• Anonym (Anonyma)

    Abort pga honom

    För en månad sedan gjorde jag abort i v11, en väldigt jobbig hemma abort där man tydligt såg fostret. Barnmorskan hade svarat att man bara skulle se blodklumpar...

    Blev gravid trotts dagen efter piller och upptäckte de tidigt att ja va gravid. När jag berättade det för killen o vi pratade om det så va jag tydlig med att om vi skulle göra en abort (eftersom de inte va planerat) så ville jag göra det tidigt... Men han sa vi kan väl ge de några veckor å lösa de på å tänka. Vi bodde inte tillsammans och har barn på var sitt håll sen tidigare. Vi började leta gemensamt boende och sånt men jag sa att jag inte va redo att flytta ihop med barnen o allt, men att vi kunde börja på var sitt håll och att han kunde vara hos mig så mycket han ville, men han ville ha allt eller inget, antingen skulle vi ha detta barnet o bo ihop eller så fanns det bara ett alternativ va vad jag fick som svar... Jag tog avstånd och sa att det är mitt beslut och jag vill inte bli påverkad mer så vi kan höras om ett par dagar, när vi sågs sa han att det var självklart mitt beslut och att han stöttar mig vilket väl jag än gör... Men sedan började han igen med allt om att det inte skulle funka och att de kommer bli tufft å de va inte såhär han ville ha de..

    så i v 10 hade vi bokat tid för att få prata om abort på kvinnokliniken... Men den veckan vi väntade på att komma dit va jag helt förstörd och bara grät. Jag ville ju inte göra abort, vi va där och gjorde även ultraljud o vi hade pratat innan om jag nu kände så skulle vi inte göra abort.. Han kramade om mig efter vi varit där och tittade på mig och sa "Vi ska ha barn med världens leende".. hade inskrivning dagen efter å allt kändes bra...

    Sedan kom det några dagar senare att han inte fatta hur något skulle funka o allt igen, jag blev så fruktansvärt ledsen och här efter kan jag inte minnas hur allt gick till. Känns som jag stängde av och gick och gjorde aborten (hade med en vän För att inte bryta ihop) och hela kroppen skrek nej men tog tabletten ändå och dom dagarna innan man tar nästa va långa jobbiga och hemska. Bara grät å grät...

    Han va inte med o stöttade och fanns inte där för mig...

    Nu har han ångrat sig o förstår inte hur han kunde påverka mig så mycket och han vill allt med mig, dela livet med mig och skaffa barn. De känns som aningen försent och att han inte kunde lyssna på mig innan hur jag kände med allt detta.. Han har börjat gå till en kurator för att prata bearbeta och få lite bättre självinsikt. Han försöker vara bättre å vill lösa allt och nu vill han gärna ha barn och spelar ingen roll hur vi bor bara han får allt med mig...

    Efter aborten har jag haft panik, ångest och velat dö.. Jag är besviken på att ingen erbjöd mig ett samtal innan aborten. Och mina vänner visste hur mycket jag inte ville detta men fick ändå lyssna på att de va nog för de bästa...

    Ja vet verkligen inte om jag kan förlåta honom eller mig själv. Jag kan inte förstå att jag gjorde detta över huvud taget... det ända jag har i huvudet nu är hur jag ska kunna lösa detta.. Jag har längtat i över två år på ett till barn och nu efter allt detta känner jag mig så nedstämd..

    Jag känner att jag bara vill vara gravid igen å gå å vänta å längta å se vem som utvecklar sig där inne men känns så förjävligt när de redan är borta..

    Hur ska man komma vidare.. Han vill att jag ska gå å prata med någon så vi ska göra de tillsammans men nu är de semestertider och har en tid efter sommaren men känns långt dit när man verkligen är på botten.. Ja vet att en ny graviditet inte tar tillbaka de gamla livet i magen men jag kan inte ångra de hur mycket jag än önskar jag kunde..

    Tack för att du tog dig tid att läsa mitt långa inlägg, känner att jag behöver alla tips och råd jag kan få och alla negativa och elaka kommentarer kan man hålla för sig själv tack ? jag behöver inte det mitt i allt detta

  • Svar på tråden Abort pga honom
  • Anonym (Kram)

    Tycker inte du ska fortsätta med honom. Han fick dig till detta och var inte ens ett stöd under tiden. Tycker du ska lämna honom och läka i lugn och ro. Sen undrar jag hur bm kan säga så? "Det är bara blodklumpar" hon borde veta att ett 11 veckors foster är väl utvecklat och att man riskerar att se det under en abort i den veckan. Hon borde istället ha förberett dig på sanningen snarare än att ljuga. Väldigt oproffsigt av henne tycker jag.

