröllop och dom får bjuda vem dom vill och jag känner dom inte! Men det finns alltid två sidor av myntet och min pojkvän känner sig sviken, pga den relation dom har. Att våra vänner och vi tycker att det var fel, det måste vi ju få tycka. Men det har inte blivit något drama och kommer inte heller bli. Och nej det KÄNNS inte kul att bjuda någon av dom på vart bröllop men jag är ganska säker på att vi kommer göra det ända, eftersom vi vill att våra vänner ska ha kul. Min pojkvän kommer gå på bröllopet, han vill inte skapa något drama med att inte gå. Om folk frågar vart jag är får han säga som det är och var och en får tycka som dom vill om den saken. Anledningen till denna tråd var för att höra andra åsikter, kanske är detta vanligt eller så är det inte det. Ville liksom höra mig för eftersom jag tycker det är en obekväm situation. På lördag är vi bjudna till ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet och min pojkvän inte är så nära med, samma situation förra året när en kompis till mig gifte sig och bjöd min kille som dom inte träffat. Men man ska inte jämföra!

  • Anonym (C)
    Anonym (Oinbjuden) skrev 2017-08-03 10:59:06 följande:

    Vilken diskussion detta väckte. Jag tror jag har sagt tidigare att jag känner inte brudparet så när inbjudningarna kom så tyckte vi det var lite konstigt eftersom dom är nära vänner men samtidigt så känner JAG dom inte. Vi har ärlig talat inte gjort någon grej av det alls. Min pojkvan berättade/frågade de andra i kompisgänget om deras respektive var bjudna, vilket dom var och även berättade att bruden bjudit in alla tjejer till en liten möhippa. Och ännu en gång jag känner inte henne så förväntade mig verkligen inte en inbjudan till den men det blir lite obekvämt när jag då inte ens blir inbjuden till bröllop men andra tjejer som hon bara träffat några gånger bjuds in till både bröllop och möhippa. Jag gräver inte ner mig i detta, det är deras bröllop och dom får bjuda vem dom vill och jag känner dom inte! Men det finns alltid två sidor av myntet och min pojkvän känner sig sviken, pga den relation dom har. Att våra vänner och vi tycker att det var fel, det måste vi ju få tycka. Men det har inte blivit något drama och kommer inte heller bli. Och nej det KÄNNS inte kul att bjuda någon av dom på vart bröllop men jag är ganska säker på att vi kommer göra det ända, eftersom vi vill att våra vänner ska ha kul. Min pojkvän kommer gå på bröllopet, han vill inte skapa något drama med att inte gå. Om folk frågar vart jag är får han säga som det är och var och en får tycka som dom vill om den saken. Anledningen till denna tråd var för att höra andra åsikter, kanske är detta vanligt eller så är det inte det. Ville liksom höra mig för eftersom jag tycker det är en obekväm situation. På lördag är vi bjudna till ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet och min pojkvän inte är så nära med, samma situation förra året när en kompis till mig gifte sig och bjöd min kille som dom inte träffat. Men man ska inte jämföra!


    Tycker det är bra om ni bjuder dem på ert bröllop. Blir en jäkla knäpp på näsan för dem och alla andra kommer tycka att ni är väldigt storsinta och generösa. :)
  • Anonym (cv)
    NomenNescio skrev 2017-08-03 08:58:35 följande:
    Du är inte en rekvisita per se, men naturligtvis ska du vara tacksam att du får en inbjudan och att de har lagt ner mycket tid, energi och pengar för en fest med mat och dryck för bland annat din skull.
    En normal människa är tacksam för detta.

    Normalt sett anses det vara ett mycket oförskämt och klumpigt att klaga på värdparets gästlistor. Men när det gäller bröllop verkar många istället anse att värdparet förtjänar mycket skit ifall de inte tillgodoser gästernas önskemål på andra gäster.
    Ja, men tacksamheten går väl åt båda hållen? Brudparet brukar ju även tacka för att deras gäster kunde och ville närvara. 

    Man klagar inte på gästlistan utan uteslutningen. Ungefär som barn som har kalas och bjuder hela klassen utom en. Är det ett helt kompisgäng och alla i kompisgängets respektive är bjudna utom en, så kommer detta givetvis påverka relationerna mellan allihop. 
    Skillnad om ingen respektive hade blivit bjuden. Precis som det är ok att ha barnkalas och bjuda halva klassen.
    Alla förstår ju att man inte alltid kan bjuda precis alla, men man får ju sköta det snyggt då. Det är inte snyggt att utesluta sin bästa väns sambo hur man än vänder och vrider på det.
  • molly50
    DeathByPickles skrev 2017-08-02 23:04:10 följande:

     


    Jisses. Hårt!


    Och om kamraten inte hade råd att bjuda alla respektive, vore det också ett totalslut på all vänskap bara för att de valde bort den partner de knappt träffat (din) för att istället kunna bjuda med någon de umgås med regelbundet? 

    ÄR folk verkligen så totalt svartvita? 


    Men om brudparet väljer att bjuda allas respektive utom min på både bröllopet och möhippan/svensexan,trots att de inte heller känner de andras respektive så bra,så hade jag valt att inte gå.
    Det hade känts som ett svek mot mig också från mina vänner.
    Min man hade resonerat på samma sätt.
    Jag hade också velat veta varför de andras respektive blir bjudna men inte min,
    Vi hade nog däremot valt att bjuda dem på våra fester och visa att vi är bättre än så.
    Jag har själv blivit bjuden på bröllop trots att jag knappt kände brudparet och fast bruden och jag inte kom överens så bra.
    Min dåvarande pojkvän och jag hade varit tillsammans kortare tid än vad TS och hennes kille har varit.
    Är man nära vänner så bjuder man väl även in sina vänners respektive.
    För mig vore det en självklarhet.
    Och det är det även bland våra vänner.
    Carpe Diem
  • Aiyana
    Miss Skywalker skrev 2017-08-03 10:51:25 följande:

    Märkligt hur många som skulle rycka på axlarna åt att deras partner blev uteslutna. Förstår ni inte att det är i första hand ts kille som blivit pissigt behandlad av så kallade vänner..


