• Äldre 2 Aug 06:25
    2190 visningar
    2 svar
    2
    2190

    Anorexia, hetsätning, fetma?

    Hej! Jag är en tjej på 21 år som väger ca 70 kg till mina 167 cm. För 2-3 år sedan hade jag anorexia och vägde strax under 40 kg. Efter jag blev inlagd så började jag istället hetsäta och jag har fortfarande problem med det. Jag har gått upp ganska mycket i vikt de senaste månaderna och jag är jätterädd att det bara ska fortsätta. Jag skulle gärna vilja gå ner några kilon för jag mår verkligen inte bra över min kropp. Jag har försökt äta nyttigt och tränat, men efter några dagar så börjar jag hetsäta igen. Och då menar jag inte att jag har svält mig själv, utan kanske ätit 1700 kalorier nyttig, näringsrik mat.

    Har någon något tips på hur jag ska gå ner i vikt utan att börja hetsäta?
    Jag skulle vilja gå ner ca 2-3 kg per månad, vill inte ta det för snabbt för då är det nog stor risk att jag börjar hetsäta igen.
    Hur många kalorier om dagen bör jag äta och hur ofta bör jag träna?

  • Svar på tråden Anorexia, hetsätning, fetma?
  • Anonym (Fd anorek­tikern­)
    Äldre 2 Aug 07:22
    #1

    Ät frukost, lunch, mellanmål och middag. Promenera 2-3 ggr varje vecka eller cykla ( obs inget extremt långt eller snabbt utan lugnt. Detta hjälper dig att må bättre utan hets eller prestation. ) Träna kondition 2-3 ggr och få upp pulsen 30 minuter. Viktigt att inte överträna. Så begränsa dig. Starta lugnt och öka efterhand. Försök sluta räkna kalorier. Ät ' vanligt' om du inte vet eller riskerar äta för litet, gå till dietist som kan visa dig vad en vanlig portion är. Hur mycket du ska äta till frukost osv. Sök samtalsstöd hos psykolog för att få stopp på bulimi och förklaring på orsakar till din anorexi. Du kommer gå ned om du får bukt på bulimi.

    Tog mig många år att gå ned det jag gått upp av hetsätning fick stopp på det värsta på egenhand och fastnade sedan i någon aneroxia light. Hade hjälpt om jag bearbetade med psykolog på vägen för att bli mer eller kanske helt symptom fri.

  • Äldre 20 Aug 16:49
    #2
    Jag tänker att du bör försöka börja äta på fullt vanligt matchema igen. Du som har varit inlagd har säkert fått mått på "normal" mängd. Man ska nog hålla sig strikt till det för att hetsätningen ska sluta, suget borde ta slut någon gång. Jag tror inte du ska räkna kalorier för då kommer du inte ur det ätstörda. Utan följ matschemat till punkt och pricka i minst några månader för att komma in i rutiner och för att kroppen ska börja lita på dig. Samtidigt kan du ändå träna normalt tänker jag. Sedan kanske du kan börja dra ner litegrann men väldigt succesivt tror jag blir bäst. Lycka till, och glöm inte att du är fin som du är ?
Svar på tråden Anorexia, hetsätning, fetma?