• Äldre 1 Aug 19:19
    2532 visningar
    3 svar
    3
    2532

    Onda sammandragningar?

    Ni som har haft onda sammandragningar, hur känns dessa för er? Och ni som har fler barn, kan det variera från graviditet till graviditet hur det känns?

    Är gravid med första barnet, och har senaste dagarna känt mycket sammandragningar när jag går/rör mig mycket och nu har det även börjat göra ont. Går över när jag vilar. Men undrar bara hur ni andra har upplevt smärtan.

    För mig blir hela magen spänd, det stramar och "bränner" liksom. Känns också som att nån pressar ihop hela livmodern och måste stanna upp då det gör ont. Ska till BM på torsdag, men ville även kolla lite här med. Är i 29+3 idag.

  • Svar på tråden Onda sammandragningar?
  • Äldre 1 Aug 19:49
    #1

    Tredje graviditeten, förhoppningsvis andra barnet. Hade inte mycket onda sammandragningar med första, men dom började kring v25. Beror ju på hur känslig man är också. Smärta för en annan kan ju vara annat för en själv. Så svårt det där Men så länge dom är oregelbundna och går över vid vila är det ju helt normalt. Så hade jag vid andra graviditeten. När dottern tyvärr ville ut i v20 så LOVAR jag dig att det kändes och dom var regelbundna. Så jag tror inte du behöver vara orolig. Dom kommer vid ansträngning och försvinner vid vila, livmodern tränar sig. Så länge du inte blöder, har feber eller annat i samband så var lugn <3

  • Äldre 2 Aug 20:24
    #2

    Hade mycket onda sammandragningar under min första graviditet. Blev sjukskriven i v 27 (jobbar som ssk så stå rakt upp och ned samt gå fram och tillbaka var rena döden). Men vila och lyssnande på kroppen blev min räddning. Det var dock mycket "förarbetat" så sonen flög ut när det väl var dags :P

  • Äldre 11 Aug 20:38
    #3

    Jag är i v 32 och har massvis med onda sammandragningar. Magen blir liksom stenhård och ibland blir det som att jag nästan får kippa efter luft. Släpper oftast efter ett par minuter men då kan värken liksom sitta kvar och känns typ som träningsvärk. Min bm sa att det inte är nån fara i sig om dom inte blir regelbundna eller börjar göra svinont. Har funderat på om man borde ringa förlossningen så man får åka in och kolla att allt är okej, men jag känner mig lite larvig eftersom att det antagligen inte är något fel.

Svar på tråden Onda sammandragningar?