    Det här var också min första reaktion, det är ju TS kille som främst blir illa behandlad när hans gamla vän sedan 20 år inte visar honom respekt nog att bjuda in hans sambo sedan 2 år. 

  • molly50
    Anonym (Oinbjuden) skrev 2017-08-03 10:59:06 följande:

    Vilken diskussion detta väckte. Jag tror jag har sagt tidigare att jag känner inte brudparet så när inbjudningarna kom så tyckte vi det var lite konstigt eftersom dom är nära vänner men samtidigt så känner JAG dom inte. Vi har ärlig talat inte gjort någon grej av det alls. Min pojkvan berättade/frågade de andra i kompisgänget om deras respektive var bjudna, vilket dom var och även berättade att bruden bjudit in alla tjejer till en liten möhippa. Och ännu en gång jag känner inte henne så förväntade mig verkligen inte en inbjudan till den men det blir lite obekvämt när jag då inte ens blir inbjuden till bröllop men andra tjejer som hon bara träffat några gånger bjuds in till både bröllop och möhippa. Jag gräver inte ner mig i detta, det är deras bröllop och dom får bjuda vem dom vill och jag känner dom inte! Men det finns alltid två sidor av myntet och min pojkvän känner sig sviken, pga den relation dom har. Att våra vänner och vi tycker att det var fel, det måste vi ju få tycka. Men det har inte blivit något drama och kommer inte heller bli. Och nej det KÄNNS inte kul att bjuda någon av dom på vart bröllop men jag är ganska säker på att vi kommer göra det ända, eftersom vi vill att våra vänner ska ha kul. Min pojkvän kommer gå på bröllopet, han vill inte skapa något drama med att inte gå. Om folk frågar vart jag är får han säga som det är och var och en får tycka som dom vill om den saken. Anledningen till denna tråd var för att höra andra åsikter, kanske är detta vanligt eller så är det inte det. Ville liksom höra mig för eftersom jag tycker det är en obekväm situation. På lördag är vi bjudna till ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet och min pojkvän inte är så nära med, samma situation förra året när en kompis till mig gifte sig och bjöd min kille som dom inte träffat. Men man ska inte jämföra!


    Jag kan inte låta bli att undra varför din sambo väljer att gå på bröllopet trots att du inte är bjuden.
    Jag tycker det är ett svek av hans vänner gentemot honom också att inte bjuda dig men alla andras respektive.
    Hade det varit jag så hade jag inte gått. Och det hade inte heller min man gjort.
    Carpe Diem
  • Anonym (Oinbjuden)
    molly50 skrev 2017-08-03 14:30:45 följande:
    Jag kan inte låta bli att undra varför din sambo väljer att gå på bröllopet trots att du inte är bjuden.
    Jag tycker det är ett svek av hans vänner gentemot honom också att inte bjuda dig men alla andras respektive.
    Hade det varit jag så hade jag inte gått. Och det hade inte heller min man gjort.
    Jag håller med, det är ett svek och det känner han också. Han ska börja med att ringa sin kompis och enkelt säga att han tog illa upp eftersom dom varit vänner så länge och han inte känner sig lika behandlad gentemot de andra. Vi har diskuterat det fram och tillbaka men till slut känner han att han sköter det snyggast med att visa sitt ansikte. Han kommer inte stanna hela tiden utan åka hem efter middagen. Vet inte vad som är rätt och fel.
  • Anonym (Oinbjuden)
    Anonym (dramaqueen) skrev 2017-08-03 08:54:16 följande:
    Men varför måste alla vara så melodramiska?

    "en av hans närmaste vänner" ja, men inte en av DINA närmaste vänner. Han bjöds ju. Duh.

    "påverka hans relation till hans kompis" Varför det? Ska ni sura och larva er som i sandlådan?

    "pratar alla illa om brudparet pga detta" Se ovanstående kommentar. Är det sandlådekrig ni håller på med?

    Och sedan allt det här om att vi minsann inte tänker bjuda dem tillbaka sedan, eller att jag inte vet hur jag ska bete mig gentemot frun sedan. Också bara trams. Ni bjuder de ni har en relation till och vill ska få vara med och fira ert giftermål. ni bjuder inte på grund av hämnd eller tjurighet.

    De vill inte ha främlingar på sitt bröllop. Det är bara att respektera. Sluta upp med fasoner från högstadiet och respektera deras önskan som en vuxen människa, dvs. utan att tjura, hämnas, snacka skit eller skapa missämja i ett kompisgäng.
    Ojojoj ta ett djupt andetag. I vissa kompisgäng (som detta, dom har bokstavligen växt upp tillsammans och umgås ofta) så ser man det som en självklarhet att inte utesluta bara EN partner. Gäller uppenbarligen inte i din krets av vänner. Att min killes vänner tycker det är fel är pga av att dom alla är nära vänner och mer än hälften själva är gifta och ser det som en självklarhet att bjuda allas partners och inte utesluta bara en. MEN ingen drama har skapats och vi kommer nog ändå bjuda dom till vårt bröllop eftersom vi inte vill sjunka till deras nivå.
Svar på tråden Är inte bjuden till min sambos väns bröllop