• Bruden92

    FÖRSTÅR INTE HUR JAG SKA RÄKNA UT ÄGGLOSSNING

    Hej. Jag hoppas att kunna få hjälp här med att räkna ut när jag ska ha ägglossning och allt med menscykel att göra. Min senaste mens startade den 15 Juli och nästa ska starta den 12 augusti enligt min mensapp FLO som jag har. Tacksam för hjälp ????????

  • Svar på tråden FÖRSTÅR INTE HUR JAG SKA RÄKNA UT ÄGGLOSSNING
  • Cecese

    Det beror på hur lång menscykel och lutealfas du har. Ägglossning sker vanligtvis 12-16 dagar före mensen kommer. För att få koll på hur lång menscykel och lutealfas man har bör man ha koll några månader och ser då om man har regelbunden menscykel eller inte. Genom att hålla koll på flytningar, smärtor och annat och föra in det i en dagbok alla dagar kan man få ett hum om när man har ägglossning.
    Själv har jag så sjukt ont och enormt med flytningar att det inte går att missa när jag har ägglossning. 

  • Bruden92

    Tack så mycket för tipsen. Hade samlag för en stund sen och fick otroligt ont efter vilket jag fått i några månader några dagar/vecka innan mens. Kan det vara ett tecken på ägglossning?

  • Anonym (dream on)

    Det beror ju på menscykeln som sagt men jag brukar kunna räkna 10 + några dagar från mensens första dag. Då märker jag att nedre delen av magen känns öm och efter barn nr 2 känner jag nästan hur äggstockarna "mognar". Kan t.o.m ha ont och det känns om jag sätter mig ner oförsiktigt. Ungefär som när någon stöter in lite för långt och hårt vid sex. Så kändes det dock inte när jag var yngre eller så märkte jag det bara inte.

    Mitt bästa tips är att som ovanstående skriver hålla koll på flytningarna. Jag får ganska mycket, genomskinliga flytningar. Ser ut som vitan på ett rått ägg då vet jag. Känner även ökad lust som regel dagarna innan.

Svar på tråden FÖRSTÅR INTE HUR JAG SKA RÄKNA UT ÄGGLOSSNING