• tjet01

    Hur ska vi göra med nattning inför barn nummer två?

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt andra barn i början av september. Vi har idag en fin kille på 3 år.

    Vi pratar och funderar över hur vi ska ta oss an nattningarna när syskonet kommer till världen. Vi har försökt att hålla på varannan läggning men det fungerar inte alltid. I dagsläget fungerar det bra för mig som mamma att lägga sonen, utan några större problem och protester. Men när det är min sambos tur ser det annorlunda ut. Då ska det drickas vatten, kissas, protesteras osv. Vi försöker att göra på samma sätt men det fungerar inte. Vi har även testat att jag åker hemifrån när min sambo ska natta men sedan ett par kvällar tillbaka så tror sonen att jag har lämnat för gott av någon anledning. Det vill jag inte att han känna, så ikväll var jag hemma men det slutade med att jag fick natta en hysterisk liten kille och sedan prata med en arg, frustrerad och uppgiven sambo. Han kunde i de läget inte förstå varför jag inte kan ta nattningarna varje kväll.

    När barn nummer två kommer har jag en önskan om att vi båda ska kunna lägga vår son utan protester, att det inte ska spela någon roll om det är mamma eller pappa som lägger. Jag vill fortfarande hålla kvar vid vår stund på kvällen, samtidigt som jag inser att det inte kommer vara hållbart för mig att natta varje kväll när en nyfödd som vill amma hela tiden.

    Snälla, kom med era bästa tips :)

  • Svar på tråden Hur ska vi göra med nattning inför barn nummer två?
  • entillelin

    Hos oss så nattar jag fortfarande treåringen varje kväll, å då tar pappan bebisen en stund. Som tur är funkar det bra, de brukar ta en kvällspromenad.
    Å sen så tar jag över och nattar bebisen också :)

    Kan ju dock bli besvärligt om bebisen är av det slag som vill amma hela tiden. :/

Svar på tråden Hur ska vi göra med nattning inför barn nummer två?