• Sodaci­tron
    Äldre 3 Aug 11:28
    5383 visningar
    11 svar
    11
    5383

    Vår kattunge tvättar sig inte!!

    Vi har en kattunge på 13 veckor, en hane som jag knappt sett tvätta sig! Han har varit hos veterinär för hälsokontrol,vaccination.osv. glömde att ta upp det. Han luktar lite kiss. Detta känns inte kul. Katter ska var så renliga säga det. Förstår inte att han inte gör det!!,?

  • Svar på tråden Vår kattunge tvättar sig inte!!
  • Birgit­ta02
    Äldre 3 Aug 11:40
    #1

    Troligen är katten inte helt frisk. Friska katter tvättar sig. Men sjuka gör det inte alltid. Kolla upp!

  • Äldre 3 Aug 11:56
    #2

    Hur gammal var han när han togs från sin mamma? Är han uppfödd på flaska? Vi fick en kattunge när den endast var 6 veckor gammal och han var dålig på att tvätta sig hela livet. Han blev 16år gammal. Men det är ju mamman som lär dom. Och JA jag vet att man inte får ta en kattunge innan 12 veckor men det hade sina anledningar. Bla hade bonden som hade honom hans bror och mamman tröttnat på katterna. Han sa att tar ni inte ungen nu skjuter/dränker jag dom. Och sen avlivade han mamman i samma veva. Jävligt kall gubbe. Men det gick bra. Var en del pyssel i början med specialmat till honom och han var sååå liten men blev en väldigt snäll och trygg katt. Det var bara detta med att tvätta sig.

  • Sodaci­tron
    Äldre 3 Aug 12:14
    #3

    mamman struntade i kattungarna så han är uppfödd på flaska

  • Äldre 3 Aug 12:21
    #4

    Ge honom lite hjälp på traven och bada honom. Ibland tar det lite tid för kattungar att komma på att de ska tvätta sig själva. Min katt var lite sen med det men som vuxen tvättar han normalt och luktar enbart gott :). Fick dock tvätta honom när han var liten.

  • Äldre 3 Aug 12:21
    #5

    Ge honom lite hjälp på traven och bada honom. Ibland tar det lite tid för kattungar att komma på att de ska tvätta sig själva. Min katt var lite sen med det men som vuxen tvättar han normalt och luktar enbart gott :). Fick dock tvätta honom när han var liten.

  • Äldre 3 Aug 12:29
    #6
    Sodacitron skrev 2017-08-03 12:14:11 följande:

    mamman struntade i kattungarna så han är uppfödd på flaska


    Där har du anledningen. Men det är ingen fara. Han kommer klara sig ändå. Vi fick duscha vår katt ibland. Så blev han ren. Samt borsta. För att få bort allt överflödigt hår. Visst tvättade han sig lite halvhjärtat men inte alls som en katt "ska" göra.
  • Birgit­ta02
    Äldre 3 Aug 12:31
    #7
    Sodacitron skrev 2017-08-03 12:14:11 följande:
    mamman struntade i kattungarna så han är uppfödd på flaska
    Ok. Då har han inte lärt sig att "vara katt". Du har fått några goda råd här.
  • Äldre 3 Aug 12:50
    #8

    Så har båda mina hanar varit men de har lärt sig tillslut. Deras mammor gjorde ju det så de behövde inte själva. Eftersom han är uppfödd med flaska kan det bli lite annorlunda. Har han haft en äldre katt som hjälpt honom? Har ni någon mer katt så han lär sig vara katt? Hade han syskon? Lång eller korthårig?

  • Anonym (hjälp honom lära sig)
    Äldre 3 Aug 13:10
    #9

    Nät jag har hjälpt kattungar som tagits från sin mamma tidigt så har jag alltid "lärt" dem att tvätta sig genom att gnida min haka mot deras huvud i "slickande rörelser" så som katterna gör. gjort så även över ryggen osv för att det skall vara så likt som mamman gör. de katterna har aldrig haft problem med att tvätta sig i vuxen ålder sedan. Kanske är för sent nu för din katt men prova det. flera ggr om dagen så kanske han börjar.

  • Anonym (katta­nt)
    Äldre 3 Aug 16:55
    #10

    Skaffa en till katt? Vi har flera katter och de brukar tvätta varandra. Han behöver nog en kattkompis som visar honom hur man är katt.

    Tipset om att bada honom är också bra, så han blir ren. Inte varje dag, men när det behövs.

  • Äldre 3 Aug 23:07
    #11

    Hej. Har själv en liten hane på 13 veckor hemma nu och även om han tvättar sig och vart med o lärt sig av mamman så har han väldigt lång päls och det fastnar allt möjligt i den. Så jag brukar bara ta en fuktig handduk och stryka över honom och sedan har jag en barn tandborste som jag kammar han med. Min veterinären berätta att tandborsten känns som när mamman tvättar honom eller är en liknande känsla åtminstone. Och så fort jag tar fram tandborsten och drar några gånger så börjar han automatiskt att tvätta sig. Så prova det ???? sen kommer han med åldern att lära sig mer o mer ????

Svar på tråden Vår kattunge tvättar sig inte!!