  • Anonym (Anonyma)

    Gick aldrig på återbesöket för känner mig så lurad av barnmorskan, de va en stor oro då jag läst de på nätet att vissa har sett fostret men tänkte att de va nog senare då.

    Men de gick inte att undgå då jag började blöda o sprang med en handduk mellan benen för de verkligen rann ur mig längs benen på väg till toan, när jag sen tog ner trosorna så låg den där.

    Skrek på mitt ex (pappan till mitt tidigare barn) som va med mig då man inte skulle vara själv och han fick komma å ta allt. Frågade honom om han kunde titta för de skulle ju inte vara något sånt jag kanske bara inbillade mig, men fick som svar att de va fostret.

    Jag mådde så fruktansvärt och va inte alls inställd på vad jag skulle få se (killen jag va gravid med tyckte inte jag skulle googla på sånt innan aborten för att de skulle göra allt värre..)

  • Anonym (Kvinna37)

    Men vad är det för konstig abort du gjort, piller så sent?? Det ska man bara ha upp till vecka 9! Därefter ska man göra abort på sjukhus eller liknande (upp till v 12), det är en kirurgisk metod som det kallas och görs med vacuumsug. Har BM inte förklarat det här för dig?? Du har blivit dåligt behandlad av vården anser jag och du borde faktiskt kontakta patientnämnden! En sak till, du MÅSTE gå på efterkontroll så allting har kommit ut, du kan bli jättedålig om det finns rester kvar av moderkakan osv!

    Och den där skitstöveln till kille ska du kasta så långt ögat når!!

  • Anonym (Helen)

    Det är så vanligt att killen blir orolig när tjejen blir gravid och att rädslan tar över och sedan blir det abort och då ångrar man sig. Killen behöver otroligt lång tid ibland för att smälta en graviditet. De hotar att lämna tjejen av ren rädsla och osäkerhet. Men med facit i hand så kanske om tjejen hade behållt barnet trots allt så hade han ändrat sig senare och allt hade gått bra.

    Men du kan försöka se det så att du har lärt dig något av det här. Det tar sin tid att sörja aborten. Men när du blir gravid igen så lyssna till ditt hjärta.

  • nevermind
    Anonym (Anonyma) skrev 2017-08-02 09:40:05 följande:

    Gick aldrig på återbesöket för känner mig så lurad av barnmorskan, de va en stor oro då jag läst de på nätet att vissa har sett fostret men tänkte att de va nog senare då.

    Men de gick inte att undgå då jag började blöda o sprang med en handduk mellan benen för de verkligen rann ur mig längs benen på väg till toan, när jag sen tog ner trosorna så låg den där.

    Skrek på mitt ex (pappan till mitt tidigare barn) som va med mig då man inte skulle vara själv och han fick komma å ta allt. Frågade honom om han kunde titta för de skulle ju inte vara något sånt jag kanske bara inbillade mig, men fick som svar att de va fostret.

    Jag mådde så fruktansvärt och va inte alls inställd på vad jag skulle få se (killen jag va gravid med tyckte inte jag skulle googla på sånt innan aborten för att de skulle göra allt värre..)


    Du borde höra av dig till sjukhuset angående detta, så de inte gör så mot någon annan.
  • Anonym (Anonyma)

    Jag försökte på alla sätt att göra de på hans sätt, innan aborten sa jag att vi kunde flytta ihop för att "få" behålla... Men då fick ja till svar "du vill ju inte ens de".

    Och jag har tänk så i efterhand att hade jag valt att behålla så hade det nog blivit bra ändå men just i stunden tänkte jag inte så och jag har läst så mycket i efterhand och hade jag läst de innan hade jag säkert gjort annorlunda men nu sitter jag hör med känslan att jag dödade mitt efterlängtade barn... Och har ständigt panik över detta val.

  • Anonym (Anonyma)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 10:13:59 följande:

    Men vad är det för konstig abort du gjort, piller så sent?? Det ska man bara ha upp till vecka 9! Därefter ska man göra abort på sjukhus eller liknande (upp till v 12), det är en kirurgisk metod som det kallas och görs med vacuumsug. Har BM inte förklarat det här för dig?? Du har blivit dåligt behandlad av vården anser jag och du borde faktiskt kontakta patientnämnden! En sak till, du MÅSTE gå på efterkontroll så allting har kommit ut, du kan bli jättedålig om det finns rester kvar av moderkakan osv!

