• Äldre 3 Aug 13:05
    3343 visningar
    5 svar
    5
    3343

    Köpa fastigheter vad gäller sen då?

    Jag har ett tag velat köpa fastigheter och hyra ut lägenheter till folk istället för att ha pengarna på banken. känns som att det lönar sig att få ut hyror istället. Men nu har jag tittat omkring och hittat en fastighet. då skulle jag behöva låna 2,5 miljoner för att kunna köpa den. (utgångspris är 6,5 miljoner) Om jag skulle få lån och köpa den. Vad är det som gäller sedan? hur mycket av de faktiskta intäkterna får man ta ut sedan? Är det någon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Köpa fastigheter vad gäller sen då?
  • Äldre 3 Aug 20:04
    #1

    RikaTIllsammans-bloggen har skrivit lite om att hyra ut (även om han själv vill hyra ut bostad som han själv bor i, vilket egr lite andra regöer): rikatillsammans.se/tips-rad-nyckeltal-och-saker-att-tanka-pa-kring-agande-agarformer-och-beskattning-av-sma-hyrehus-och-hyresfastigheter/

    Hur du tar ut intäkterna och hur mycket du kan ta ut beror lite på vilken ägandeform du tänkt dig. Vill du inte bilda AB är det arbetsgivareavgifter och skatter som ska betalas på intäkten som sker inom enskild firma.

  • Äldre 31 Aug 16:31
    #2

    Så om jag skulle köpa en i enskild firma skulle man kunna dra av för renoveringar osv? vad skulle man få lov att dra av för?Allt? Tex om jag köper en fastighet får jag renovera om tex badrummet och få dra av allt i firman? Hur gör man då?

  • Äldre 31 Aug 22:35
    #3

    Tänk på att du faktiskt blir hyresvärd när du hyr ut lägenheter, och inte bara en privatperson som hyr ut och tjänar pengar, du kommer ha en del förpliktelser som hyresvärd.

  • Ekonom­10
    Äldre 1 Sep 09:08
    #4

    Idén låter god men ta kurser i företagande först. Du måste få kontroll på ekonomin och framför allt göra en affärsplan och budget först så du ser vad som krävs för att få det att gå ihop och ge de avkastningskrav du vill ha. Du måste också  få helt  klart för dig vilket ansvar du har som hyresvärd.

    Försök hitta en mentor! Det behöver nödvändigtvis inte vara en som varit fastighetsägare förut. Kontakta ett nätverk av företagare kanske?

  • Äldre 1 Sep 09:39
    #5

    Låter kul! Jag har tänkt i samma banor. Vill du ha det som hobby eller vill du köpa fler fastigheter och livnära dig på det?

    Har man ett vanligt jobb kan det ju vara lite svårt att komma ifrån om hyresgästerna har problem med något.

    Jag vet en som löst det med en visevärd som sköter kontakter med hantverkare eller annat som behövs mot att hon får avdrag på hyran för arbetsinsatsen. Det gör det hela ganska smidigt. Annars kan du ju ha kontrakt med någon allfix firma som fixar det. Vinsten minskar givetvis men det blir ju mindre jobb för dig.

Svar på tråden Köpa fastigheter vad gäller sen då?