• Valkyrians ritt

    "Ska"/måste magen och midjan pösa ut redan när livmodern är pytteliten?

    Hej

    Min första graviditet, idag v13+0. Jag känner mig så plufsig, midjan är bred och magen putar. Jag vet ju att livmodern inte har skulden för putet än.

    Jag är noggrann med maten och undviker sötsaker, okynnesätande och sådant för att inte gå upp en massa extrakilon helt i onödan. Missförstå mig rätt, jag äter bra och tillräckligt mycket, "bantar" inte! Trots detta tycker jag att jag sväller ut. Jag har lärt mig att undvika viss mat pga gasbildning så jag såg ut som v30 ;). Lagrar man in fett mer nu eller varför får jag ett extralager jag inte känner igen trots att jag äter som jag brukar plus lite sunda mellanmål? Äter jag i alla fall för mycket eller är detta bara att acceptera?

    Tacksam för svar!


    Bf 13/2, första.
  • Svar på tråden "Ska"/måste magen och midjan pösa ut redan när livmodern är pytteliten?
  • Lotesse

    I v. 13 kan väl livmodern absolut vara skyldig till putet? Livmodern brukar väl växa upp över bäckenet runt v. 11-12.

    Dessutom så fungerar tarmarna mycket mindre effektivt när man är gravid (kroppen har annat att göra helt enkelt) så tarmarna svullnar väldigt lätt, oavsett kost.

    Allt är ju individuellt givetvis.

  • Sisterofthesun

    Jag är också i vecka 13 och min mage har putat i flera veckor. Det är ju tarmarna också som syns och livmodern är väl i storlek med en knuten näve i vecka 12 har jag för mig..

  • emc85

    Jag hade en synlig bebisbula när jag var i v 15+2, och magen hade putat i några veckor innan dess. Det hör till graviditeten och har inget med vad du äter. Men det är lite tråkigt de där veckorna man känner sig mer småfet än gravid.

  • Jag är bara jag

    Jag fick blickar redan v.9 och hade enbart alldeles förstora byxor eller mamma byxor från v.14 så visst kan det vara gravidmage du har.

Svar på tråden "Ska"/måste magen och midjan pösa ut redan när livmodern är pytteliten?