    Och den där skitstöveln till kille ska du kasta så långt ögat når!!


    Jag frågade gynekologen som kollade hur långt gången jag va eftersom jag läst det du säger men hon sa att man kan göra med tabletter även i v11 så man litar ju på dom. Och bm som gav mig tabletterna så inget annat heller. Blev ju inte heller erbjuden ett samtal innan som jag läst att man brukar få.

    Har en vän som gjort abort och att man enbart gör ett gravtest på efterkontrollen och de e va jag har läst med så gjort det hemma.

    Just nu har jag inte orken eller energin till att ta tag i sånt, ja har varit nedstämd både på jobbet å hemma och har ingen energi alls, kämpigt att ens komma in i duschen ungefär...
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Anonyma) skrev 2017-08-02 12:24:17 följande:
    Jag frågade gynekologen som kollade hur långt gången jag va eftersom jag läst det du säger men hon sa att man kan göra med tabletter även i v11 så man litar ju på dom. Och bm som gav mig tabletterna så inget annat heller. Blev ju inte heller erbjuden ett samtal innan som jag läst att man brukar få.

    Har en vän som gjort abort och att man enbart gör ett gravtest på efterkontrollen och de e va jag har läst med så gjort det hemma.

    Just nu har jag inte orken eller energin till att ta tag i sånt, ja har varit nedstämd både på jobbet å hemma och har ingen energi alls, kämpigt att ens komma in i duschen ungefär...
    Nej, det är klart att det är tungt nu, särskilt som du sörjer ett barn du verkar ha velat behålla :'( Det dumma med vården är att man måste veta om sina rättigheter innan i princip. Men gör gärna en efterkontroll iaf så du vet att inget är kvar!
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonyma) skrev 2017-08-02 12:24:17 följande:
    Jag frågade gynekologen som kollade hur långt gången jag va eftersom jag läst det du säger men hon sa att man kan göra med tabletter även i v11 så man litar ju på dom. Och bm som gav mig tabletterna så inget annat heller. Blev ju inte heller erbjuden ett samtal innan som jag läst att man brukar få.

    Har en vän som gjort abort och att man enbart gör ett gravtest på efterkontrollen och de e va jag har läst med så gjort det hemma.

    Just nu har jag inte orken eller energin till att ta tag i sånt, ja har varit nedstämd både på jobbet å hemma och har ingen energi alls, kämpigt att ens komma in i duschen ungefär...
    Ja, efterkontrollen är endast ett graviditetstest om man inte uppger att man har några symtom som kan tyda på en infektion t.ex.

    Du kan begära att få prata med kuratorn på abortkliniken även nu efter aborten, det kanske kan hjälpa lite att få prata med någon utomstående IRL.

    Försök att inte skuldbelägga dig själv för detta, det är inte ditt fel att samhället ser ut som det gör. Visst har vi alla ett val men det är orealistiskt att tänka att vi ska välja "rätt" när vi ställs mellan kärleken till en partner och kärleken till ett ofött barn utan att veta hur vi kommer att känna efter fullbordat faktum.

    Det enda vi som kvinnor kan göra är att aldrig någonsin låta en man få bestämma hur vi ska göra när vi hamnar i situationer som denna, att lära andra kvinnor att göra detsamma och att lära våra söner att aldrig försöka tvinga/pressa en kvinna till abort mot hennes vilja.
  • Anonym (L)

    Och om någon annan som är i TS situation (innan aborten) läser detta, vilket även jag var en gång, så är mitt tips att "hota" tillbaka. Var tydlig med att du kommer att ta kontakt med killens mamma, med era gemensamma vänner. Säg att om han lämnar dig pga detta får hela världen reda på vad han försöker göra mot dig och ert ofödda barn och vad han är för typ av människa. Var aldrig rädd för att han ska lämna dig.

  • Anonym (Anonyma)

    Ju mer jag tänker på allt ju mer gräver jag ner mig i det. Förstår inte hur jag ska kunna gå vidare. Han vill å få allt bra o tycker jag ska ge terapeuten/ livscoachen en chans.. men allt blir nästan jobbigare när vi ska försöka få det bra för då kunde vi behålla eftersom båda vill (han har ju insett de nu) ... så mycket tankar å känslor å vet varken ut eller in med allt... någon som skaffat barn med den ni gjort abort med och varit arg på över det men att det sedan blev bra ?

    Förvirrad ledsen å förtvivlad.

Svar på tråden Abort pga honom